Veldig praktisk

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Veldig praktisk

Post by diatonix »

Nå kan alle enkelt og for en billig penge gradere og sertifisere sine egne mynter:

http://www.ebay.com/itm/Coin-Slab-Holde ... 1826367282
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Veldig praktisk

Post by mynt01 »

Jeg synes nå at spesielt små mynter tar seg bedre ut i en slik enn bak krøllete plast i en Hartberger.
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: Veldig praktisk

Post by Indy2 »

Sikkert garantert syrefri plast også.....Nei takk! Her er 3 grunner til at jeg ikke kjøper mynter i slab:
1. Slabbing gjør at myntene tar uforholdsmessig stor plass.
2. Hvis man ønsker å brekke opp slabben for å legge mynten sammen med resten av samlingen, er det en risiko for å skade mynten.
3. Slabbing gjør at myntene blir dyrere siden det koster å sende dem tur retur USA.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Veldig praktisk

Post by hertervig »

4. Slabbene fra de forskjellige firmaene er ikke like i størrelse og utførelse, så det ser ikke bra ut hvis man ønsker å blande dem.

Ellers er det vel nr. 1. som er mest sjenerende. De er rett og slett "bælete".
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Veldig praktisk

Post by diatonix »

Har man ikke nå muligheten å bytte ut en autentisk mynt med en som er falsk, bare man får tak i en ny slab som er lik originalen?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Veldig praktisk

Post by MarkusLømo »

diatonix wrote:Har man ikke nå muligheten å bytte ut en autentisk mynt med en som er falsk, bare man får tak i en ny slab som er lik originalen?
Det har lenge vært kjent forfalskninger av slabs. Det er ikke så veldig annerledes fra å forfalske mynter. Som alltid gjelder det å vite hva en kjøper. Og siden bildene av selve myntene normalt sett er dårligere når mynten er i en slab gjelder det å være forsiktig der om en kjøper online fra en selger en ikke kjenner.

Selv har jeg fremdeles bare en slabbet mynt i samlingen, for å kunne vise frem hvordan det ser ut om noen er interessert.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Veldig praktisk

Post by Arve »

Slike slabber har vært til salgs på Ebay i mange år, jeg tror til og med at jeg har noen liggende fordi jeg hadde tenkt å arkivere en serie med mynter i dem. Jeg kan ikke se at muligheten til å selge falske ting øker så mye pga. dette. Da må du jo også forfalske etiketter og hologram fra f.eks. NGC.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Forfalskninger”