Gamle frimerker fra Posten

Filateli
Post Reply
borneo
Posts: 2
Joined: 15 Mar 2016 02:02

Gamle frimerker fra Posten

Post by borneo »

Jeg er ny her i forumet og er ganske så fersk frimerkesamler. Jeg tengte å skaffe meg to serier med frimerker. Den ene serien er med Kjell Aukrust dine figurer (2013 / 2014?) og den andre er Posthorn fra tidsrommet 1940 og 1951. For øyeblikket er det posthornserien fra 1950 jeg holder mot

Jeg var inne på Posten.no og så de selger frimerker. En del av disse (f.eks. posthorn-serien fra 1950) selges uten vannmerke. Og da stod spørsmålene i kø: Ansees disse som ekte vare eller replika? Har disse en samleverdi?

Jeg ser ikke for meg at jeg skal tjene tusenlapper på dette i lengden, men skal jeg først kjøpe frimerker, så vil jeg kjøpe noe som er "innafor" i samlernes verden.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gamle frimerker fra Posten

Post by Arve »

OBS! OBS!
Du må ikke finne på å kjøpe gamle frimerker fra posten fordi de priser merkene etter Handlerkatalogen og dette er laaaangt over markedspris. Kjøper du fra Posten har du ingen sjanse til å tjene tusenlapper, derimot vil du fort tape slike summer. Sjekk hva disse merkene går for på QXL, på Auction.no og på andre større frimerkeauksjoner og du vil fort se at Posten opererer med det du kan kalle fantasipriser. Hvorvidt merkene har vannmerke eller ikke har ingenting med ekthet å gjøre, men med hva slags papir den enkelte utgave ble trykket på. Kjøp deg en god frimerkekatalog før du kaster bort for mange penger er mitt råd.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gamle frimerker fra Posten

Post by tho »

Hvis man starter med samling kun for å bli rik har man som regel dårlige odds.

Dessuten; hvor kjedelig det blir.
borneo
Posts: 2
Joined: 15 Mar 2016 02:02

Re: Gamle frimerker fra Posten

Post by borneo »

Takk for fine svar. :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gamle frimerker fra Posten

Post by Olav K »

Skal du samle norske frimerker er Filatelistforeningens Norgeskatalog et must, men som Arve sier prisene er det optimistiske handlere (og Postens frimerketjeneste) gjerne vil ha. Men jeg vil tilføye_ det hender at Posten selger merker som sjelden er på markedet, og kjøp fra dem kan være en grei løsning om du ikke har tålmodighet. Nye, kurante merker derimot er priset alt for høyt både hos Poaten og handlere.
Kjøpssteder: Sjekk også opp Skanfil, de har løpende nettauksjoner og innimellom "storauksjoner".
Post Reply

Return to “Frimerker”