Falske mynter?

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
Snos2000
Posts: 80
Joined: 17 Aug 2017 12:31

Falske mynter?

Post by Snos2000 »

Hei.
Fikk et par mynter i posten i dag som jeg ble veldig skeptisk på.
Ser ikke ut som vanlige kinakopier, men noe stemmer ikke.
Noen som vet noe om disse??
Attachments
4.jpg
4.jpg (66.36 KiB) Viewed 3153 times
3.jpg
3.jpg (61.87 KiB) Viewed 3153 times
2.jpg
2.jpg (90.98 KiB) Viewed 3153 times
1.jpg
1.jpg (92.35 KiB) Viewed 3153 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Falske mynter?

Post by hertervig »

Forfalskninger er det i hvert fall, så skjønner godt du er betenkt. To-kronen var det mye rart med, og særlig portrettet på 50.-øren skiller seg ut fra de originale. Hva veier de da?
Snos2000
Posts: 80
Joined: 17 Aug 2017 12:31

Re: Falske mynter?

Post by Snos2000 »

Hei og takk for svar.
Har ikke myntvekt , så får ikke veid dem helt på grammet.
Men 2 kr veier 15 g og 5 øren 4 g på min vekt.
Kjøpte dem av en Tysk selger på ebay og nekter selvfølgelig å ta dem tilbake. Er dette noen nye kopier? ligner ikke helt på kinakopiene som har vært ute før.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Falske mynter?

Post by mynt01 »

Har du betalt via paypal så er det bare å anlegge sak.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falske mynter?

Post by Kjetil Kvist »

Dette er den nye serien fra Kina. Den er helt absurd utseendemessig, men det betyr lite for dem. Disse har sneket seg inn i Norge, og andre man skal være forsiktig med er 50 øre 1920-23 med og uten hull.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Snos2000
Posts: 80
Joined: 17 Aug 2017 12:31

Re: Falske mynter?

Post by Snos2000 »

Takker for svar.
Dårlige bilder i annonse så jeg så ikke ordentlig før de kom i posten.
Da må man være mer skeptisk ved en senere handel.
Har betalt gjennom Paypal så det går seg vel til😊
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Falske mynter?

Post by Olav K »

At man ikke lærer! Å kjøpe mynter på E-bay, QXL, Finn o.l. er lotto. Ingen seriøse myntsamlere selger mynt gjennom slike kanaler. QXL skal visstnok ta til seg varsler om falsk mynt, men det hjelper jo lite når man har kjøpt. Å kjøpe gjennom mynthandler, på auksjon eller butikk/nettbutikk er dyrere - handleren skal ha en fortjeneste. Men seriøse handlere garanterer for ekthet. Det er selvfølgelig vanskeligere å gjøre et varp når man kjøper gjennom handler, men man får iallfall "the real thing". Det kan være et unntak: frimerkehandlere som har slått seg på mynter fordi frimerkemarkedet har krasjet. Frimerkehandlere har ikke snøring på mynt. Gå på en live-auksjon hos f.eks. Germeten, følg med på hva andre mynthandlere byr der. De kjøper mynt for å selge videre med fortjeneste, men overbyr du handlerne er du fortsatt innenfor vanlig verdi. Mynthandler X vil ikke kjøpe for det samme han kan selge for. For mynter han ikke kan videreselge neste dag (og det gjelder det meste som ikke er toppgradert) vil han regne en margin på kanskje 40% eller mer av katalog. Så her kan du gjøre gode kjøp (i forhold til katalogverdi), men ikke "varp".
Det finnes evneveike selgere (normalt arvinger) som legger ut få Finn o.l. basert på dårlige råd, og du kan finne gull blandt kråkesølvet, men å finne gullet kreves betydelig trening.
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Falske mynter?

