Hva er dette på QXL?

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Hva er dette på QXL?

Post by MortenMynt »

Mange og høye bud på denne. Hva er så unikt med denne? Hvorfor ikke printe ut en selv "gratis"..


http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/se ... 811812034/
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hva er dette på QXL?

Post by tho »

MortenMynt wrote:Mange og høye bud på denne. Hva er så unikt med denne? Hvorfor ikke printe ut en selv "gratis"..


http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/se ... 811812034/
Det er nettopp slikt som selger på QXL :lol:
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Hva er dette på QXL?

Post by stigulv »

Hehe

Disse får en jo kjøpt i sirkulert stand for 500,-

Og da er den ekte :-D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette på QXL?

Post by Olav K »

Dette innlegget burde jeg kanskje lagt inn under RIP QXl. Men jeg synes det passer her, fordi MortenMynts eksempel forteller hvorfor QXl må dø.
QXL var en glimerende ide: Et sted hvor småhandlere kunne møtes, hvor frimerker, mynter m.m. av beskjeden verdi kunne skifte eiere uten å bli kvalt av gebyrer. Men så så svindlerne sitt marked: de som solgte falske mynter, de som solgte ræl 1000 ganger til gode venner og fikk 1000 gode karakterer. Eller kort sagt, de som så at det her ikke var noen kontroll fra nettstedets side.
Selger du noe gjennom auction.no, Skanfil eller OMG, har de en kvalitetskontroll. De skal stå inne for beskrivelsen. Er mynten falsk skal du ha pengene tilbake. Er det en 500 kr. seddel kjørt i en kopimaskin, vil de enten ikke ta den inn - eller fortelle eksakt hva det er. Men kvalitetskontroll og proff fotografering koster litt. Skal du selge en mynt eller et frimerke som kanskje når en pris på kr. 100, er det fristende å unngå gebyrene - og det er alt annet enn sikkert at auksjonshusene vil ta det det inn i det hele tatt. Velger du noe annet er kanalene begrenset. For selger er qxl grei nok, du får et bud, og kan jage kjøper hvis han ikke betaler. Som kjøper er du prisgitt din egen vurdering, og kan ikke klage når du blir lurt. (Jada, du kan gi dårlig karakter slik at selger ender med 99% fornøyde kjøpere, ellers må du gå til retten, hvor sakskostnadene fort blir ørten ganger større enn objektets verdi.)
Greit nok når alle aktører er ærlige, men det synes å være nok av eksempler på at mange qxl-selgere ikke er det. Og når nettstedet ikke gjør noe med det - har de et problem, som går langt utover tekniske løsninger.
Jeg har ingen forslag til løsninger utover hva andre har foreslått: Tradera m.fl. Men jeg er litt forbauset over Forumeier Espens nye kanal (marked.samlerforum.no) overhodet ikke har slått an. Gitt at de ellers våkne forumlesere vil sjekke tilbudene her, og som ørner slå ned på falske mynter/fotokopierte sedler o.l., ville jeg ha trodd at qxl-folket ville ha strømmet til. Men det er kanskje noe jeg ikke forstår, jeg som aldri har handlet en mynt (bare noen bøker) på qxl.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hva er dette på QXL?

Post by tho »

Markedet i Norge er desverre dødt. Tenker ikke spesielt på mynter,
men "alt annet" av antikviteter.

Grunnen til det har jeg skrevet om tidligere ...
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hva er dette på QXL?

Post by vivavegas »

Tom. 3 budgivere med over 300 kr!

Uansett så vil man bestandig finne rariteter. De er f.eks. ikke uvanlig at auksjoner går utover det man kan få kjøpt samme objekt for som "kjøp nå" til lavere pris. Husker selv jeg solgte en mynt 100 kr. Olav 1982 for 650 kr. eller noe. Fikk jo nesten dårlig samvittighet.

Mennesket er dessverre i liten grad rasjonelt, og så kan man jo diskutere hva som er rasjonelt i det vide og det brede. Er det rasjonelt og betale flere millioner ekstra for og bo på Vestkanten enn Østkanten i Oslo? Er det rasjonelt og kjøpe en bil til 750.000 kroner som taper seg 10% når man vrir om nøkkelen? Og er det rasjonelt og kjøpe en flaske med vann til 30 kr. når man får gratis vann fra springen!

