Norsk selger: 1855 og 1857

Bilder og informasjon om forfalskninger
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by vivavegas »

Angående svartelisting så blir man jo på en måte svartelistet/hengt ut uansett og det er jo vanskelig/umulig å unngå.

Nå er vel den andre tråden "blitt lagt død" nok engang slik at det er vel pr. i dag ikke en slik svartelistetråd. Selv om jeg forbeholder meg retten til å "dra den opp igjen" hvis det kommer klare tilfeller.

Uansett så minner jeg på at jeg her skrev at jeg ikke ville svarteliste han her siden vi ikke kunne være sikker på om han hadde handlet i "god tro" eller ikke.

Forøvrig så er full informasjon veldig viktig og at selgeren nå har gått ut å skrivd det han har skrivd så fører det som regel til at sakene blir lagt død her og nå.

Vi har jo hatt ett par andre slike saker hvor man bare har fått unnvikende svar tilbake og at sakene delvis ikke er avsluttet.
cornflakes
Posts: 4
Joined: 14 Mar 2009 07:12

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by cornflakes »

Er det mulig å innlemme disse i samlingen? Samler forfalskninger
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by vivavegas »

Tja....
Vi har vel hatt en tildels frisk diskusjon rundt dette.
Sikkert noen andre som kan linke til den diskusjonen.

Noen mener det er helt greit, mens andre (kanskje ett flertall) mener det ikke er greit. Inndirekte støtter man opp om en forfalskningsindustri som kan bruke profitt fra disse myntene til å produsere nye forfalskninger og kanskje en dag klare å produsere perfekte forfalskninger og kanskje også av andre mynttyper.

For meg er det derfor ett skille mellom samtidig forfalskning og slike nye forfalskninger. Skillet kan selvsagt enkelte ganger være litt uklart, men når det gjelder disse kina-kopiene så er det jo klart at dette er en industri som er aktiv pr. i dag.
cornflakes
Posts: 4
Joined: 14 Mar 2009 07:12

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by cornflakes »

Ja skjønner dillemaet men disse er allerede havnet på norske hender. Men er det et problem så blir de solgt på ebay for 59$.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by storbrum »

janpetter wrote:Han har som Kvist sier ikke kjøpt forfalskningen i god tro men kjøpt den "billig" for å legge den ut med en betydelig fortjeneste
Lagt i HB med kvalitetsangivelse og listepris . Til og med en kv.1+ ser jeg :twisted:
Håper noen vet hvem denne selgeren er
Uansett skal vi vel finne det ut
Dette er svindel av simpleste slag .
*******************
Hei
Du kan lese min forklaring lenger ned i bloggen, jeg visste ikke at jeg kjøpte kopi, ja, jeg har lagt inn i HB å på alle mine mynter og skriver også kvalitet og pris på dem, at jeg ikke la inn kopi tekst på auksjoen min før jeg gikk å la meg i går var tabben, dette ville da medført at alle var klar over at dette var kopi, visste heller ikke hvordan jeg skulle få slettet auksjonen, men har nå fått slettet den.
Hadde en grei og frisk mail runde med hr Kvist og ble tipset om å melde meg inn i forum for å forklare meg.
Men jeg synes folk bør holde seg litt for goid til forhåndsdøming, jeg har ikke bevisst prøvd å lure noe til å kjøpe noe, men jeg gjorde en grov feil ved å tekste auksjon uten kopimerke. Når det gjelder dissse myntene kommer disse aldri ut fra salg, Jeg vurderer å gi dem bort som kvist ønsker eller rett å slett få dem i myra, for meg er di verdiløse, jeg samler ikke kopier.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by storbrum »

cornflakes wrote:Er det mulig å innlemme disse i samlingen? Samler forfalskninger
Norsk selger
storbrum
jeg gjorde en feil da jeg la ut disse myntene, jeg rakk heller ikke rette den opp før helvete var i gang...
Du kan bare glemme å få disse i samlingen din :) , jeg er totalt i mot slike mynter, når jeg nå ser hvor mye bråk og elendighet dette medfører.
Det at vi skulle omsatt slike mynter gjør jo alt bedre for dem som lager dem, det blir heil feil.
Jeg har nok lært en god del angående disse myntene, har studert en del som ligger ute på ebay nå også.
Disse kineserne er smarte, når jeg la igjen negativ feedback fikk jeg beskjed om at visst jeg ikke slettet denne skulle han sende meg 10 mail om dagen, d har han gjort, trusler osv..... han hadde så mange kontoer at d var ikke problem, han sa han skyulle gå inn på alle mine auksjiner å ødelegge med å by, for så å ikke betale osv...
Han ønsket også at hele min familie skulle dø i bilulykke...