Post by lrs »

Jeg er delvis enig med Olav K når det gjelder finn og qxl, men de er vel grei nok hvis man samler norsk årgangsmynt på lavbudsjett. Ebay er noe helt annet. Her er det mye rart og falske mynter ja, men også et stort seriøst marked for mynt. Jeg har i de senere år kjøpt flere hundre mynter på ebay, vesentlig thalere fra Tyskland, men også endel andre gamle "crown size" mynter fra bl.a USA, UK, Frankrike og Italia, og erfaringene er stort sett veldig positive. Et par falske har det riktignok blitt, men jeg skylder på sløvhet i sene timer, en forsvant i posten men jeg fikk erstatning. Flere store tyske handlere, som Kunker, selger på ebay, men erfaringene med privatkjøp er også gode, så lenge man holder seg unna dem som reklamerer med "Dachbodenfund", " ich weiss nicht ob sie echt ist" og "ich bin kein Numismatiker", spør etter rand, vekt og diameter om du er i tvil, de fleste selgere er hyggelige mennesker. Nå skal det sies at jeg samlerområdet tatt i betraktning av åpenbare budsjettmessige hensyn ikke jakter på 0 og 01 av relativt sjeldne og gamle store sølvmynter, og mye av problemet er vel løst av det enkle faktum at kinamennene ikke gidder å påføre slitasje, hull og brosjespor for å gjøre myntene sine mer "ekte" (og potensielt mindre verdt). Når det gjelder f.eks den konkrete 2 kr Haakon lyser det forfalskning lang vei for litt erfarne samlere. "Denna har dom itte vøri heldig med" som tidligere statsminister Odvar Nordli sa da han var på statsbesøk i Japan og fikk servert sake, men enten det er på grunn av dårlige bilder, dårlige briller, for lite kunnskap eller for mye sake eller annet flytende i "gjerningsøyeblikket", er det dessverre et stort marked på nett også for slikt som dette.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Falske mynter?

Post by Olav K »

Ja, jeg må nok moderere meg litt. Men bare litt. jeg har selv kjøpt på qxl når jeg kjenner selger, og jeg ville ha kjøpt der og på E-bay om selger var Künker, eller andre velrenommerte handlere. Og jeg ville skygget unna folk som erklærer seg uvitende, som lrs skriver. Men så sitter vi igjen med resten, hvorav 80 eller 90% er ordentlige, skikkelige mennesker, men resten - en ikke ubetydelig del, er noe som varierer fra litt smarte til grovt skurkaktige. Noen er selv blitt lurt, men tenker at det er "always a bigger fool than me" og spar møkka videre.
Og det er et selvfølgelig poeng at risikoen for forfalskning av mynter med listepris på noen hundre kroner er relativt beskjedent. Takk for korreksjonen.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falske mynter?

Post by Kjetil Kvist »

Det jeg etterhvert reagerer mer og mer på, er at enkelte samlere gambler på eBay, men støtter seg på råd fra norske mynthandlere ... altså ønsker en uttalelse om mynten er ekte eller ikke fra en norsk mynthandler.

Hva med å faktisk kjøpe her hjemme? Det er et god fagmiljø i Oslo og litt utenfor, og hva med å bruke det til annet enn å verifisere åpenbare forfalskninger kjøpt på nettet. For det er alltid åpenbare forfalskninger det er snakk om, ting som aldri ville ha passert en norsk mynthandlerdisk.

Jeg har verifisert en god del mynt tidligere, men nå skal jeg pokker ta meg betalt, som alle andre profesjonelle, enten det er datafolk, snekkere eller advokater, og alle pengene skal gå til å kjøpe mynter lokalt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Falske mynter?

Post by tho »

Kjetil Kvist wrote: 25 Aug 2017 23:35 Jeg har verifisert en god del mynt tidligere, men nå skal jeg pokker ta meg betalt, som alle andre profesjonelle, enten det er datafolk, snekkere eller advokater, og alle pengene skal gå til å kjøpe mynter lokalt.
50 kr pr innlegg :D
Post Reply

Return to “Forfalskninger”