Identifisering av polett

Post Reply
sveinmagnus
Posts: 9
Joined: 24 Aug 2015 21:04
Contact:

Identifisering av polett

Post by sveinmagnus »

Har nylig gjennomgått en myntsamling fra mine foreldre og besteforeldre, og kom her over et par poletter som virket litt spennende, men den ene har ingen tegn som kan brukes til å identifisere den.

Den første er en metallmynt, trolig laget av bronse med verdi "100" over hele flaten på forsiden og på øvre halvdel på baksiden. Den har stiplet linje rundt kanten, men er ellers uten tekst eller tegn.
Image
Image

Har noen sett tilsvarende poletter før? Hvor kan denne komme fra, og er den verdt noe? Det mest sannsynlige opphavet er at den ble anskaffet på 1980-tallet fra en familiepark av noe slag langs kysten av Sverige, men den kan også tenkes å være fra mine foreldres barndom på 50-60 tallet.

Den andre poletten jeg fant er en plastpolett med verdi "2" og teksten "Gensing - Skønhedens Amulet" på forsiden, og teksten "Gensing - Skønhed er lykke" samt et orientalsk tegn på baksiden. Om jeg skal gjette kommer den fra en eller annen familiepark i Danmark, trolig Tivoli i København. Jeg er helt fersk på numismatikk, så ettersom den var av plast har jeg ansett den for lite interessant og ikke tatt bilde av den, men det er kanskje noen som har interesse for slikt også? Kan den være verdt noe?

På forhånd takk for innspill!
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Identifisering av polett

Post by PENGEBINGEN »

Den første er vel en dansk (kanskje svensk) tivolipolett pålydende 100 øre. Den andre er en dansk ''sæbemynt'' eller reklamesak. Trolig liten verdi på begge. :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
Post Reply

Return to “Polletter”