Se forklaringen min lenger nede i bloggen
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by storbrum »

janpetter wrote:Han har som Kvist sier ikke kjøpt forfalskningen i god tro men kjøpt den "billig" for å legge den ut med en betydelig fortjeneste
Lagt i HB med kvalitetsangivelse og listepris . Til og med en kv.1+ ser jeg :twisted:
Håper noen vet hvem denne selgeren er
Uansett skal vi vel finne det ut
Dette er svindel av simpleste slag .
Synes du bør passe deg litt for hva du skriver her, ikke forhåndsdømme folk, les mitt innlegg , så kan du skrive noen ord til meg etterpå..
Når det gjelder disse myntene trodde jeg di var ekte, derfor ga jeg dem min karakter og listepris, disse er ikke prøvd solgt noen andre steder, og etter dette bråket kan jeg forsikre deg om at ingen får kjøpe disse kopiene, skal før tygge dem å drite dem ut.......
mvh
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by storbrum »

storbrum wrote:Hei!
Kommer tilbake med en grundig forklarering på ting her i løpet av helgen

Jeg er den Norske selgeren på ebay, storbrum

Fakta:

Kjøpte meg 2 mynter 1855- 1857 som viser seg være kopier, disse sendte jeg bilder av tidligere i uken til en kjent mynthandler, som mente 99.9 sikkert at disse var falske. (ikke sikker)

I går natt var jeg så steike dum at jeg la den ut på ebay uten å skrive at dette var kopier, dvs jeg prøver overhodet ikke selge noen noe som ikke er ekte, jeg ble gjort oppmerksom på dette av kjetil kvist, og gikk rett inn å rettet tekst og la til med store bokstaver at dette er kopier, pris var i utgangspunktet 249 dollar men etter en slik reaksjon, osv, tenkte jeg at får jeg solgt disse til 100 dollars så er det ok.
Nå har jeg hatt en forholdsvis grei dialog med han pr mail, men mener her at ting blir dreid i feil rettning, derfor valgte jeg bare slette begge salgene mine fra ebay får å legge denne død, jeg er forholdsvis ny på ebay, å ante egentlig ikke at dette skulle blir stort problem, tydelighvis er det mer på ebay og andre steder enn man annner om dette.
Jeg anger som en hund på at jeg la ut disse myntene også at jeg kjøpte dem, uten å tekste dem som, kopier, uansett dette ville nok blitt rettet opp i dag av meg, men det ville vært forseint.

Kan forøvrig fortelle at disse kineserne jeg har kjøpt med har den enne fått slettet sin konto, den andre har fått negativ feedback av meg, som igjen har ført til trusel osv av rimelig alvorlig karakter...
Jeg får ca 10 trusel mailer vær dag pga feedback jeg la igjen...

Mitt fulle navn visst noe lurer er da slipper dere som er så paranoide å leite lenger, og jeg har konto på qxl, tradera og qxl danmark, 100% positiv på alt.

tenk dere om litt før dere dømmer alle nord å ned, feil kan gjøres, feil kan rettes oppm så kan vi sammen jobbe mot disse Kineserne, jeg er ihvertfall langt fra en kineser .

VIL OGSÅ TAKKE KJETIL KVIST SOM GJORDE MEG OPPMERKSOM PÅ DETTE FORUMET OG GA MED DERMED MULIGHETEN TIL Å KOMME MED MIN FORKLARING, TIL ETTERTANKE SÅ BURDE FLERE HER GJORT DET SAMME OM DERE SKULLE OPPNÅ NOE.
FLOTT MED TILBAKE MELDINGER PÅ DETTE, GJERNE FRA DERE TØFFE....
mvh
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by holofire »

storbrum wrote:
storbrum wrote:Hei!
Kommer tilbake med en grundig forklarering på ting her i løpet av helgen

Jeg er den Norske selgeren på ebay, storbrum

Fakta:

Kjøpte meg 2 mynter 1855- 1857 som viser seg være kopier, disse sendte jeg bilder av tidligere i uken til en kjent mynthandler, som mente 99.9 sikkert at disse var falske. (ikke sikker)

I går natt var jeg så steike dum at jeg la den ut på ebay uten å skrive at dette var kopier, dvs jeg prøver overhodet ikke selge noen noe som ikke er ekte, jeg ble gjort oppmerksom på dette av kjetil kvist, og gikk rett inn å rettet tekst og la til med store bokstaver at dette er kopier, pris var i utgangspunktet 249 dollar men etter en slik reaksjon, osv, tenkte jeg at får jeg solgt disse til 100 dollars så er det ok.
Nå har jeg hatt en forholdsvis grei dialog med han pr mail, men mener her at ting blir dreid i feil rettning, derfor valgte jeg bare slette begge salgene mine fra ebay får å legge denne død, jeg er forholdsvis ny på ebay, å ante egentlig ikke at dette skulle blir stort problem, tydelighvis er det mer på ebay og andre steder enn man annner om dette.
Jeg anger som en hund på at jeg la ut disse myntene også at jeg kjøpte dem, uten å tekste dem som, kopier, uansett dette ville nok blitt rettet opp i dag av meg, men det ville vært forseint.

