Gode måter å ta takst på samling?

Filateli
Post Reply
Gaunt
Posts: 1
Joined: 08 Apr 2015 09:53

Gode måter å ta takst på samling?

Post by Gaunt »

Hei

Har arvet en frimerkesamling og har lite kunnskap på området. Lurer derfor på hvordan på best måte å få takst på samlingen. Samlingen er fra opprettelsen av staten israel.

Gode linker?

på forhand takk
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gode måter å ta takst på samling?

Post by Arve »

Katalogen finner du her:http://www.stampworld.com/en/stamps/Israel/
Men husk på at frimerker som regel selges for 10% av katalogpriser hvis det ikke er snakk om spesielt sjeldne ting.
For å finne ut noe om reelle markedspriser må du se etter hva ting går for på auksjoner, f.eks. hos Skanfil eller hos Bruun Rasmussen.
Legg ut noen bilder her, helst av de første sidene av samlingen, så vil nok noen kunne si noe om reell verdi.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Gode måter å ta takst på samling?

Post by as2o3 »

Her er en tilsvarende samling komplett fra 1951 til 1985, med prisanslag £200-250...

http://www.sandafayre.com/itemdetails.a ... eturn=true
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Gode måter å ta takst på samling?

Post by Posthornet »

Israel 1951 - ca 1984 er den billigste perioden av frimerker fra Israel. Før 1951 med full tabs pent stemplet eller postfrisk /med original lim ligger i gjennomsnitt adskillelig høyere og da spesielt første serien "Doar Ivri" 1948 med de tre høyverdier. Jeg ser Katalogen som Arve henviser til gir en god oversikt. Selv bruker jeg denne og har sagt opp mitt årlige nesten 1000.- krones Michel online katalog abonnement.

Enkelte av de dyrere frimerke har to tabs/vedheng. Det er viktig at begge disse sitter på for at katalogprisen skal brukes som vurdering. Såkalt halv tabs ses ved at det er perforering på vedhenget og har en betydelig lavere pris.

Her en samling fra en tidligere auksjon som jeg har sett på hvor største verdien ligger i de tre høyverdier fra første serie 1948.
Link
Post Reply

Return to “Frimerker”