Noen som kjenner til scott 406 2 cent Washington ?

Filateli
Post Reply
Dronen1971
Posts: 17
Joined: 07 Jan 2020 00:32

Noen som kjenner til scott 406 2 cent Washington ?

Post by Dronen1971 »

Har et merke jeg sliter med å finne ut av, noen som kan si om dette skadet eller er det en variant ?

Det snodige med flekken i ovalen er at det er ikke skrapemerkrr rundt der det mangler print/ farge ...

Perforation 12, engraved, flat plate, single wm

Jeg tror da det er scott #406
Image
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Noen som kjenner til scott 406 2 cent Washington ?

Post by hertervig »

Har du holdt det mot lyset for å se om det virker litt tynnere i papiret der "varianten" er?

Hvis det ikke er nevnt noe i Scott om en slik variant så er den vel ikke gjentagende. Det kan være en partikkel som har kommet inn på et ark under trykningen, men så har det blåst vekk før neste ark var på plass. I og for seg sjeldnere, men vanskelig å katalogføre.

Og om det skulle vise seg å være en katalogført variant, så er opplaget på akkurat dette merket så stort at selv om hvert tiende ark har ett merke med denne trykkfeilen så blir det for mange med varianten til at det vil ha noen verdi av betydning.

I tillegg har ditt merke så runde hjørner og er generelt så slitt at samlere heller vil velge et bedre eksemplar.

Så det blir nok å gå på jobb i morgen også...
Dronen1971
Posts: 17
Joined: 07 Jan 2020 00:32

Re: Noen som kjenner til scott 406 2 cent Washington ?

Post by Dronen1971 »

He he, godt svar det :-) generelt enig i det meste du henviser til. Jeg har holdt på en stund med Washington/Franklin, men denne grove feilen har jeg aldri sett, tenkte det hadde vært gøy å høre om noen har sett det før.Og flere jeg får tilbakemelding fra som IKKE har sett det før er jo "bra" for sjeldenheten ;-)

Ja enig, 406 er ordinært, men denne grove feilen tror jeg uansett ikke ville bli produsert i stort antall. Men kan også være som du sier, et partikkel som var "innom" plata....

Enig, merket er slitt og forsåvidt dårlig kvalitet, ellers meget godt sentrert

Det skal være single watermark, jeg mener selv jeg ser dobbel watermark (som ikke finnes på denne utgivelsen) så har tolket det dit hen at jeg ser feil, men snodig uansett...

Hvor mye tar de "proffe" nå for kontroll, hos Enger, Skanfil osv...6 - 700 kr merket el ?
Dronen1971
Posts: 17
Joined: 07 Jan 2020 00:32

Re: Noen som kjenner til scott 406 2 cent Washington ?

Post by Dronen1971 »

og skal sjekke "lystesten" du nevner
Post Reply

Return to “Frimerker”