Noen gamle frimerker

Filateli
Post Reply
joachimhs
Posts: 7
Joined: 16 Mar 2021 11:39

Noen gamle frimerker

Post by joachimhs »

Hei,

Jeg fant en bok med frimerker som har vært i familiene en god stund. Jeg forsøkte å søke litt rundt, men fant ikke så mange av disse rundt om på nettet. Opphavet vil jeg tippe er tidlig til midten av 1900-tallet i Europa. Selve frimerkene kan dog være eldre, men de er nok kjøpt av min bestefar på det tidspunktet.

Image
Image
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Noen gamle frimerker

Post by Arve »

Du finner den første serien her: https://www.stampworld.com/stamps/Danzi ... 939?page=5.
Husk på at prisene oppgitt her er for postfriske merker og dine er hengslet. Prisen er også de du må betale hos en anerkjent frimerkehandler og ikke hva du kan få for dem. Men uansett er disse merkene verdt noen kroner.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
joachimhs
Posts: 7
Joined: 16 Mar 2021 11:39

Re: Noen gamle frimerker

Post by joachimhs »

Takk for svar Arve!

Når du skriver hengslet, betyr det at de er limt inn i en bok, i stedet for å være Orginalt med limet intakt?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Noen gamle frimerker

Post by hertervig »

Ja, det er brukt frimerkehengsel for å feste merkene i albumet. På ubrukte merker får man ikke fjernet hengslet uten å lage merker i limet på baksiden av frimerket. På brukte merker har det liten betydning da det ikke er noe resterende gummi (lim) å ødelegge.

Det virker å være endel verdier i dette albumet, 18-kreutzeren fra Baden skulle bl. a. være mulig å selge for mellom 500,- og 1.000,-. De to merkene i liggende format er fra Braunschweig, en tysk småstat som også tar noen hundrelapper.

Jeg tror nok din bestefar har investert endel penger i disse merkene, mens albumoppsettet virker ganske enkelt og litt uoverensstemmende med innholdet.
joachimhs
Posts: 7
Joined: 16 Mar 2021 11:39

Re: Noen gamle frimerker

Post by joachimhs »

Takk for svar Hertervig!

Kan se ut som om merket fra Deutsches Reichs Post på 1 og 5 Groschen også kan være verd litt :)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Noen gamle frimerker

Post by hertervig »

Det ser ut til at nummereringen som står ved siden av de gamle verdinoteringene overensstemmer med nummereringen i AFA-katalogene. I så fall kan virke som at 2 1/2 groschen-merket fra det Tyske rike er i en lillabrun nyanse som er bedre enn den mer alminnelige rødbrune.
Post Reply

Return to “Frimerker”