En liten innføring ?

Filateli
Post Reply
spetwols
Posts: 6
Joined: 08 Sep 2010 16:38

En liten innføring ?

Post by spetwols »

Hei.

Fant nettopp en gammel samling hvor min bestefar samlet på. Jeg synes dette virker veldig interesert, og jeg har lyst til å begynne å samle. Han har også mange tomme sånne bøker hvor man setter dem inn i. Driver å sorterer dem etter land og årstall nå. Veldig interesant. Dette er nok godt over 5000 frimerker.

Dette er frimerker fra 1890-1983 ca. Jeg lurer på om de er verdt noe ? Skal ikke selge noe, men bare lurer. Dette er fra land som Norge,Danmark,Sverige,Romania,Polen,Russia osv. Og hvordan finner man ut om frimerkene er sjeldene, og om det er vrdt noe ? Finnes det noen side på nette hvor det er samlet frimerke, eller en kataolg elns ?

Takk! :)

EDIT: En ting til også. Det er mange av merkene det ikke står noe som helst på. Kun bilde. Hvordan klarer jeg å finne ut hvor de er fra ? Står bare årstall.
spetwols
Posts: 6
Joined: 08 Sep 2010 16:38

Re: En liten innføring ?

Post by spetwols »

Hei igjen. Nå tar jeg bare et tilfeldig frimerke, får å få en aning. er dette frimerke her i det hele tatt verdt noe som helst ?

dette er noe som heter Children's Pictures fra 1981. Vedlig pent egentlig. Nå søker jeg bare på det kodorde eller hva det heter og skriver stamp etter, på google. så kommer de fleste opp!
Attachments
14p-christmas.jpg
14p-christmas.jpg (31.94 KiB) Viewed 1458 times
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: En liten innføring ?

Post by storbrum »

Det det du legger ut er vel engelsk om jeg ikke tar helt feil.

Du bør kjøpe deg en katalog over frimerkene, det er det beste
spetwols
Posts: 6
Joined: 08 Sep 2010 16:38

Re: En liten innføring ?

Post by spetwols »

storbrum wrote:Det det du legger ut er vel engelsk om jeg ikke tar helt feil.

Du bør kjøpe deg en katalog over frimerkene, det er det beste
Hei, og takk for svar. Ja det stemmer at det er Engelsk. Hvor får jeg kjøpt en slik katalog ?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: En liten innføring ?

Post by Arve »

Siden du snakker om så mange land, så vil det enkleste for deg være å starte med en tur på nærmeste bibliotek og orientere deg litt i de katalogene de har der. Når du får litt oversikt kan du kjøpe den eller de katalogene som er mest aktuelle. Det er ikke vanskelig å finne kataloger hos frimerkehandlere på nettet. AFA er danske kataloger over norden og europa, Michel er et tysk katalogfirma som dekker europa og Stanley-Gibbons i England dekker hele verden. Det er mange flere forlag, men her er et greit sted å begynne.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
spetwols
Posts: 6
Joined: 08 Sep 2010 16:38

Re: En liten innføring ?

Post by spetwols »

Arve wrote:Siden du snakker om så mange land, så vil det enkleste for deg være å starte med en tur på nærmeste bibliotek og orientere deg litt i de katalogene de har der. Når du får litt oversikt kan du kjøpe den eller de katalogene som er mest aktuelle. Det er ikke vanskelig å finne kataloger hos frimerkehandlere på nettet. AFA er danske kataloger over norden og europa, Michel er et tysk katalogfirma som dekker europa og Stanley-Gibbons i England dekker hele verden. Det er mange flere forlag, men her er et greit sted å begynne.
Tusen takk for svar. Skal dra på bilblitoke i morgen å låne noen kataloger. Dette begynner faktisk å bli veldig interesant. Fordi når har jeg nettopp snakket med bestemor. Og jeg trur det ligger masse sjeldene ting her. Hun fortalte at bestefar var en aktiv samler fra 50 tallet, og var faktisk i andre land på auksjoner får å få taki unike frimerker for flere tusen kroner. Så dette blir fryktelig spennende.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: En liten innføring ?

Post by Arve »

Lykke til. Bare husk på at de fleste frimerker omsettes for en liten brøkdel av katalogprisen. 10% er ikke noe uvanlig tall i denne sammenhengen, og mye lavere for vanlige merker. Har du konkrete spørsmål så kom med dem etterhvert og legg ved bilder.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
spetwols
Posts: 6
Joined: 08 Sep 2010 16:38

Re: En liten innføring ?

Post by spetwols »

Arve wrote:Lykke til. Bare husk på at de fleste frimerker omsettes for en liten brøkdel av katalogprisen. 10% er ikke noe uvanlig tall i denne sammenhengen, og mye lavere for vanlige merker. Har du konkrete spørsmål så kom med dem etterhvert og legg ved bilder.
Okei. Har egentlig ikke noen planer om å selge, bare starte å samle selv nå. Men hvorfor er det bare en liten brøkdel av katalog prisen egentlig ? Hvorfor er det priset så høyt i dem, vist dem egentlig ikke er værdt det ?
Postmannen Patrick
Posts: 39
Joined: 10 Nov 2008 21:48

Re: En liten innføring ?

Post by Postmannen Patrick »

En frimerkehandler har en kostnad ved å vaske , sortere og organisere det store antall merker han har i sitt lager. En minstepris på 3- 5 kroner gjenspeiler denne kostnaden. Verdien ved salg - bytte samlere i mellom eller slag til handler vil ofte bare være en brøkdel av dette.

Ta også en titt i katalogen Norges Mynter hvor en for eks. vil finne moderne mynter med astronomiske opplag ( eks 10 ørene fra 1984-1991 ). Sett i forhold til antall samlere er prisen kr 3.- ( 2009 katalogen ) selv for en usirkulert mynt hinsides den reelle verdien. Trolig er
kr 3.- ut fra en handler mere realistisk for et moderne norsk frimerke hvor opplaget er mindre en 1 % av ovvennvente tiører, og fortsatt er det nok flere frimerke enn myntsamlere, men det var mere en digresjon....
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: En liten innføring ?

Post by vivavegas »

Dette er nok mest sannsynlig en samling som er verdt under 1000 kroner og kanskje enda lavere, basert på det relativt spinkle grunnlaget vi har.

Men det kunne vært interessant å se på de norske frimerkene.
Du trenger ikke å ta bilde av ett og ett frimerke, men kan ta bilde av hele/halve albumsidene.

Du trenger heller ikke å ta bilde av hele albumet, men 3-4 sider av albumet med de norske frimerkene gir en god pekepinn på hva samlingen inneholder.
Post Reply

Return to “Frimerker”