Frimerke verdier?

Filateli
Post Reply
samler23
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2013 22:36

Frimerke verdier?

Post by samler23 »

Okey så etter å ha gått igjennom flere hundre frimerker, så lurte jeg på om det var noen som hadde villet tatt seg tid til å vurdere noen frimerker? :)
Attachments
frim44.JPG
frim44.JPG (978.71 KiB) Viewed 1935 times
Frim33.JPG
Frim33.JPG (1.06 MiB) Viewed 1935 times
tysk.JPG
tysk.JPG (722.94 KiB) Viewed 1935 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Frimerke verdier?

Post by Olav K »

Når det er denne mengden burde du gå til en frimerkehandler - Skanfil? jeg ser intet uvanlig på de du viser, bortsett fra et "kommunistisk" stempel på et frimerke fra tsar-Russland. kan være spesielt? Jeg vet ikke, men handlere vet.
samler23
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2013 22:36

Re: Frimerke verdier?

Post by samler23 »

Okey tusen takk igjen Olav K! :) Utrolig fint at du tar deg tid til å svare:D Ja jeg har sett et lignende frimerke far russland bare at det sto "P20P" istede for "P40P" som det gjør på mitt, så har egentlig ikke anelse på hvilken verdi det kan være på frimerke. Sikkert ikke store kronene men :) Jeg bor et stykke unna noen som kan gi meg en pris på frimerker så setter veldig pris på svar her :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Frimerke verdier?

Post by Olav K »

Albumene du viser utsnitt fra er typiske "verdensalbum" som hadde fortrykk av de alminneligste frimerkene fra ymse land, og var ganske vanlige i mellomkrigstiden. Spennende å damle fra all verdens land, og med vanlige frimerker på ingen måte umulig. Pronlemet ligger nettopp i "alminneligheten" - de avbildede frimerkene fantes i milliontall, og var derfor ikke "vanskelige". Jeg arvet selv et slik fra en morfar, og der var ingen perler. Hva verre er, frimerkemarkedet har blitt ekstremt kresent siden 1990-tallet. Nå ser det ut til at detbare er raritetetene og luksusutgavene som teller. Rariteter kan være stempler. for alt det jeg vet kan de kommunistiske overstemplingene være meget vanlige, men ellers er nol frimerkene i et slikt album det som kalles "massevare".
Jeg sluttet med frimerker for snart 20 år siden, og har ikke lenger relevant referansemateriale, og det er ikke så mange aktive frimerkesamlere her på forumet. Skanfils Myge, er aktiv her, men han er primært myntmann - men om han leser denne tråden, kan han kanskje tipse omhvemdu kan henvende deg til.
Dagens kresne filateli gjør også at frimerker som kan ha en grei verdi i perfekt stand, mister denne verdien hvis de hr kjøpelyte. Stempelkvalitet, tagging og trykkvalitet er én ting, men om merken er samvittighetsfullt limt inn med klister i albumet kan du glemme selv det - blir frimerket skadet når det skal ut av albumet er det meste tapt. Skjulte kjøpelyter lar seg ikke vurdere ut fra foto her på forumet.
Mitt råd: Ta med deg konemor på opplevelsehelg i Oslo, avtal tid med Skanfil på Ryen (10 minutters gange fra Brynseng T-bane stopp) på lørdagen, mens konemor ser påshoppingtilbudene i sentrum - kanskje får dere hotellprisen dekken, i beste falle er det gjemt en skatt i samlingen som gjør helgen til et overskudssforetak.
Her på forumet får du neppe noen fasit.
samler23
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2013 22:36

Re: Frimerke verdier?

Post by samler23 »

Tusen takk igjen!:) Du slutter ikke å imponere:D mulig jeg tar turen med kjæresten til oslo en helg:) Takk igjen må virkelig si at du er en værdagshelt:) Ikke mange som orker å bruke tid på å svare på slikt, takk!:)
nojacx
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2014 18:10

Re: Frimerke verdier?

Post by nojacx »

[quote="Olav Kjeg ser intet uvanlig på de du viser, bortsett fra et "kommunistisk" stempel på et frimerke fra tsar-Russland. kan være spesielt? J[/quote]

Gammel tråd. Men for ordens skyld:

Dette er ikke et stempel,men et provisorie-overtykk fra 1922. Merket er tilnærmet verdiløst.
jens
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2015 17:38

Skanfil neppe det beste

Post by jens »

[u][quote][quote="samler23"]Tusen takk ... quote][/u]
Olav K wrote:Albumene du viser utsnitt fra er typiske "verdensalbum" som hadde fortrykk av de alminneligste frimerkene fra ymse land, og var ganske vanlige i mellomkrigstiden. Spennende å damle fra all verdens land, og med vanlige frimerker på ingen måte umulig. Pronlemet ligger nettopp i "alminneligheten" - de avbildede frimerkene fantes i milliontall, og var derfor ikke "vanskelige". Jeg arvet selv et slik fra en morfar, og der var ingen perler. Hva verre er, frimerkemarkedet har blitt ekstremt kresent siden 1990-tallet. Nå ser det ut til at detbare er raritetetene og luksusutgavene som teller. Rariteter kan være stempler. for alt det jeg vet kan de kommunistiske overstemplingene være meget vanlige, men ellers er nol frimerkene i et slikt album det som kalles "massevare".
Jeg sluttet med frimerker for snart 20 år siden, og har ikke lenger relevant referansemateriale, og det er ikke så mange aktive frimerkesamlere her på forumet. Skanfils Myge, er aktiv her, men han er primært myntmann - men om han leser denne tråden, kan han kanskje tipse omhvemdu kan henvende deg til.
Dagens kresne filateli gjør også at frimerker som kan ha en grei verdi i perfekt stand, mister denne verdien hvis de hr kjøpelyte. Stempelkvalitet, tagging og trykkvalitet er én ting, men om merken er samvittighetsfullt limt inn med klister i albumet kan du glemme selv det - blir frimerket skadet når det skal ut av albumet er det meste tapt. Skjulte kjøpelyter lar seg ikke vurdere ut fra foto her på forumet.
Mitt råd: Ta med deg konemor på opplevelsehelg i Oslo, avtal tid med Skanfil på Ryen (10 minutters gange fra Brynseng T-bane stopp) på lørdagen, mens konemor ser påshoppingtilbudene i sentrum - kanskje får dere hotellprisen dekken, i beste falle er det gjemt en skatt i samlingen som gjør helgen til et overskudssforetak.
Her på forumet får du neppe noen fasit.
jens
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2015 17:38

Re: Frimerke verdier?

Post by jens »

Skanfil er neppe det beste,i så fall bør det minst være skilling luxstmpl.De har ingen interresse av småting av lav verdi.Bor du i nærheten av Moss så har vi messe der i Bøndenes hus,Råde den 12 april,da kan du ta med merkene dit så kan jeg se på dem.Det blir flere frim.selgere der.
Post Reply

Return to “Frimerker”