Norsk selger: 1855 og 1857

Bilder og informasjon om forfalskninger
cornflakes
Posts: 4
Joined: 14 Mar 2009 07:12

Norsk selger: 1855 og 1857

Post by cornflakes »

Norsk selger. er disse ekte?
itemZ160321522475QQ
item=160321522001
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tok meg frihet til å endre på tittelen.

Her har vi et eksempel på at en nordmann har gått i baret, og først forsøkt selge myntene i Norge og deretter forsøker seg p eBay.

Item 160321522001 er en kjent kinaforfalskning.

Item 160321522475 er også en kjent kinaforfalskning.

Han har en handel med den kjente svindleren evil1314520 så sent som 7. mars 2009. Jeg vet ikke hvilken mynt han kjøpte fra ham, men 1885-daleren kommer fra en annen kjent svindler: cnhongxia. Da kjøpte han dem for 99.99 dollar, og nå forsøker han å selge den videre for 229.99 dollar. Han forsøker altså å profitere på myntene, selv om han vet de er falske. Han går rett inn på min private fy-liste.

Noen som vet hvem denne selgeren er?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by jornkris »

Han har betalt $99 og $135 for de to myntene. Det er også ganske tydelig i karakterboka hans at han har kjøpt av kineserne. Og myntene har alle kjennetegn som går igjen på de falske kinamyntene.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by ZZzzz »

Det ser ut som et forsøk på å selge falske mynter som ekte. Vet han at de er falske, og nå prøver å få pengene sine tilbake med fortjeneste, finnes det kun et navn for ham: bedrager!

Hadde jeg ikke visst om kinaforfalskningene. så kunne jeg nok ha gått fella til denne nordmannen.

Hvem er han, som prøver å bedra meg og dere andre samlere for mye penger?
Last edited by Kjetil Kvist on 23 Mar 2009 16:52, edited 1 time in total.
Reason: Endret etter forfatterens ønske
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by janpetter »

Noen som vet hvem disse ebay brukerne er ?
suttur
whaz09
oddnor
coinsfromnorway
s_myklebust_collectibles
fjellfinn
De har alle enten solgt eller kjøpt noe av selgeren "storbrum" og har kanskje navnet hans
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by Kjetil Kvist »

Jeg stilte dette spørsmålet: "Dette er en kjent kinaforfalskning av en norsk speciedaler. Hvorfor forsøker du å selge den på eBay. Du vet at det er ren svindel. Kjetil Kvist."

Jeg fikk dette svaret: "Hei, ja dette stemmer, mynten var falsk, og jeg legger inn text om dette. Mange som samler på slike også i dag, men ikke jeg, jeg ble lurt og vil bare selge videre, men takk for meldinga. Kan noen forklare hvor di ser dissse er falske?
storbrum"

Nå har han endret auksjonene, og gitt meg en ny melding: "Hei, jeg er enig med deg, men det er faktisk slik at en del sameler på kopier, jeg er ikke en av dem, jeg gikk rett i baret her, uansett jeg har endret teksten slik at alle ser at dette er kopier, dette mener jeg er veldig fair, og da kan folk som vil bestemme selv om du vil ha koper, kan ikke si jeg er veldig imponert over kineserne, og jeg er pr dag litt mer kjent med metodene deres, di kunne garantere meg at disse var ekte,, men være sikker, disse skal få negativ feedback
takk
storbrum"

Han kan jo ikke garantere hva nestemann finner på å gjøre. Nå er det kanskje enkelt å få eBay til å fjerne auksjonene. Falske mynter skal være merket med COPY for kunne selges på eBay.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by jornkris »

Nå har han forandret teksten og opplyser det er kopier.
Jeg tror ikke han prøvde å lure andre. Det var vel heller slik at han ikke viste det var falske mynter og trodde han hadde gjort to kupp. Han tenkte vel han skulle selge med rask gevinst.
Han får neppe solgt dem (før han senker prisen til $10 eller noe)og må sikkert bite i seg et tap på nærmere 2.000 kroner.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by vivavegas »

Vi har vel tidligere diskutert godtroende kjøpere av slike forfalskninger. Som jeg har nevnt så kunne jeg gjort det samme for ett par år siden og hadde sannsynligvis ikke klart å avsløre at de er falske. Trur det er flere enn meg som for ett par år siden knapt tenkte tanken at disse kunne være falske.

Derfor bør vi ta høyde for at det fremdeles finnes veldig mange som ikke har fått dette med seg. Det ser vi jo bare på aktiviteten og at det er fremdeles mange som byr på disse. Vi har jo tidligere diskutert hvor mange myntsamlere det er. Både 5000 og 10.000 og også høyere tall var nevnt slik at forumet her med 250 medlemmer når neppe ut til alle.

Men det at han selger de på ebay er vel en slags indikasjon på at han forsøkte seg og trudde det var mindre sannsynlighet at det ble oppdaget i "utlandet".

Og som dere "alle" vet jeg vil jo "henge" ut flest mulig, men er foreløpig usikker på om han her fortjener å bli hengt ut (selv om han har jo forsåvidt blitt det allerede da).
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by holofire »

Han har jo skrevet pris og kv... Ville ikke skrevet eks 7500,- om den var falsk....

Jeg skriver ikke eks 22000,- på HB til den omtalte 1635 italia,tyggis kopien.... og så legger den ut...

Dette ble gjort med hensikt og prøvde seg helt til noen påpekte det og først da ble det lagt til tekst....
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by Kjetil Kvist »

Det er også greit å vite at han bevisst har brutt eBays regler.

