Hvordan vite/se hva som er ekte.

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Hvordan vite/se hva som er ekte.

Post by MortenMynt »

Jeg kjøpte nylig en pen 10 kroner seddel fra 1941. Den så på forhånd ut til å være vf+ til ef og jeg betalte deretter. Men nå som jeg har fått den og tatt en nærmere titt, ser den mer ut som en Unc. Farger og papiret i seg selv er så og si perfekt.
Hvor heldig kan man være..
Så det jeg lurer på er: Hva skal men se etter på eldre sedler? Og hvor?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Hvordan vite/se hva som er ekte.

Post by karstkri »

Alltid moro når objektet man har kjøpt er i bedre kvalitet en man trodde.Usirkulert da skal det ikke være antydning til bretter.At det finnes falsk av disse kjenner jeg ikke til.Og de er av et så spesielt papir at det tror jeg er vansklig å få til, lurer ikke seddelsamlere som ser de håndholdt ialfall.Det er nok værre når du kun har bilder på nett å forholde deg til da er f.eks karakterbok på QXL.no/auction.no/e-bay.com en trygghet.Mulig noen seddelsamlere her kjennner til falske av disse ?
karstkri
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: Hvordan vite/se hva som er ekte.

Post by MortenMynt »

Takk for hurtig svar. Ingen tegn til bretting og hjørnene er 100%. Hjørner pleier å vise tegn til alder, men på denne er det 0 slitasje.
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Hvordan vite/se hva som er ekte.

Post by janpetter »

prøv å legge ute et bilde ( ikke scan ) , så skal jeg si deg om det er en kv.0 eller ikke .
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: Hvordan vite/se hva som er ekte.

Post by MortenMynt »

Sliter litt med å legge ut bilder her, er helt ny på denne siden. Den lå ikke ute til vf+, men det kunne se sånn ut på bildet at den ikke var 100%. (kan ha vært en dårlig fotograf)
Post Reply

Return to “Forfalskninger”