Hva slags frimerke er dette?

Filateli
Post Reply
ChristofferEk
Posts: 2
Joined: 14 May 2015 16:58

Hva slags frimerke er dette?

Post by ChristofferEk »

Hei, jeg har et frimerke som jeg fant i en kiste med mynter jeg har arvet, og jeg har ikke noe greie på frimerker. Så jeg lurer på hva slags frimerke dette er og når det er fra (mest sannsynlig fra krigen) Og har det noe verdi i det hele tatt?
Attachments
Jeg ser at det er et bilde av hitler men vil vite hvem det er som står ved han? I mellom dem står det Poste Italiane, er det et italiensk frimerke?
Jeg ser at det er et bilde av hitler men vil vite hvem det er som står ved han? I mellom dem står det Poste Italiane, er det et italiensk frimerke?
11069734_712396638864593_848425318_o.jpg (133.51 KiB) Viewed 989 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva slags frimerke er dette?

Post by Olav K »

Dette er italiensk frimerke, stemplet 1941. Mannen ved siden av Hitler er Mussolini, diktator i Italia, og i 1941 fortsatt meget populær. Mens nordmenn under krigen unngikk å bruke frimerker med bilde av Quisling (stemplede Q-merker er mer verd enn ubrukte) hadde italienerne ingen tilsvarende bremser. Mussolini ( il duce) hadde fått folk i arbeid, i hans korporative stat skulle fagorganisasjonene ha styring ( selvom de også ble styrt). Hitlers jødegreier hadde ikke slått an i Italia, men Hitlers soldater hadde i 1941 berget italienerne ut av kriser på Balkan og i Nord-Afrika, så da var nok han også grei å ha på frimerke. Uten katalog vil jeg tro at dette er et ganske alminnelig frimerke. Om det er verd 1 kr, 10 kr. eller 100 - vet jeg ikke, men alt over 100 vil forbause meg meget.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva slags frimerke er dette?

Post by Arve »

Det stemmer at dette er et italiensk frimerke. Du ser at det er stemplet i Roma 16.9.1941. Det er gitt ut den 30. januar 1941 for å markere tysk-italiensk vennskap og har et opplag på 55 millioner. Verdien er i katalogen oppgitt til EUR 1,70 i pent stemplet kvalitet. Du får det antakeligvis for 1 euro i en frimerkebutikk. Ditt eksemplar er ikke pent stemplet og har ingen markedsverdi som enkeltmerke. Den andre personen på bildet er selvfølgelig Benito Amilcare Andrea Mussolini.
Nå ser jeg at Olav var først ute, men jeg poster allikevel. Og jeg vil påpeke at hans utlegninger om den korporative staten og jødesituasjonen i Italia under fascismen er feil. Fagorganisasjonene skulle knuses og staten styres av fascistpartiet og næringsorganisasjonene. Jødene ble underlagt raselover og etterhvert transportert til konsentrasjonsleire her som i resten av det okkuperte Europa.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Frimerker”