Missfargede frimerker i hopetall?

Filateli
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Missfargede frimerker i hopetall?

Post by Posthornet »

En del islandske frimerker på femtitallet ble smittet av postens anvisninger som var rødfarget. Jeg har i senere kjøpt på auksjon noen hundre danske bunter hvor spesielt de i 4,00.- kr.perioden var totalt gulmissfargede. Flere tusen er innlagt delvis innlagt i buntene. Jeg har samlet frimerker i mange år men har ikke lagt merke til dette. Dette er jo moderne frimerker 1980- 1990 tallet. Kan de likevel ha vært brukt på et ikke fargesikkert papir, konvolutt anvisninger eller annet?

Erfaringer mottas med takk.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by raniE-noJ »

Jeg har ofte lurt på hvorfor noen av mine gamle frimerker har "rød" farge/misfarging på den hvite rammen rundt bildet. I hovedsak norske merker før NK 150. Så da er det dette som er forklaringen? Misfarging av posten?
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Eldre missfargede frimerker.

Post by Posthornet »

Om det er gamle frimerker med rødt motiv som er rødfarget på det som skal være hvit kan årsaken være bruk av bensin for å konstantere vannmerke/stillinger. Noen frimerker og spesielt eldre kan reagere negativt på bensinen.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Eldre missfargede frimerker.

Post by Posthornet »

Jeg vil bare tilføye at den bensin som jeg nevner fikk man kjøpt på apoteket og hadde muligens annet navn. Det ble vel også i eldre dager brukt eter til vannmerkesøkning.

Klippet av fra side jeg fant:
Ligg unna Eter; den kan forvandle både frimerker og "de nærliggende omgivelser" til en askehaug ganske raskt.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by raniE-noJ »

Takk for gode tips posthornet:)
Ja det heter petroleumseter. Jeg har en artig historie der, jeg kjøpte en NK 272 med attest på qxl. Så var jeg nyskjerrig på dette merket og tok det med til en "ekspert" i Oslo. Han puttet merket i denne petroleumseteren for å se etter vannmerke, vi så ikke noe vannmerke, og når merket ble lagt til tørk endret det farge og krøllet seg litt. Med da konklusjon om at merket var falskt. Så ble det tatt kontakt med attestatør, og det ble bevist at det er et ekte merke som ble ødelagt av vannmerketesten met petroleumseter. NK 272 er meget vanskelig på vannmerke, dette merket ble delt ut av helark, helarket hadde vannmerke i rammen som er letter å finne fordi rammen er hvit, å finne vannmerke på enkeltmerker av 272 er svært vanskelig.
Men vannmerkesøk med petroleumseter er en velkjent metode, og trygg hvis man gjør det riktig. Eteren må være 100% ren, og utstyret man bruker må også være 100% rent. Min "ekspert" tømmer eteren tilbake på flasken etter test.... og når man har gjort det nok ganger blir eteren forurenset av urenheter fra skålen han bruker til testen, og urenheter fra frimerker blir også med tilbake på flasken. Ikke bra.
Jeg bruker signoskop istedet, og på små posthornmerker kan det være vanskelig å finne vannmerke.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by Posthornet »

Jeg har tidligere vært skeptisk på de "moderne vannmerketestere". Kjøpte en Morley Bright med flere "filter" på åttitallet, men syntes ikke at den fungerte bra . Kanskje det på tide å kjøpe Signoscope.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by Posthornet »

raniE-noJ wrote:Takk for gode tips posthornet:)
Eteren må være 100% ren, og utstyret man bruker må også være 100% rent. Min "ekspert" tømmer eteren tilbake på flasken etter test.... og når man har gjort det nok ganger blir eteren forurenset av urenheter fra skålen han bruker til testen, og urenheter fra frimerker blir også med tilbake på flasken. Ikke bra.
Fikk ikke dette med i min forrige post. Det synes å være en merkelig måte å teste på. Helle på skålen så etter bruk tilbake på flasken. Vi og andre jeg kjenner bruker liten dråpeflaske slik man drypper bl.a. øynene med. En dråpe på hvert frimerke bruker å være nok.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by raniE-noJ »

Tusen takk, det var svært oppklarende! En dråpe!
Og det forklarer kanskje endel "røde" rander på merker som kommer fra den kanten. Skandale.
Bruk heller Signoscope, her har man hvertfall god tid til å studere, og å lete etter vannmerke. Men et obs er at mange merker kun har hatt vannmerke i selve arkets rand. Slik at fradelte merker da ikke har VM på seg.
Og min erfaring er at vannmerket ikke er så klart/tydelig som det gjengis på bilde i kataloger, vannmerket ser mange ganger ut som en sort flekk/klump i Signoscope, altså man skimter bare såvidt konturene av et posthorn.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by raniE-noJ »

Etter det jeg har sett finnes det 2 typer Signoscop, en analog som jeg har, og en mer moderne digital.
Men til noe annet, har du noen tips til å vaske frimerker på klipp? Tubfrim o.l. Selve vaskingen har jeg gjort med kun lunkent vann. Men tørkingen er litt verre, opplever av og til at merkene krøller seg.
Og merker med maskinstempel, bølgestempel = søppel?
Så posthornet, er du god på å typebestemme eldre posthorn merker? Tenker å legge ut noen bilder etterhvert av noen helt nydelige stolpe og antikva etterhvert. Med flotte stempler, nær prakt/lux
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by hertervig »

Du må bruke flere vann for å få bukt med alt limet, minst 3. Så kan du legge dem til tørk på en avis eller i og for seg noe annet som passer. Når de ikke lenger er våte, men fortsatt er fuktmyke kan de legges i press for å få dem slette. Da blir de egentlig ganske fine. Merker med forskjellige papirtyper må sorteres før vask og vaskes hver for seg for å unngå at fluoriseringen blander seg.

