Avstemning: Polett eller Pollett

Polett eller Pollett?

Polett
16
46%
Pollett
19
54%
 
Total votes: 35

User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Avstemning: Polett eller Pollett

Post by AMO Berg »

Ikke vet jeg hvordan det skal skrives, men jeg synes språket skal bestemmes på demokratisk vis.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Hva blir det neste? Skal vi stemme om det skal hete schino, schjøtt, eller, gud forby, Schetil?

Og selvsagt vet du hvordan det skal skrives Berg. Du slår opp i ordboka og der står svaret: Pollett. At enkelte mynthandlere ikke slår opp i ordboka får så være.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by AMO Berg »

Språket skal tilpasse seg folket, ikke omvendt. Hvis et flertall foretrekker polett fremfor pollett, så bør det bli slik. Jeg tror det er ganske tilfeldig at det står det skal skrives med 2xL i ordbøkene.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Knugen »

Diskusjonstråd er mer intressant enn avstemning, avsteming sier bare oss resultat og ikke hvorfor det har blitt slik.

Dessuten avstemning i dette tilfellet er lite hensiktsmessig hvis man teller antall innlegg som er i favør 2xLL i den andre tråden....

Jeg stemmer nei til avstemning slik flesteparten stemmer nei til EU avstemning ettersom det mest sannsynlig blir NEI.
AMO Berg wrote:Språket skal tilpasse seg folket, ikke omvendt. Hvis et flertall foretrekker polett fremfor pollett, så bør det bli slik. Jeg tror det er ganske tilfeldig at det står det skal skrives med 2xL i ordbøkene.
Nei,

Hvis språkrådet hadde beveget seg i enhver vind av enhver trend så hadde blitt som Kvist sier, da hadde det for eks. under S stått Schera (som i skjer da).
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by bengt »

Språket endres hele tiden. "Ham" ble borte slik, og det er i dag lov til å skrive at "jeg sa til han at språket vårt blir tynnere og tynnere"...
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Myge »

Schpaa cash, kvalitet nada selges i stedet for polletter.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Problemet med denne avstemninga er at det er at den gjør Samlerforum mer til et sånt organ man har en what ever-følelse for. Selvsagt kan man ta opp alt til avstemning. Det er for eksempel slik at det vi ser på kartet som nord like gjerne kan være sør. Hvorfor ikke stemme over det? Kanskje noen som har noe med globusproduksjon hører på oss? Eller kanskje ikke. Jeg synes dette virker veldig lite seriøst, og særlig når begrunnelsen ikke er dypere enn at man tror det er ganske tilfeldig hva som blir satt i ordboka. Hadde det nå en gang kommet en begrunnelse som var faglig fundert, så hadde det vært greit, men slik jeg ser det nå er dette en type tema som ligger på VG-forum nivå. Sorry, men jeg tar dette veldig lite seriøst.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by signum »

Synes at den nederlandske betegnelsen “betaalpenning” virker folkelig, om vi ble enige om hvor mange a’er som trengs. :wink:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Så er det jo 1142 brukere i dette forumet, og langt flere innbyggere i Norge, så det spørs om ikke det er mest fjas når trådstarter påstår at dette har noe med demokrati å gjøre. :lol: Det å endre polletter til poletter på dette forumet viser verden bare at man ikke kan stave; uansett hvor "demokratisk" man mener resultatet av denne avstemningen er.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by AMO Berg »

Jeg har selvsagt ingen høyere ambisjon enn å endre skrivemåten på Samlerforums nye underforum. Det er riktig at brukerne av Samlerforum utgjør enn forsvinnende liten andel av den norske befolkning, derimot tror jeg at en atskillig høyere prosentandel av de som er interessert i poletter eller polletter, er å finne her på forumet.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Så ambisjonen din er å få det til å framstå som at Samlerforum ikke kan norsk?

Det er jo med på bygge opp autoriteten til Samlerforum.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by AMO Berg »

Nei, jeg sier ikke at det er galt å skrive pollett med 2xL. I og med at det ble en diskusjon om dette (som jeg ikke startet), så syntes jeg dette kunne være en artig måte å "avgjøre" det på.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote:Og selvsagt vet du hvordan det skal skrives Berg. Du slår opp i ordboka og der står svaret: Pollett. At enkelte mynthandlere ikke slår opp i ordboka får så være.
Nå er ikke alltid ordbøker entydige. I f.eks Kunnskapsforlagets fremmedordbok står det stavet "Polett", altså med en "l".
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by vemod »

"En tørst eldre kunde fra Sole
tok trikkesjåføren i skole:

En billett-ballett;
hans trikkepollett

rakk ikke så langt som til polet..."
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Poenget Berg er at dette er et forum som vi vil folk skal søke til, og vi vil helst at informasjonen skal være mest mulig korrekt. Du skriver at du ikke sier det er galt å skrive med 2 x l. Det er jo ikke akkurat noen innrømmelse, da det korrekte er å skrive polletter.

Når det da i tillegg blandes inn argumenter av typen at det skal avgjøres demokratisk, og at du mener det er tilfeldig hva som havner i ordboka, så drar du debatten ned på et nivå som er forflatet. Det er ikke slik Samlerforum skal framstå. Språkrådet er i og for seg et statlig organ, men de har sitt mandat gjennom vedtak i Stortinget. Vi velger politikere til Stortinget, og dermed er det demokratiske å bruke den rettskrivningsnormalen vi har.

I det hele tatt, Berg, du har sauset dette sammen til noe jeg bare må ærlig si er tullball.

Og Flash: Nei, og bruker du Ivar Aasens ordbok så finner du mange andre ord og skrivemåter som ikke lenger er aktuelle.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Locked

Return to “Polletter”