Frimerker som investering ?

Filateli
Post Reply
PhrakDude
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2010 23:34

Frimerker som investering ?

Post by PhrakDude »

Hei,

Oppretter en tråd for å diskutere frimerker som investering.

Det synes å være nedadgående potensiale for å gjøre gode investeringer innen frimerker. Man kan kjøpe en samling på nettauksjon for ca 15.000 (med HK Verdi 120.000+). Selv om HK skulle gå til 140.000 I løpet av noen år, så sliter man med å få tilbake 15.000 etter salær. Selv HK nr 1 får man I dag "slengt" etter seg (brukt) for noen hundrelapper.

Det er også mulig å kjøpe moderne postfriske frimerker ned mot 50-60% av pålydende.

Kjøper man rekvisita, så verdsettes dette ned mot 0 av kjøpere.

Jeg har imidlertid strippet noen samlinger og solgt ut enkeltobjekter til relativt god fortjeneste.

Noen synspunkter på frimerker som investeringsobjekt ?

Mvh,
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Frimerker som investering ?

Post by stigulv »

synd og si det, men jeg tror frimerkesamleren er en dødene rase.

Mynter ser jeg det er en god del nye som kommer på.

Hadde jeg skulle kjøpt som investering, hadde jeg gått for sedler i høy kvalitet
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Frimerker som investering ?

Post by Olav K »

Frimerker som investering er ikke dødt. Det er ikke uten grunn at tidsskriftet Kapital har frimerkespalte i hvert nummer med internasjonalt auksjonsnytt, eller at Spink (London) kjøpte Hong Kongs største frimerkehandler/auksjonshus.
Men da er vi i en liga med objekter til NOK 100.000 og oppover - betydelig oppover. Da snakker vi om filatelistisk kuriosa, og ikke om norske merker, (men kanskje tre svenske) og fremfor alt ymse kolonier, dernest helpost: konvolutt og stempler inntakt.
Grunnen til at det er liv i dette segmentet er at vi har fått nye rike i Russland, India og særlig Kina - slik at etterspørselen etter sjeldne luksusobjekter holder seg.
Nå er det sikkert mulig slik som trådstarter sier: Kjøpe opp album for nesten 0, finne de objektene som er salgbare og selge disse med en tusenlapp eller to i fortjeneste, men jeg vil gjette at om du tar tidsforbruket med i regnestykket blir timebetalingen heller beskjeden. Greit nok, men "investering" blir litt feil ord i en slik forbindelse.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Frimerker som investering ?

Post by vivavegas »

Jeg har vært mindre aktiv en periode, men også holdt litt med på dette. Dvs. det var like mye for og lære meg via praksis om typer, farger og slikt.
Pga. diverse forhold har jeg hatt en pause en periode så får vi se om interessen kommer tilbake.

HK verdi er jo astronomisk feil og jeg har vel allerede i 10 år hatt utgangspunkt i at 10% av pålydende kan være en mer fornuftig utgangspunkt.
At ustemplede merker selges for under pålydende er heller ikke noe nytt. Folk flest gidder ikke og sitte og klistre på 1,25 frimerker for og få porto til kr. 30 (jeg gjør det imidlertid).

Nå vil man jo kunne bevege seg over i grenseland ifht. om det er skattbart eller ikke hvis man driver systematisk oppkjøp. Men man har vel lite/ingenting og risikere og kjøpe 10 norgessamlinger for 5.000 kr. pr. stk. og så dele de opp og selge de for 100.000.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Frimerker som investering ?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror Olav har rett, men heller ikke det er en sikker greie: Det er ikke sikkert disse som kjøper de mest fantastiske objektene er opptatt av hverken å samle, eller muligheten for avkastning senere. I toppskiktet kan det like gjerne være andre, mer pekuniære, motiver som teller; for eksempel skatt.

For oss dødelige, så handler det mer om å få igjen de pengene vi har brukt, kanskje med renter for all den tida vi har lagt i samlingen. Skjønt, det er jo tida vi bruker med samlingen som er belønningen for samlingen, sånn egentlig. Jeg hadde en gang en helt grei samling tsjekkoslovakiske frimerker, og den samlingen brukte jeg mye tid og penger på; og samlingen reiste langt - den var til og med på verdensutstilling i India, og der har jeg ikke engang vært selv. Så solgte jeg den for noen tusenlapper da jeg trengte penger, og angret i mange år. Helt til de siste årene faktisk. Da ser jeg at prisene på tsjekkiske frimerker er litt bånn i bøtta, og jeg fikk tydeligvis veldig godt betalt den gangen. Jeg puster lettet ut.

Etter 30+ års erfaring med frimeker sier jeg derfor; frimerker som investering? Det er en håndfull norske frimerker som har en særlig katalogverdi og som finnes i nok antall til å gi grunnlag for en investering. Skal du tjene penger, så må du tenke volum, og ikke bare singulære toppobjekter. Hvordan har prisutviklingen vært på disse merkene de siste 30 årene?

3-skill Våpen, 3-skill-3. 12-øre mattgrønn. 50-øre V m/vm. Eller til og med sensasjonene fra 1980-tallet: 20- og 25-øre V m/vm.

Sett opp en oversikt over disse, og forhold deg til reelle auksjonssalg fra Germeten og Frimerkehuset, ikke til hva Norgeskatalogen/HK postulerer.

Og dersom ikke det holder, så sett opp en tilsvarende oversikt over de kjente fireblokkene og andre multipler av NK1.

Jeg tror du veldig raskt vil se at det ikke akkurat har vært vel anvendte penger.

Speciedalere fra Christian IV, derimot ... i samme periode ... pokker at man ikke hadde mer penger som 15-åring.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Frimerker som investering ?

Post by vivavegas »

Jeg solgte par NK272 med attest i april 2009 for 3250 kr. Tungsolgt og jeg startet på pris kr. 4000 og gikk gradvis nedover til kr. 3250.

Usikker på om det lønner seg og dele merket (har ett til)?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Frimerker som investering ?

Post by Arve »

Hvorvidt en bør ta med frimerker i investeringsporteføljen er avhengig av størrelsen på porteføljen og hvor hurtig denne skal kunne realiseres. Med et langt perspektiv, mer enn 10 år, og en middels stor portefølje, mer enn 10 millioner NOK, kan det nok forsvares å ta med noen få prosent frimerker. I porteføljer mindre enn dette tror jeg at jeg ville droppet frimerkene til fordel for andre investeringsobjekter med sikrere verdistigningspotensiale.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Frimerker som investering ?

Post by vivavegas »

Og når det gjelder "stripping". Jeg kjøpte en frimerkesamling bare via noen bilder engang til 5.500 kr. Nå har salget hatt pause ett par år, men nærmer meg 20.000 i salg for denne samlingen.
Og fremdeles har jeg frimerkene fra ca. NK1-NK200 igjen og selge.

Men jeg har også vært veldig tolmodig og lagt ut mye helt ordinært og kankskje også ting på grensen til og gå inn under begrepet "søppel". Mye utrop=1 og slikt.

Det det er jo strengt tatt lit på siden av investeringsdiskuksjonen og mer at man kan være heldig og gjøre gode kjøp.
Post Reply

Return to “Frimerker”