1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by svessien »

Det er noe med detaljene og preget på begge disse myntene som gjør meg mistenksom. Jeg tenker da på de "bløte" kantene på tall og bokstaver. Hva tenker dere?
http://www.ebay.com/itm/NORWAY-1870-SKI ... 3a8a09415d
http://www.ebay.com/itm/NORWAY-1867-HAL ... 3a8a094678
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by vemod »

Langt på vei enig. Det er noe "pollett-aktig" over dem. Om ikke bildene er hardt redigert.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by svessien »

vemod wrote:Langt på vei enig. Det er noe "pollett-aktig" over dem. Om ikke bildene er hardt redigert.
Jeg tenkte også på om det kunne komme av komprimerte bilder tatt med mobilkamera.
Vi må overtale Kvist eller Myge til å kjøpe disse myntene, så de kan få tatt en nærmere titt.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by samler607 »

Jeg mener de er ekte, selger har solgt en del norske mynter.
Alltid vært noe rart med bildene og spesielt kobbermynter, det virker som de er, enten satt inn med noe, polert med noe.
Og noe med bildene.

De norske sølvmyntene han har solgt, har vært ekte, men kraftig polert.

Kanskje han bruker skopuss :)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by svessien »

samler607 wrote:Jeg mener de er ekte, selger har solgt en del norske mynter.
Alltid vært noe rart med bildene og spesielt kobbermynter, det virker som de er, enten satt inn med noe, polert med noe.
Og noe med bildene.

De norske sølvmyntene han har solgt, har vært ekte, men kraftig polert.

Kanskje han bruker skopuss :)
Det kan godt tenkes at det er en kombinasjon av svakt preg, voks (som en del samlere har brukt på bronse/kobber) og komprimerte bilder. Umulig å si uten nærmere studier.
Min reaksjon er mer en "de likte jeg ikke"-feeling.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by samler607 »

svessien wrote:
samler607 wrote:Jeg mener de er ekte, selger har solgt en del norske mynter.
Alltid vært noe rart med bildene og spesielt kobbermynter, det virker som de er, enten satt inn med noe, polert med noe.
Og noe med bildene.

De norske sølvmyntene han har solgt, har vært ekte, men kraftig polert.

Kanskje han bruker skopuss :)
Det kan godt tenkes at det er en kombinasjon av svakt preg, voks (som en del samlere har brukt på bronse/kobber) og komprimerte bilder. Umulig å si uten nærmere studier.
Min reaksjon er mer en "de likte jeg ikke"-feeling.
Så sant, er de falske så hadde de hatt en større verdi for meg, enn ekte av samme type.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by PCL »

Jeg synes for så vidt ikke det er noe galt ved selve mynten eller preget. De bløte kantene er ganske typisk for de to du har linket til, hvis det var det softe preget du tenkte på, Svessien. Jeg synes nok heller de har litt mørkere farge enn de jeg har sett tidligere. Jeg har sett mange av disse opp gjennom årene. De er enten ganske "kobber-aktige" i fargen, d.v.s. lyse som blankpolert kobber, eller har en patina som dekker over glansen, men som ofte kan skjule en ganske velpreget mynt bakom det hele, altså som kan lure en kjøper/samlet i positiv retning. Men jeg har sjelden sett den mørke, oljete fargen du ser på disse to. Du finner det for øvrig igjen i de Oscar-myntene han har lagt ut. Samtlige har samme mørke farge, er temmelig slitt og har et oljete slør over seg. Alle myntene han har lagt ut ser ut til å ha vært innsatt med samme vaselin eller noe oljete griseri. Men ganske sikkert ekte.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by samler607 »

Vil nevne at høye kv. som ikke er manipulert har som oftest en blå/lilla skjær ellers enig i det du skriver PCL.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by svessien »

PCL wrote:Jeg synes for så vidt ikke det er noe galt ved selve mynten eller preget. De bløte kantene er ganske typisk for de to du har linket til, hvis det var det softe preget du tenkte på, Svessien. Jeg synes nok heller de har litt mørkere farge enn de jeg har sett tidligere. Jeg har sett mange av disse opp gjennom årene. De er enten ganske "kobber-aktige" i fargen, d.v.s. lyse som blankpolert kobber, eller har en patina som dekker over glansen, men som ofte kan skjule en ganske velpreget mynt bakom det hele, altså som kan lure en kjøper/samlet i positiv retning. Men jeg har sjelden sett den mørke, oljete fargen du ser på disse to. Du finner det for øvrig igjen i de Oscar-myntene han har lagt ut. Samtlige har samme mørke farge, er temmelig slitt og har et oljete slør over seg. Alle myntene han har lagt ut ser ut til å ha vært innsatt med samme vaselin eller noe oljete griseri. Men ganske sikkert ekte.
Jeg tar deg på ordet der, PCL.
En del samlere bruker noe som heter "renaissance wax". Jeg bruker det selv på enkelte antikke bronsemynter, da det er med på å beskytte dem mot den såkalte "bronsesyken", men har aldri helt sett behovet for å bruke det på skillinger fra 1800-tallet. Men det er riktig som dere sier; et tynt vokslag vil gi hele mynten et bløtere utseende, da voksen legger seg rundt detaljene.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: 1 skilling 1870, 1/2 skilling 1867

Post by Myntsamleren »

De kan være lakkerte. Det har jeg tidligere sett på akkurat disse mynttypene.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”