SH's sjeldne tilbud på 38 bypost merker

Filateli
Post Reply
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

SH's sjeldne tilbud på 38 bypost merker

Post by Myntsamleren »

Nylig dukket det opp et tilbud fra Samlerhuset (e-post) om "Norges ukjente frimerkehistorie", en storslått frimerke-
samling med 38 bypostmerker fra 14 forskjellige byer. Den leveres i 15 albumsider med historien om hver lokale Bypost.
Så langt er alt greit, det var først når jeg fikk se prisen at jeg satte maten i vrangstrupen. 5000 kroner!
(OK, 4995 da for å være korrekt)

I god SH-stil er det ikke engang spesifisert hva det er du kjøper, men de har vedlagt et bilde av 16 av de 38 merkene, med en kommentar at det ikke er sikkert at de kan levere nøyaktig disse merkene i alle de 200 samlingene de har for salg. Slik uredelig oppførsel provoserer meg kraftig, og jeg bestemte meg for å lufte denne saken her på forumet.

Nå har jeg prøvd å beregne markedsprisen på disse merkene på beste måte utfra bildet til SH, og den lille informasjonen som er gitt. Jeg har funnet katalogverdi på merkene og tatt gjennomsnittsprisen og ganget opp med 38, både for ustemplet[*] og ustemplet u/gummi[(*)]. (SH oppgir kun at det dreier seg om ustemplede merker).

38 merker i kvalitet * = 1757,-
38 merker i kvalitet (*) = 959,-

Når en selger en samling på 38 merker så kan en ikke regne å få katalogverdi for merkene, men 80% er vel mere realistisk, så da vil reell markedspris på: *= 1405,- og (*)= 767,-

Hvis vi så antar at det er en 50-50 fordeling mellom * og (*) så blir markedsprisen: 1086,-
Grovt regnet blir markedsprisen en femtedel av utsalgsprisen altså.
Som gammel bypost samler har jeg hatt informasjon liggende på nettet i mere enn 15 år:
http://home.online.no/~mjosefse/, men hvis en legger til "Katalog over Norges byposter" av Bjørn Schøyen (til 295,-), som inneholder alt en trenger å vite om Norsk Bypost i regnestykket, så blir prisen 1381,-

Hvis mine beregninger er riktige så vil alle som biter på dette tilbudet kaste 3613 kroner ut av vinduet, eller rettere sagt rett i fanget på SH. Og gang det hele opp med 200 for å få tallene for hele prosjektet.
Ordet sjokkerende blir mildt i denne sammenhengen.

Se tilbud vedlagt:
SH-Bypost-tilbud_15-06-2014.jpg
SH-Bypost-tilbud_15-06-2014.jpg (383.03 KiB) Viewed 1555 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: SH's sjeldne tilbud på 38 bypost merker

Post by Olav K »

Dette er jo klassisk SH. De spekulerer i kundenes uvitenhet. De regner (dessverre korrekt) med at folk ikke leser bøker, og at eldre mennesker har svak kontroll på internett ( og bare med internett blir ditt kunnskapstilfang like fullt av hull som en moden sveiserost). Og kundene får ekthetsbevis, fine esker og hva vet jeg - og føler at de har gjort et godt kjøp, og fremforalt trygt - innpakningen vil jo ose av soliditet og troverdighet.
Kynisk ja - ulovlig, neppe, selvom det etter mitt skjønn er å utnytte folk uvitenhet ( eller "lettsinn" som det heter i straffeloven).
MEN, kanskje det er en konsekvens av at vi er forskjellige?
Noen er ekstremt trygghetssøkende, jeg har i en annen tråd fortalt om en meget oppegående person som samler norsk gullmynt, og konsekvent kjøper fra SH, da er han sikker. Jeg har fått ham inn i myntforeningen, jeg har vist ham til diskusjonstråder her, men han viker ikke. Han vil betale mer for å være trygg. (Han kjører selvfølgelig de største villatanksen fra Mercedes - i trygg forvissning om at hvis han treffer noen, er der de han treffer som dør, ikke ham.)

Andre, som meg, er forsiktige - vi kjøper fra mynthandlere, auksjonshus som vi kjenner. Vi betaler salær på auksjon og avanse i butikken. Men vi vet (tror?) at handleren innestår for ekthet. Det hender de bommer, men da er det greitt å returnere. De kan også bomme i min favør, jeg har iallfall to mynter som handleren ikke har sett er mer spesiell enn det han så. Jeg beholder mynten med god samvittighet - handleren har jo ikke solgt mynten med tap.
Så har vi siste kategori, gamblerne, kamikazekjøperne - som handler på qxl, e-bay og lignende steder - fra selgere de ikke kjenner.
De slipper salær (skjønt det er vel iferd med å endre seg?) men risikerer overgraderte mynter, kinakopier, falske mynter osv. Det var vel lili som forleden sa at 30% av antikke mynter på e-bay var falske. Ikke fler? Jeg vil adri drømme om å kjøpe en antikk mynt på e-bay, med mindre jeg visste hvem selger var (og knapt da: Harlan Berk i Chicago selger mynt på e-bay, men det er de myntene han ikke vil legge ut på auksjon (Gemini) eller på sine Buy and Bid sales. Her har jo dette forum en prisverdig overvåkingstjeneste, men ikke alle følger med her, og ikke alt avsløres her. En som har svidd nesehårene sine på qxl, kan fort falle tilbake på SH's "trygghet".

Misforstå ikke, jeg har sterk aversjon mot SH's forretningsmetoder, og vil gjerne spre kunnskapens lys over deres ofre. Men jeg må se i øyene at noen ikke lar seg opplyse, og at psykologien kanskje har fellestrekk med sånne som meg, som aldri vil tørre å kjøpe en mynt på qxl/e-bay uten at jeg visste hvem selgeren var og kunne utsette ham for personige, voldelige trusler om han fór med juks.
Budskapet fra Myntsamleren er viktig og riktig. Vi må alle bidra till å spre det. Men her på forumet er vel de fleste frelst, hvordan skal budskapet bli spredd til de uproffe frimerkesamlere? Jeg vet ikke. Kanskje må man igjen mobilisere "TV2 hjelper deg" eller nRKs forbrukermagasin?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: SH's sjeldne tilbud på 38 bypost merker

Post by ramazotti »

Samlerhuset slutter aldri sin bedritne forretningsførsel, og jeg kan nesten ikke tro at folk er så
lite opplyste som det virker til. Det står side opp og side ned med advarsler mot denne bedrageribedriften,og jeg trodde selv de med svært
begrenset kunnskap kunne holde seg unna.

Og i motsetning til Olav K. handler jeg ganske ofte på E-bay. 60-70 transaksjoner ,helt uten problemer.Vel,ikke helt,en selger
trodde han var snill og merket konvolutten med "klokkebatteri" , toll og tull.....
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: SH's sjeldne tilbud på 38 bypost merker

Post by Flash »

Tror Olav K. for egen del bør legge av seg litt av skepsisen til nettauksjoner. Hvis du har god kunnskap om det du samler på er det ikke noe problem. Har over 150 handler på eBay og 10 ganger så mange på QXL uten ett eneste problem.
Post Reply

Return to “Frimerker”