Det siste spørsmålet du får før du legger ut et objekt for salg er om du er sikker på at mynten er ekte. Det er ikke tillatt å selge falske mynter på eBay om de ikke klart er merket med COPY.

Han har ikke så mye valg om han kjøper falske mynter: 1) Han kan returnere dem, 2) han kan selge dem til de som trenger referansemateriale (for eksempel en mynthandler) eller 3) han kan donere dem til en myntsamling ved ett av museene våre. Det siste alternativet er det jeg vil anbefale ham å gjøre.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by Kjetil Kvist »

Da har jeg hatt en frisk mailutveksling med selger i ettermiddag. Nå arbeider han for å slette auksjonene, og kommer til å trø myntene ned i nærmeste myr.

...og så har jeg utøvd en betydelig selvsensur i ettertid.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by storbrum »

Hei!
Kommer tilbake med en grundig forklarering på ting her i løpet av helgen

Jeg er den Norske selgeren på ebay, storbrum

Fakta:

Kjøpte meg 2 mynter 1855- 1857 som viser seg være kopier, disse sendte jeg bilder av tidligere i uken til en kjent mynthandler, som mente 99.9 sikkert at disse var falske. (ikke sikker)

I går natt var jeg så steike dum at jeg la den ut på ebay uten å skrive at dette var kopier, dvs jeg prøver overhodet ikke selge noen noe som ikke er ekte, jeg ble gjort oppmerksom på dette av kjetil kvist, og gikk rett inn å rettet tekst og la til med store bokstaver at dette er kopier, pris var i utgangspunktet 249 dollar men etter en slik reaksjon, osv, tenkte jeg at får jeg solgt disse til 100 dollars så er det ok.
Nå har jeg hatt en forholdsvis grei dialog med han pr mail, men mener her at ting blir dreid i feil rettning, derfor valgte jeg bare slette begge salgene mine fra ebay får å legge denne død, jeg er forholdsvis ny på ebay, å ante egentlig ikke at dette skulle blir stort problem, tydelighvis er det mer på ebay og andre steder enn man annner om dette.
Jeg anger som en hund på at jeg la ut disse myntene også at jeg kjøpte dem, uten å tekste dem som, kopier, uansett dette ville nok blitt rettet opp i dag av meg, men det ville vært forseint.

Kan forøvrig fortelle at disse kineserne jeg har kjøpt med har den enne fått slettet sin konto, den andre har fått negativ feedback av meg, som igjen har ført til trusel osv av rimelig alvorlig karakter...
Jeg får ca 10 trusel mailer vær dag pga feedback jeg la igjen...

Mitt fulle navn visst noe lurer er , [sensurert] Åndalsnes, da slipper dere som er så paranoide å leite lenger, og jeg har konto på qxl, tradera og qxl danmark, 100% positiv på alt.

tenk dere om litt før dere dømmer alle nord å ned, feil kan gjøres, feil kan rettes oppm så kan vi sammen jobbe mot disse Kineserne, jeg er ihvertfall langt fra en kineser .



mvh
User avatar
kabomega
Posts: 39
Joined: 15 Feb 2009 10:09
Location: Halden

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by kabomega »

Såpass ja !

Vel jeg er fornøyd med ditt skriv og regner med at det er flere som er enige med meg.

Jeg holdt på by på din mynt før denne saken ble startet , og takk for at jeg tenkte litt og ville se an litt.

Takk for at du trakk tilbake auskjonen. :wink:
User avatar
vestavind02
Posts: 145
Joined: 13 Nov 2008 19:30

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by vestavind02 »

Etter å ha lest innlegget til storbrum sitter jeg ikke igjen med annet enn en forsterket overbevisning om hvor farlig missvisende en svarteliste kan komme til å bli. Selv det som peker seg ut som et nærmest 100% sikkert forsøk på svindel kan komme til å vise seg å være en feiltolkning. Storbrum legger ut sitt fulle navn, noe som for meg ikke var nødvendig, men når han gjør det styrker det bare hans sak. Jeg anser ham for selv å være et offer og i mine øyne uskyldig i svindelforsøk. Uttalelsene i forkant av storbrums innlegg viser også hvor lett det er å la seg rive med med sterke meninger uten at tiltalte har fått forklare seg.
Den som har handlet rett her er Kjetil Kvist som i tillegg til sterke meninger har tatt kontakt med storbrum og dermed gitt ham en sjangs til å komme på banen med sin forklaring.
Ha en god helg.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Norsk selger: 1855 og 1857

Post by Kjetil Kvist »

Jeg synes i alle tilfelle at en som forsøker å selge falske mynter skal ha muligheten til å trekke dem tilbake. Jeg har anbefalt ham om å donere myntene til Universitetets Myntkabinett, og håper da at de kan gjøre en del nytte for framtidige myntsamlere.

Det som skremmer meg litt med denne historien er at oppegående og viktige mynthandlere ikke tar disse forfalskningene på strak arm. Det er jo en serie som er ganske godt belyst, og jeg viste selv en slik falsk speciedaler til alle handlerne på Oslo International Coin Show sist høst. Dette er ikke en ukjent forfalskningstype, og burde være kjent av alle medlemmer av mynthandlerforeningen.

Når det gjelder reaksjonene i denne tråden så har jeg redigert meg selv noe. Jeg mener som kommer til uttrykk likevel er viktig. Vi reagerer raskt og hardt på slike saker, og folk blir opprørte når det ikke skjer noe. Hver enkelt får gå i seg selv og vurdere om utsagn skal bli stående eller bli slettet. Det er bare å kontakte undertegnede.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Locked

Return to “Forfalskninger”