Kan forøvrig fortelle at disse kineserne jeg har kjøpt med har den enne fått slettet sin konto, den andre har fått negativ feedback av meg, som igjen har ført til trusel osv av rimelig alvorlig karakter...
Jeg får ca 10 trusel mailer vær dag pga feedback jeg la igjen...

Mitt fulle navn visst noe lurer er, da slipper dere som er så paranoide å leite lenger, og jeg har konto på qxl, tradera og qxl danmark, 100% positiv på alt.

tenk dere om litt før dere dømmer alle nord å ned, feil kan gjøres, feil kan rettes oppm så kan vi sammen jobbe mot disse Kineserne, jeg er ihvertfall langt fra en kineser .

VIL OGSÅ TAKKE KJETIL KVIST SOM GJORDE MEG OPPMERKSOM PÅ DETTE FORUMET OG GA MED DERMED MULIGHETEN TIL Å KOMME MED MIN FORKLARING, TIL ETTERTANKE SÅ BURDE FLERE HER GJORT DET SAMME OM DERE SKULLE OPPNÅ NOE.
FLOTT MED TILBAKE MELDINGER PÅ DETTE, GJERNE FRA DERE TØFFE....
mvh

Hei!

Jeg synes det er flott at du kom på banen, legger deg flat som ei pannekake og beklager dine feil. Du gårut med navn og spiller med åpne kort, respekten skal du ha for den!

Feil er menneskelig og fort gjort. Utad før forklaring vil det komme sterke reaksjoner derfor vil det kanskje komme litt vel sterke meninger og ord i dette forumet,men slik er det nå at disse forfalknongen ødelegger markedet, kanskje ikke alt for mye men det påvirkes!

Når en kan kjøpe speciedaler i dag til under 1000 lappen så tror jeg det burde ringe en bjelle,men min personlige mening.

Uansett står det respekt i ditt forsvar og mitt tidligere innlegg i denne saken vil jeg forandre på!

Om jeg var deg ville jeg risset inn/merket disse speciene slik at de ikke kan forveksles i fremtiden, eller at du donerer dem bort.
kjehrem
Posts: 4
Joined: 28 Feb 2009 14:18

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by kjehrem »

Jeg er også en av dem som har kjøpt falsk kina-mynt. Det skjedde like før jul. Som ny samler og reinspikka amatør trodde jeg at jeg hadde gjort et kupp.
Både jornchris og en italiensk samler gjorde meg oppmerksom på svindelen og først da ble jeg kjent med Samlerforum, som forøvrig følges nøye. mye god info å hente her.

Til storbrum , jeg klaget gjennom EBAY-systemet, sendte mynten i retur og fikk pengene tilbake. Mitt utlegg ble da returportoen.
Et annet problem dette utløser er at mynten dermed kanskje kommer i salg igjen til ny "uvitende" kjøper.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by jornkris »

kjehrem wrote:Jeg er også en av dem som har kjøpt falsk kina-mynt. Det skjedde like før jul. Som ny samler og reinspikka amatør trodde jeg at jeg hadde gjort et kupp.
Både jornchris og en italiensk samler gjorde meg oppmerksom på svindelen og først da ble jeg kjent med Samlerforum, som forøvrig følges nøye. mye god info å hente her.

Til storbrum , jeg klaget gjennom EBAY-systemet, sendte mynten i retur og fikk pengene tilbake. Mitt utlegg ble da returportoen.
Et annet problem dette utløser er at mynten dermed kanskje kommer i salg igjen til ny "uvitende" kjøper.
Det var godt å høre du fikk igjen pengene. Jeg sender melding til alle jeg ser har kjøpt disse falske myntene. De fleste etter de havnet i karakterboka, men noen klarer jeg å spore opp før de havner der. Har vel sendt melding til nærmere 20 stykker, men det er vel endel jeg ikke har fått med meg også.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by Stig Westerhus »

Hei Storbrum
Godt at ting ble avklart og at du ikke ønsker å selge de.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by Myge »

Hva om en numismatisk forening hadde kjøpt disse av deg, og sendt disse rundt på utlån til andre numismatiske foreninger? Man kan ikke alltid se på et papir eller pdf-dokument hvordan mynten er. Det er noe eget å holde en slik mynt i hånden, og studere denne selv. En kopi av kopien er vanskligere å studere for folk flest.

