Klemmelommer

Filateli
Post Reply
barselona
Posts: 111
Joined: 14 May 2011 23:00

Klemmelommer

Post by barselona »

Hei

Er det noen her som har svar på hvilken type (merke) klemmelommer som har best lim og fester best
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Klemmelommer

Post by Askeladd »

Dumt spørsmål kanskje, men hva mener du med klemmelommer?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Klemmelommer

Post by Myge »

Hartbergere?
barselona
Posts: 111
Joined: 14 May 2011 23:00

Re: Klemmelommer

Post by barselona »

Hei
Det har seg sånn at jeg har kjøpt frimerkealbum fra Tyskland uten lommer og tenker sette inn disse selv .
Trenger lit hjelp om hvilke som er best .
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Klemmelommer

Post by Arve »

Jeg brukte selv Hawid når jeg drev med dette og de fungerte utmerket. Et alternativ til å kjøpe ferdig tilskjærte lommer i alle mulige størrelser er å kjøpe strips i de høydene du trenger og et godt lite skjæreapparat. Dette blir billigere. Hvem som selger hva av dette i dag vet jeg lite om, men litt googling bør vel føre til en og annen nettbutikk som kan levere det du trenger.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Klemmelommer

Post by hertervig »

Hawid er helt kurant, det er vel også det som Leuchtturm bruker - de er i hvert fall helt like utseendemessig.

De finnes i klar og sort utførelse, de fleste bruker de klare. Frimerkene med de hvite taggene trer bedre frem mot den sorte bakgrunnen, men det blir en ganske stor kontrast med de sorte firkantene mot bakrunnen til de hvite albumarkene.

Som nevnt over fås de i ferdig kuttet utgave i forskjellig størrelse etter som frimerkene varierer. Veldig lette å jobbe med, litt fukt på baksidens nedre del, og rett inn i albumet med det. Pinlig nøyaktighet er riktig nok påkrevet - skjevheter synes godt.

25 kroner er vel vanlig pris på en pakke med 50 stykker, så helt gratis blir det jo ikke. Som sagt finnes de også i striper der bredden må skjæres til. Saks nytter ikke, forstykket og bakstykket forskyver seg i forhold til hverandre og det hele blir skjevt. Du trenger et ordentlig skjæreapparat (koster vel en 2 - 400 kroner). Til gjengjeld kan du spare inn bortimot halvparten av materialkostnaden på stripene. Endel mer arbeidskrevende, men det er jo hobby. :D.

Tyskland er forholdsvis takknemlig å jobbe med da de ikke har så veldig mange forskjellige formater på merkene sine. Til gjengjeld er det mange merker, det er kanskje Tyskland før 1945 du har album til? Hele Tyskland må du vel ha bortimot 10 album til for å dekke.
Post Reply

Return to “Frimerker”