Er det flere produsenter av falske mynter?

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
Fnc
Posts: 6
Joined: 07 Feb 2015 17:08

Er det flere produsenter av falske mynter?

Post by Fnc »

God dag

Jeg leser om falske mynter og det kan gå kaldt nedover ryggen når en ser mengden som blir laget og er til salgs, men jeg lurte på om det finnes flere produsenter eller bare noen få eller 1 som opprinnelig lager myntene, for det er veldig mange som selger mynter, men disse ser ut til å komme fra en produsent som er Jinghuashei (kinamannen), er det noen som vet noe om det finnes flere produsenter, tenker da ikke på de som sitter i kjelleren hjemme med loddetinn og prøver å smelte noe i en skål, men noen andre som driver litt mer enn så. For Jinghuashei (kinamannen) ser ut til å selge til svært mange andre kinamenn som igjen selger med noen ører rabatt de samme mynter. Jinghuashei (kinamannen) ser ut til på sine sider å ha 118 stk forskjellige kopier av våre kjære mynter, er det noen som vet om det er blitt laget andre kopier en disse 118? som er produsert slik at de kan lure oss?

Ble mange ? dette, men håper dere kan svare for når jeg så dette ble jeg litt skjelven her.

Ha en fin lørdag alle sammen :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er det flere produsenter av falske mynter?

Post by Arve »

Hei og velkommen til forumet. Når det gjelder antall produsenter så er ditt anslag like godt som andres. Du kan jo begynne med å telle her: http://www.aliexpress.com/store/group/N ... 15697.html
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Er det flere produsenter av falske mynter?

Post by Torashe »

Det er en nå ett par andre utenom kinamannen din som produserer slike ja, i Kina det og vel og merke. Det er eks en som har helt andre typer av norsk mynt en jinghu. Finner og di som du kan sende mynt/ønsker til om hva du vil ha laget. Var noe på ebay for noen år tilbake og som ikke var jinghu, og på den der siden best offer eller hva den heter finner du og tid til annen noen andre aktører med annet utvalg, og litt som kan lages etter eget ønske. Heldigvis er det aller meste av myntene godt dokumentert og rimelig lette plukke ut som falske eller at en hvertfall begynner lure. Så sant en kan litt om mynten en kjøper.
Fnc
Posts: 6
Joined: 07 Feb 2015 17:08

Re: Er det flere produsenter av falske mynter?

Post by Fnc »

God kveld og takk for svar

Når jeg går på alibaba så er det veldig mange som selger slike mynter, men det ser ut til at det er de samme myntene bare at noen har mer tilbud på dem enn andre for det er brukt samme bilder.

Jeg har ikke noen tanker om å kjøpe noen av disse og sponse dem, men kunne tenke meg å finne de forskjellige bilder som er av falske mynter og derfor så spør jeg om dere vet om andre "produsenter" og/eller websider som selger slikt for da kan jeg laste ned bildene som de har til "utstilling", har lastet ned de 118 bildene fra kinamannen.

Hadde vært toppers om noen kunne si meg om det er flere plasser som jeg kan laste ned bilder av andre falske mynter (Norske).

Ha en fin kveld
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Er det flere produsenter av falske mynter?

Post by ZZzzz »

Jeg har registrert to stykker som lager kopier og som selger dem som kopier. Begge disse produserer samme type mynter, men det er små variasjoner.

I tillegg har jeg registrert det som kan være 2-3 produsenter av falske mynter. Nå har riktignok flere av de falske myntene begynt å bli omsatt som kopier..... Så grensen mellom kopi og forfalskning er glidende.

En enkel oversikt over de norske myntene, som det er laget kopier og forfalskninger av finnes i priskatalogen Norges Mynter 1814-2011, 2012 42. utgave. Etter det har jeg ikke registrert noen nye. Jeg hadde en internettside med alle kopiene og forfalskningene, men har lagt den ned. Der hadde jeg også bilder av såkalte pepco-forfalskninger, som du også kan lese om i artikkelen i Norges Mynter 1814-2011.

Jeg var tilfeldigvis innom en facebook-gruppe for et par uker siden, hvor det selges norske mynter. Der fant jeg en kopi produsert av jingshuangheisannhoppsann, forsøkt solgt som ekte. Jeg sa at den var falsk, og det ble et voldsomt rabalder. En av budgiverene var også en samler med noen år på nakken. Så selv inbitte samlere kan la seg lure når man byr etter et bilde. Det er ikke første gang jeg tilfeldigvis kommer over kopier som blir solgt som ekte på facebook. Og de finner jeg når jeg er innom en tilfeldig gang. Derfor er jeg ikke forundret om det blir omsatt flere enn de få jeg oppdager de få gangene jeg er innom disse sidene.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”