Falske norske kronestykker 1925 og 1927

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
Lasse79
Posts: 3
Joined: 20 Dec 2017 01:59

Falske norske kronestykker 1925 og 1927

Post by Lasse79 »

Hei

Har alltid hatt litt interesse for mynter, men den vært dempet av andre interesser.
Men i det siste har jeg gjennom slektsforskning fått interesse for falske mynter som ble produsert
i Oslo i 1929 av min oldefar, Rolf Evensen.

http://gullmedalje.blogspot.dk/2009/01/ ... -i-ei.html

Lurer i den forbindelse på om noen har noe kjennskap til disse, evnt hvem som har eller kan ha noen?
Har også hørt noen familiehistorier om at falskmynter maskinen som ble benyttet står eller har stått
på et museum et sted, noen som har peiling?


mvh Lasse
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falske norske kronestykker 1925 og 1927

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er ikke sikker på om det er omsatt så mye mynt fra saken i 1929. Det ble for noen år siden solgt noen rester etter myntproduksjonen på Tøyen, men husker ikke hva det ble solgt for. De falske kronene man gjerne finner er det som ble laget på slutten av 1930-tallet. Det ble ikke laget mange i 1929, og det ble avslørt ganske raskt. 150 kom i sirkulasjon, og jeg tror det er umulig å finne en idag. I saken fra 1938 vet vi det ble produsert 1000-vis, og falskmynteren innrømmet aldri hvor mange han laget. Bevismateriale fra begge sakene ligger vel idag inn under Justismuseet.

Det ligger en krone fra 1929-saken på Justismuseets sider: Link. Dessuten en del utstyr: Link. Kvaliteten på falskneriet er ganske dårlig (kanten er feil). Det er mulig de har flere opplysninger om hvor det ble av utstyret i begge sakene.

God jakt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Lasse79
Posts: 3
Joined: 20 Dec 2017 01:59

Re: Falske norske kronestykker 1925 og 1927

Post by Lasse79 »

Takk for svar, Kjetil, og takk for gode linker. Morsomt å få svar fra personen som skrev den gode artikkelen som jeg har referert til :)

Har vært i kontakt med Justismuseet og de bekrefter at de har noe fra denne saken, men de er litt usikre
på mengden og hva de har. Mulig jeg må ta en tur til Trondheim en gang i år..
Mystisk nok så er myntene oldefar produserte preget med 1925 og 1927, mens myntene fra Brune Lunde-saken (den på 30-tallet) er preget med 1926. Men det er mulig Brun Lunde syntes det var en god idé siden folk sikkert var litt skeptiske til kronestykker fra 1925 og 1927.
Lasse79
Posts: 3
Joined: 20 Dec 2017 01:59

Re: Falske norske kronestykker 1925 og 1927

Post by Lasse79 »

Til info så har jeg lagt ut en annonse angående disse myntene på finn.no
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =126103329
Post Reply

Return to “Forfalskninger”