Førstedagsbrev FN, 1957

Filateli
Post Reply
popnoir
Posts: 1
Joined: 13 Dec 2013 21:57

Førstedagsbrev FN, 1957

Post by popnoir »

Hei,

jeg er helt ny wannabe-filatelist... Jeg kom plutselig over ett gammelt album jeg kjøpte på et marked i Havana, Cuba... Her er det massevis av førstedagsbrev fra Cuba, med bl.a. Fidel Castro, og andre helter fra revolusjonen. Litt kuriøst, og dette begynte å fange interessen min. Dessuten fant jeg førstedagsbrev fra FN i 1957, sendt til Havana fra New York. Litt kuriøst det også med tanke på Grisebukta i ´62... Uansett, den gryende filatelisten i meg begynte å fundere over at alle disse brevene og frimerkene har en historie, og dermed var det gjort. Nå har jeg søkt ganske mye på nettet, og funnet litt informasjon, men ikke nok.. Er det noen som kan guide meg litt i denne verden? Jeg har forstått at i forhold til verdi så er det bøker på biblioteket som gjelder, men verdi er nå ikke alt heller. Alle innspill, linker og info mottas med takknemlighet!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Førstedagsbrev FN, 1957

Post by Arve »

Hei og velkommen til forumet. Som du sier så er det historien bak motivene som gjør frimerkesamling interessant. Veien å gå for å finne ut mer er gjennom katalogene. Ofte står det ingen konkret bakgrunnsinformasjon på selve frimerket, men i katalogene står det nok til at en kan fortsette informasjonssøket på nettet. Jeg har selv kjøpt rimelige landssamlinger på auksjoner og katalog for landet på Ebay eller Amazon. Da er det bare å sette i gang med å få seg en oversikt over landets historie. Michel eller Stanley Gibbons er seriøse forlag som gir ut kataloger. Som du sier så finnes de ofte på bibliotek. Kom gjerne med mer konkrete spørsmål så skal vi svare så godt vi kan. Det finnes også nettsider med masse informasjon om de enkelte lands frimerker, f.eks. denne om italienske frimerker som er det eneste jeg vet noe om: http://www.ibolli.it/index.php
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Frimerker”