Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by nostalgikeren »

Hei,
De kinesiske falskmynterne har på ingen måte tatt sommerferie som oss andre, og har nå lansert en hel kolleksjon av falske, sjeldne norske mynter.

Se f. eks deres nye 1 krone 1878 her:

http://cgi.ebay.com/Replica-NORWAY-1878 ... 7C294%3A50

Trykk også på "View seller`s other items" - må innrømme at det for min del går litt kaldt nedover på ryggen på meg da.. Dette er vel helt sikkert også bare begynnelsen...

Riktignok selges kopiene denne gang som kopier, men det er vel langt fra en umulighet at det kan dukke opp noen eksemplarer uten "COPY" - merket, eller at andre som kjøper disse får det fjernet på en profesjonell måte slik at andre kan bli lurt.

Jeg har tidligere sett at kineserne har laget tilsynelatende ganske gode kopier av danske årgansmynter, og har vel i likhet med mange av dere andre regnet med at det bare var et tidsspørsmål før vi så kopier av 1 krone 1878, 1888 etc.

Vel, nå er de her - hva tenker dere om dette og hvilken innvirkning det vil få for oss samlere og tilliten til det norske myntmarkedet?

Mvh, nostalgikeren
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by jornkris »

Jeg har jo ventet på det når jeg har sett den store mengden falske amerikanske. Der har man jo alle valører, årstall og myntmerker før 1945 tilgjengelig.
Det de gjør nå er å fiske etter en norsk som kan samarbeide med dem og selge disse i Norge. Det er bare å spørre så får man den uten copy-merke.

Det siste 8-tallet i 1878 er forøvrig ulikt den ekte. Men ALLE årstall for enkronene fra 1875 til 1904 tilsalgs er dårlig nytt.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by bengt »

Oh, shit...

Det er hele 1 krone rekka fra Oscar det!

Heldigvis er det få av disse myntene som er dyre nok til at det blir utstragt svindel av de, men at det nå dukker opp 1878 uten kopimerket virker som veldig sannsynlig...
reng
Posts: 116
Joined: 26 May 2009 20:16

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by reng »

jornkris wrote:Jeg har jo ventet på det når jeg har sett den store mengden falske amerikanske.

Var på et marked i thailand og så endel amerikanske dollarer der som jeg fikk lyst å kjøpe, etter å trasket rundt litt så la jeg merke til at alle solgte de samme dollarene med samme årstall og det syntes jeg virket merkelig og lot være å kjøpe.


Rune
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by jornkris »

bengt wrote: Heldigvis er det få av disse myntene som er dyre nok til at det blir utstragt svindel av de, men at det nå dukker opp 1878 uten kopimerket virker som veldig sannsynlig...
De er dyre nok til at det kan være lønnsomt med utstrakt svindel. Kjøp de i Kina for 50 kroner per stykk og selg de i Norge for 200. Det er god avanse og hvis man selger mange kan man tjene mye på et slikt samarbeid.

Jeg har egentlig vært ganske imot å kjøpe mynter av disse jævlene, men her bør vi kanskje vurdere å gå sammen et par stykker, kjøpe noen mynter,studere de nøye og lage et skriv om kjennetegn.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by Myge »

Disse har vel vært tilgjengelige tidligere også. Problemet er at de merker dem med Copy selv, og man kan selvsagt bestille disse uten det merket om man ønsker. Jeg skal se om jeg klarer skaffe til veie noen til neste uke, så kan jeg ta dem med til Oslo under auksjonen vår. Skal en tur til Numisma også, og vil veldig gjerne ha dem med dit for å vise.

Men ja, skumle greier dette her. Jeg tror nok at 2 kr er rett rundt hjørnet, samt gullmyntene...
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by jornkris »

Hvis man kikker på karakterboka hans kan man se at en kjøper skrev at han fikk mynten uten copy-merket.

http://feedback.ebay.com/ws/eBayISAPI.d ... =25&page=6
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by Alex R »

Jeg leste på et dansk forum at det var en som kjøpte 5 øre 1890 merket COPY.
Da han mottok mynten stod det ingenting på den.

Jeg ser nå at de har begått en grov feil. Slitasjen er helt lik på alle myntene. bare patianen som skiller seg litt ut.

Dessuten har bladene alt for store årer i forhold til hva de skal ha når kronen er slitt.
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by totto09 »

Her kan vi stå ovenfor et stort problem, hvordan skal man greie å stoppe slikt?
Noen av disse myntene blir sikkert solgt og fristelsen stor når man tenker rask profitt
ved vidresalg, dette er skummelt når man tenker på de neste som dukker opp på
hjemmemarkedet (for det gjør de helt sikkert).

Proveniens blir viktigere en noen gang !!
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by Myge »

Proveninens på hver eneste norske mynt er nok håpløst, i alle fall på mynt etter 1874 og fremover hvis ikke kv. er høy.
Men jeg regner med at folk synes det er ok at jeg kjøper inn en del av disse. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så vil disse myntene bli solgt. Da er det bedre at landets mynthandlere og auksjonshus har noen slike liggende til sammenligning.

Når jeg har lært meg å kjenne disse myntene, går de rett inn på kronespillmaskinen min, og der blir de værende. Regner med at en og annen myntsamler vil stusse når 1 kr 1878 ligger klar til utbetaling om man treffer 7'ern :)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by jornkris »

Mynten de har kopiert er vel 1877. På 1877 er årstallet som på originalen, mens det på de andre ser ut for meg som om det er små forskjeller fra originalene. Tallene er flyttet litt, litt annen design osv. 1875 er vel også laget fra samme 1877-mynt.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by Espen »

Hvorfor er jeg ikke sjokkert?


Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by Kjetil Kvist »

Det er vel dette jeg har ventet på. Dette ser ut til å være forholdsvis gode forfalskninger, men Myge som har tilgang til et eksemplar kan kanskje publisere detaljer om vekt og mål? 2-kronene er nok like rundt hjørnet, om de ikke allerede er laget.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by Myge »

Idet jeg får den i hende skal jeg ta gode bilder, legge ut all info jeg klarer å skaffe. Skal sjekke med NTNU om de har mulighet til å ta en spektralanalyse.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Skremmende, nye kinaforfalskninger!!!

Post by Kjetil Kvist »

Vi kan jo sette redaktøren i NNF-nytt på saken. Han kan få undersøkt sammensetningen av mynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Forfalskninger”