Det er mange "tunge" myntsamlere her på forumet, men myntsamlere flest kjøper nok like godt en gullforkylt krone fra Samlerhuset, ett skrin med oppdagermynter og andre ting "vi" vet ikke har så mye mer seriøs myntsamling og gjøre. Slik er det nå bare!

Kanskje personene ikke har lest auksjonsteksten. Kanskje det er noe muffens med annonsen. Kanskje det er en ukjent kopi som vi ikke vet om. Kanskje det er en som vil ha kopien for og se hvordan man selv skal forfalske den osv. osv. osv.

Jeg syntes QXL sånn sett var helt OK før omleggingen og det var jo også flere store myntforretninger som brukte QXL ganske aktivt. At det da finnes "spamselgere" og gullforgylte nazimynter klarer jeg ikke da umiddelbart se nødvendigvis ødelegger for den seriøse delen av QXL.

Mange etterlyser jo ebay, og jeg skal garantere dere at mengden av rariteter og junk og nips som ligger der er minst like stor som det er på QXL.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hva er dette på QXL?

Post by tho »

QXL kan brukes til så mangt og meget, spesielt morroauksjoner :lol:

Det blir nok flere som vil selge kopisedler etter dette, serru.

Se og lær :D
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Hva er dette på QXL?

Post by diatonix »

Helt utrolig at det er så mange som gidder å søle bort penger på slikt. Men hvis de ikke har lest hele annonsen så fortjener de ikke bedre. Like utrolig at noen finner på å legge et verdiløst stykke papir ut til salgs in the first place. De må vel ha skjønt at den siste idioten ikke er født ennå.
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: Hva er dette på QXL?

Post by MortenMynt »

Om qxl godtar slike annonser sammen med "ekte" sedler blir det nok sikkert fritt fram for flere.. Det ser jo ut som det fungerer.
Det er fint med flere objekter på qxl, men helst ikke av denne typen. Men der det finnes kjøpere, finnes også selgere. Det er ikke lenge siden man fant flere av disse på finn. Men så fort de annonsene ble jaget bort, ble det mer eller mindre stille der.
Får håpe noen med makt sørger for å fjerne slikt, eller opprette egne kategorier for kopier så man kan selge/kjøpe "trygt" på qxl
NoBrain
Posts: 21
Joined: 20 Jan 2015 23:29

Re: Hva er dette på QXL?

Post by NoBrain »

Det finnes en rapportfunksjon på QXL hvor du kan melde inn "mistenkelige" gjenstander. Jeg har nå rapportert gjenstanden som "kopivare" på QXL. Får se om de reagerer og sletter annonsen :!:
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Hva er dette på QXL?

Post by Samler »

Det å kopiere sedler/reprodusere blir svært spesielt - men noen vil ha dette. Var jeg QXL så ville jeg
slettet en slik auksjon.Ekte sedler må være målet.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Hva er dette på QXL?

Post by SamleStian »

Men er det ikke strengt ulovlig å kopiere sedler uansett kvalitet og serienummer du måtte ta på? Og vil det ikke være ulovlig for QXL å formidle salg av dette?
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Hva er dette på QXL?

Post by Samler »

Finn ha nå overtatt det meste av falske mynt (er) o.a.

QXL er blitt renere etter at Finn.no og Gibud har fått
sine tilhengere.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Hva er dette på QXL?

Post by Samler »

tho wrote:Markedet i Norge er desverre dødt. Tenker ikke spesielt på mynter,
men "alt annet" av antikviteter.

Grunnen til det har jeg skrevet om tidligere ...
Det er de økonomiske tider som er en del av årsaken til
denne utvikling. Ikke det du har skrevet tidligere. Det selges
forsatt kostbare mynter o.a. og grunnen til det beror på at noen
forsatt sitter med mye kronasjer. Den " vanlige " mann og kvinne
ser mørkt på de økonomiske fremtidsutsikter.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Hva er dette på QXL?

Post by stigulv »

qxl slettet den ser jeg :)

bra det da.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”