Vurdering av frimerkesamling

Filateli
Post Reply
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Vurdering av frimerkesamling

Post by Becca »

Hei!
Jeg har funnet etter min far, som gikk bort for en liten tid siden, en liten frimerkesamling. Han begynte å samle rundt 1960, tipper jeg, og har 4 frimerkebøker mer eller mindre fylt. Jeg har også funnet et brev fra et samler'firma' i England, som takker for hans innsats for å rekruttere norske medlemmer. Etter konvolutten og teksten og dømme, har han mottatt en eller annen form for gave for dette. Sikkert frimerker...
Jeg har lest her at frimerkene taper verdi dersom de er ødelagte og/eller har dårlig poststempel. Er det noe sted jeg kan sende bilder av samlingen for å få anslått verdi? Planen er å selge samlingen, helst komplett.

Takker for alle svar! :)
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by Becca »

Ingen som kan bistå? :cry:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by kråketoppen »

Du kan legge inn bilder her på forumet og får sikkert hjelp. :)
Proinvest
Posts: 6
Joined: 26 Sep 2011 18:42

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by Proinvest »

Bilder er tingen ;)

Ta noen scans eller nærbilder.
Du kan laste opp bildene på en av disse sidene:

http://imageshack.us/
http://photobucket.com/
http://tinypic.com/
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by Becca »

Ok, jeg får se om jeg ikke får knipset noen i løpet av helgen! :)
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by Becca »

Hm.. Det blir uhyggelig mange bilder... :roll:
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by hertervig »

Begynn med det eldste materialet du, og konsentrer deg om de høyeste valørene, så slipper du å ta bilde av alt. :)
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by Becca »

Det eldste materialet, ja... Nå har jeg tatt bilder av ca halve samlingen (de er festet inn i bøker, har ikke tatt bilde av et og et..!), og jeg aner egentlig ikke hva jeg skal se etter...
Legger ved et par (av til nå 80) bilder, så kanskje dere ser problemstillingen min. Helt tilfeldig valgt. Jeg har nada greie på frimerker... :?
Frimerker80.JPG
Frimerker80.JPG (150.27 KiB) Viewed 2407 times
Frimerker52.JPG
Frimerker52.JPG (169.97 KiB) Viewed 2407 times
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by Becca »

Er det absolutt ingenting å si om disse..?
Jeg antar at det lureste er å finne et sted jeg kan ta dem med for vurdering...
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by hertervig »

Det ser ikke så lovende ut, dessverre. De avbildede merkene er fra perioden 1960 - 70. Opplagene var dengang store, så det er langt mellom sjeldenhetene. Det beste merket her er ikke det med høyest katalogverdi, men 25-øren NIF prakt/lux stemplet i Tjongsfjorden. Avhengig av sjeldenhet og etterspørsel (jeg kjenner ikke Nordlandsstempler) ligger prisen på 20-30 kroner og oppover på dette merket.
Ellers gir oppsettet av frimerkene en indikasjon på hvordan samleren tenker. Flere av merkene er plassert uavhengig av albumets oppsett, noe som tyder på at samleren ikke er blant de mer avanserte. Det som er fint med filateli, er at det gir glede på alle nivåer, verdier av betydning blir det stort sett først når man investerer penger i det.
Nå kan det være at akkurat dette albumet er ervervet fra en annen samler, og at det finnes bedre ting utenom.
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Re: Vurdering av frimerkesamling

Post by Becca »

Takker for svar! :)
Som sagt har verken jeg eller mine øvrige slektninger særlig greie på frimerker, og dette er nok - som du nevner - hovedsaklig fra 60-70 tallet. Da pappa var liten, og sikkert hadde stor glede av å samle på frimerker...
Jeg får vel ta med meg samlingen til en kjenner som kan bla i albumene - det blir for mye jobb å ta bilde av alt. :?
Post Reply

Return to “Frimerker”