Alternativt kan vi på Skanfil kjøpe dem av deg, og forsøke å lage et album med de forfalskningene vi sitter på pr dags dato, slik at disse kan lånes ut. Er usikker på om myntkabinettet låner ut myntene sine? Vet du noe om dette Kjetil?

Myge
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by storbrum »

holofire wrote:
storbrum wrote:
storbrum wrote:Hei!
Kommer tilbake med en grundig forklarering på ting her i løpet av helgen

Jeg er den Norske selgeren på ebay, storbrum

Fakta:

Kjøpte meg 2 mynter 1855- 1857 som viser seg være kopier, disse sendte jeg bilder av tidligere i uken til en kjent mynthandler, som mente 99.9 sikkert at disse var falske. (ikke sikker)

I går natt var jeg så steike dum at jeg la den ut på ebay uten å skrive at dette var kopier, dvs jeg prøver overhodet ikke selge noen noe som ikke er ekte, jeg ble gjort oppmerksom på dette av kjetil kvist, og gikk rett inn å rettet tekst og la til med store bokstaver at dette er kopier, pris var i utgangspunktet 249 dollar men etter en slik reaksjon, osv, tenkte jeg at får jeg solgt disse til 100 dollars så er det ok.
Nå har jeg hatt en forholdsvis grei dialog med han pr mail, men mener her at ting blir dreid i feil rettning, derfor valgte jeg bare slette begge salgene mine fra ebay får å legge denne død, jeg er forholdsvis ny på ebay, å ante egentlig ikke at dette skulle blir stort problem, tydelighvis er det mer på ebay og andre steder enn man annner om dette.
Jeg anger som en hund på at jeg la ut disse myntene også at jeg kjøpte dem, uten å tekste dem som, kopier, uansett dette ville nok blitt rettet opp i dag av meg, men det ville vært forseint.

Kan forøvrig fortelle at disse kineserne jeg har kjøpt med har den enne fått slettet sin konto, den andre har fått negativ feedback av meg, som igjen har ført til trusel osv av rimelig alvorlig karakter...
Jeg får ca 10 trusel mailer vær dag pga feedback jeg la igjen...

Mitt fulle navn visst noe lurer er , da slipper dere som er så paranoide å leite lenger, og jeg har konto på qxl, tradera og qxl danmark, 100% positiv på alt.

tenk dere om litt før dere dømmer alle nord å ned, feil kan gjøres, feil kan rettes oppm så kan vi sammen jobbe mot disse Kineserne, jeg er ihvertfall langt fra en kineser .

VIL OGSÅ TAKKE KJETIL KVIST SOM GJORDE MEG OPPMERKSOM PÅ DETTE FORUMET OG GA MED DERMED MULIGHETEN TIL Å KOMME MED MIN FORKLARING, TIL ETTERTANKE SÅ BURDE FLERE HER GJORT DET SAMME OM DERE SKULLE OPPNÅ NOE.
FLOTT MED TILBAKE MELDINGER PÅ DETTE, GJERNE FRA DERE TØFFE....
mvh

Hei!

Jeg synes det er flott at du kom på banen, legger deg flat som ei pannekake og beklager dine feil. Du gårut med navn og spiller med åpne kort, respekten skal du ha for den!

Feil er menneskelig og fort gjort. Utad før forklaring vil det komme sterke reaksjoner derfor vil det kanskje komme litt vel sterke meninger og ord i dette forumet,men slik er det nå at disse forfalknongen ødelegger markedet, kanskje ikke alt for mye men det påvirkes!

Når en kan kjøpe speciedaler i dag til under 1000 lappen så tror jeg det burde ringe en bjelle,men min personlige mening.

Uansett står det respekt i ditt forsvar og mitt tidligere innlegg i denne saken vil jeg forandre på!

Om jeg var deg ville jeg risset inn/merket disse speciene slik at de ikke kan forveksles i fremtiden, eller at du donerer dem bort.
Takker!
Godt å høre... :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by Kjetil Kvist »

@ Myge: Nei, myntkabinettet låner ikke ut mynter, men man kan få studere dem der. Et alternativ kunne også være om man laget en utstillingskasse med forfalskninger som man kunne vise fram på for eksempel myntmessen i Oslo og andre steder.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Locked

Return to “Forfalskninger”