Bølgestempel er ikke så veldig mye å ha om ikke merket er uvanlig. Maskinstempler er noe bedre, de finnes det egne samlere på og katalog er laget. Noen av dem er brukt i kort tid og er uvanlige.

Det er bare å legge ut bilder av merkene dine, kanskje noen kan hjelpe deg litt på vei. Det er uansett alltid artig å se fine stempler.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Typebestemte frimerker.

Post by Posthornet »

raniE-noJ wrote: 23 Jan 2017 19:17 Så posthornet, er du god på å typebestemme eldre posthorn merker? Tenker å legge ut noen bilder etterhvert av noen helt nydelige stolpe og antikva etterhvert. Med flotte stempler, nær prakt/lux
Som navnet posthorn/et sier så burde jeg være god til å typebestemme eldre posthornmerker, men det er jeg ikke. Jeg har samlet frimerker i flere tiår, men har ennå ikke fått spesialisert meg på noen land - områder. Hele verden har vært min interesse. Nå har jeg etterhvert mer og mer konsentrert meg om Skandinavia med vekt på Norge, Danmark og Sverige før ca 1950. Jeg har med andre ord bare vært frimerkesamler. Nå vil jeg heller fordype meg i "filateliens verden" ved å bli filatelist. Likevel som "hertervig" også nevner det ville ha vært interessant om du postet noen bilder. Kanskje en ny tråd? :-)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by Olav K »

TYPEBESTEMME POSTHORN
Her er det litteratur. dessverre har jeg ikke min lenger. Men noen årganger av Norgeskatalogen hadde en grei innføring, og alle hadde/har(?) korte beskrivelser foran hver serie. Jeg hadde to bøker (innbundet i rød shirting) om posthornmerkene og hvordan å skille dem fra hverandre. Det er ingen uoverkommelig videnskap når du vet hva du skal se etter. En variant av posthornsamling er også å samle etter poststed, basert på stempel, her fantes egne samlealbum.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by raniE-noJ »

Ja Olav, jeg har kjøpt hele bokserien på kampanje hos Skanfil. 14 kg bøker!!! ca 1400kr for hele serien, brukt.
Altså "håndbøker over norske frimerker" Fra bind 1 osv med røde omslag.
Så her skal det studeres, helt til smarttelefonen får en app, fordi smarttelefoner kjenner jo igjen ansikter, så hvorfor ikke en app der man holder telefonen over frimerket og vipps: NK 53 VIII type 4 :idea:
Det hadde vært noe...
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by raniE-noJ »

Må jo få legge til en demo av Signoscope t1 som jeg har.
I utgangspunktet lekende lett, men har merket vært hengslet kan det dekke vannmerket, og det er ikke slik at vannmerket er midt i frimerkets trykk. Det kan ha havnet både her og der, og noen ganger er bare deler av vannmerket kommet med. Norgeskatalogen har en kort og god beskrivelse av vannmerker. Bare husk at med signoscope blir vannmerkene speilvendt fordi merket skal ligge opp ned.
Først NK 1 med vannmerke Løve (min favoritt, uten tvil det enkleste av de eldre merkene å finne VM på)
NK1.JPG
NK1.JPG (157.06 KiB) Viewed 2342 times
Så NK 53 VI med vannmerke posthorn IV
NK53.JPG
NK53.JPG (162.44 KiB) Viewed 2342 times
Tilslutt NK 219 turistmerke Vannmerke V i liggende stilling
NK219.JPG
NK219.JPG (147.83 KiB) Viewed 2342 times
Fordelen med dette apparatet er at det er små sjanser for å ødelegge noe.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by Posthornet »

raniE-noJ wrote: 24 Jan 2017 20:14 Ja Olav, jeg har kjøpt hele bokserien på kampanje hos Skanfil. 14 kg bøker!!! ca 1400kr for hele serien, brukt.
Altså "håndbøker over norske frimerker" Fra bind 1 osv med røde omslag.
Så her skal det studeres, helt til smarttelefonen får en app, fordi smarttelefoner kjenner jo igjen ansikter, så hvorfor ikke en app der man holder telefonen over frimerket og vipps: NK 53 VIII type 4 :idea:
Det hadde vært noe...
Mange takk for tipset. Litt sent til å få alt det du fikk med, men likevel
Følgende er med: P. Petersens produksjon - bind I og III, Centraltrykkeriet - bind IIIa, IIb, IVb, V, VII, VIII og X og Chr. H. Knudsen - bind I, II, III, VII, VIII og IX. Her får du nær 12 kilo

Dem skal også jeg ha.

Jeg har undersøkt litt og har kommet fram til at det er bare Centraltrykkeriets bind IIIb NK 51 I og 53 II. utgitt 2014 som feiler?
Post Reply

Return to “Frimerker”