Avstemning: Polett eller Pollett

Polett eller Pollett?

Polett
16
46%
Pollett
19
54%
 
Total votes: 35

User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by karstkri »

Bergen mynthandel bruker polett : http://www.myntogseddel.no/Diverse/Poletter

OMH bruker polett : http://www.oslomynthandel.no/index.cfm? ... =38&dsp=No

Riibe bruker polett : http://www.riibe.com/index-mynt.html

Så det virker som polett med en l er mest brukt av proffene.

Mens Numisma bruker pollett, uten samenligning forøvrig.
karstkri
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote:Og Flash: Nei, og bruker du Ivar Aasens ordbok så finner du mange andre ord og skrivemåter som ikke lenger er aktuelle.
Tror ikke Kunnskapsforlaget vil være enig i at deres fremmedordbok er uaktuell.

Jeg påstaår ikke at det ene eller andre er riktig. Det viktige poenget her er at på en god del ord vil du finne forskjellige stavemåter avhengig av hvilket oppslagsverk du velger.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Flash wrote:
Kjetil Kvist wrote:Og Flash: Nei, og bruker du Ivar Aasens ordbok så finner du mange andre ord og skrivemåter som ikke lenger er aktuelle.
Tror ikke Kunnskapsforlaget vil være enig i at deres fremmedordbok er uaktuell.

Jeg påstaår ikke at det ene eller andre er riktig. Det viktige poenget her er at på en god del ord vil du finne forskjellige stavemåter avhengig av hvilket oppslagsverk du velger.
Bokmålsordboka som er utgitt av Kunnskapsforlaget angir pollett, og ikke polett. Kanskje de ikke har oppdatert seg på en stund?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Flash »

Men for å komme til den "endelige" løsningen:

Fram til 1981 ble det stavet polett. Endret til pollett i 1981.

Referanse: Årsmeldingen fra Språknemnda og Norsk språkråd 1981, side 12.

http://www.sprakradet.no/nb-no/Sprakhje ... meldinger/
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Som Indy allerede informerte Samlerforum om klokka 1231 idag.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote:Som Indy allerede informerte Samlerforum om klokka 1231 idag.
Så den andre tråden nå.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Kjetil Kvist »

Flash wrote:
Kjetil Kvist wrote:Som Indy allerede informerte Samlerforum om klokka 1231 idag.
Så den andre tråden nå.
På Samlerforum er det utvikling fra time til time noen ganger. Folk ligger ikke på latsiden, for å si det sånn. :lol:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by attenfjorten »

bengt wrote:Språket endres hele tiden. "Ham" ble borte slik, og det er i dag lov til å skrive at "jeg sa til han at språket vårt blir tynnere og tynnere"...
Er ham forsvunnet? Jeg så ham igår jeg...! :D Som norsklærer synes jeg diskusjonen er interessant, og det positive er at folk er opptatt av språket, selv om sikkert noen ville tjene på å lese gjennom egne innlegg før de poster dem! Det betyr selvfølgelig ikke at man skal fratas skrive-og ytringsretten! En grei norm er Bokmålsordboka, alternativt Riksmålsordboken, eller Nynorsk ordbok! Tror faktisk nynorskbrukerne på forumet er de mest språklig korrekte, jeg!Når det gjelder polletter er greie synonymer tegn,betalingsmerke eller sjetonger, vel?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by Jørgen Sømod »

Myntsamlernytt fra Norsk Numismatisk Forening no. 1 1935:
FORENINGENS 77. MØTE
blev holdt 14. november i vanlig lokale, tilstede 15 medlemmer. - - - - Efter at nye mynter og ny litteratur var fremvist og kommentert, holdt inspektør Bjørnstad foredrag om: Norske betalingsmerker og jetons. Sammenlignet med Sverige og England t. eks. utviser Norge stor fattigdom på området. Kortelig resumeres betalingsmerkene således: dronning Margrethes arbeidspenger (Schive XII 74 fl.), Tukthuspolettene fra 1769, 80 o. u. å. (Brun 170J)6—58 o„ fl), de Ankerske arbeidspenger med M (i desember er opdaget nye med V, = Vekkerø og Moss jernverk?), dampkjøkkenet, trikkemerker fra Oslo, Bergen og Trondhjem, ferjemerker for Framnes, Ålesund, Kristiansund o. fl. Av jetonerne omtaltes 17. mai-medaljene, avsløringsminnemedaljene fra Haraldsstøtten (1872), Carl Johans-monumentet (1875), Chr. IV (1884), Tordenskjold (1901) o. s. v. l tilknytning til foredraget fremviste Andersen betalingsmerker for melk og fløte fra Melkeforsyningen, formannen fremviste to betalingsmerker, som er ubestemte og som han ba medlemmene hjelpe til å identifisere (se fig.). Rui jr. fremviste også et par poletter, mens Wohrm viste en halvpreget jernfemøre. Frog brakte forcningsmerkene på bane som samleobjekter.
Efter foredraget solgtes 40 mynter til kr. 58,55, hvorpå der som vanlig fortsattes med kameratslig samvær, med diskusjon og børs.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by MarkusLømo »

bengt wrote:Språket endres hele tiden. "Ham" ble borte slik, og det er i dag lov til å skrive at "jeg sa til han at språket vårt blir tynnere og tynnere"...
Ham er heldigvis ikke helt borte, det står fortsatt i ordlistene og brukes fremdeles en god del. Dog altfor lite.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by MarkusLømo »

Flash wrote:Men for å komme til den "endelige" løsningen:

Fram til 1981 ble det stavet polett. Endret til pollett i 1981.
Det forklarer jo også hvorfor OMH, BMS og Riibe bruker polett. De aller, aller fleste bruker den rettskrivningen som var aktuell da de selv gikk på skolen. Min mormor fortsatte å skrive chauffeur, exhaust og vejret helt til det siste. Omtrent det språket du får om du leser Alexander Kielland i originalversjonen, dog med innslag av noen ord som dukket opp etter den tid.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by AMO Berg »

Personlig synes jeg polett virker mest riktig, på samme måte som sinnsyk og ikke sinnssyk. Men hvorfor ble det ble endret i 1981? Jeg tviler på at det var historiske grunner til det, men snarere for å samkjøre med andre ord med tilsvarende dobbel konsonant, som billett.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by AMO Berg »

Så minner jeg om at det er veldig unorsk å uten videre bare godta det som myndighetene måtte bestemme. :wink:
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by PENGEBINGEN »

Vær deg selv, skriv som du vil, det spiller ikke mye å si. Jeg stemte polett.
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Avstemning: Polett eller Pollett

Post by PCL »

Pollett, Ballett, Billett,
<--> galopp, valuta

Riksmålsforbundet skriver:
"Dobbelt og enkelt konsonant i fremmedord er det få regler for.
At f.eks. ballett skal ha to dobbeltkonsonanter, galopp bare én, og valuta ingen, kan man ikke slutte seg til etter norske regler. Man må ganske enkelt vite det."
Locked

Return to “Polletter”