50 øre 2011 variant?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

MTS
Posts: 28
Joined: 23 May 2011 13:36

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by MTS »

Lurte meg til en sak i lokalavisen :

http://www.h-avis.no/nyheter/feil-pa-50-oring-1.6481336
Lurte på når haugesunds avis ble opptatt av slike saker som dette. Men dette forklarer jo alt Myge :) Normalt skriver de jo om "3 geiter som er løs på Avaldsnes".
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Myge »

Jeg har lurt meg inn tidligere også ;)

http://tinyurl.com/6ek94pt

Ikke bare villgeiter de skriver om :)
Erik84
Posts: 194
Joined: 29 Aug 2010 02:21

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Erik84 »

Norges Bank har bestilt 10 millioner 50-øremynter for levering i 2011. En stor del av denne produksjonen har en feil i årstallet på myntens bakside (revers), ved at de to siste tallene (11) er speilvendte. Det Norske Myntverket produserte i overkant av 8 millioner mynter før feilen ble oppdaget og rettet.

Vil det si at det er flere med feil en de som er rett? Eller har de laget nye og ødalagt flere av de?
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by PENGEBINGEN »

Erik84 wrote:Norges Bank har bestilt 10 millioner 50-øremynter for levering i 2011. En stor del av denne produksjonen har en feil i årstallet på myntens bakside (revers), ved at de to siste tallene (11) er speilvendte. Det Norske Myntverket produserte i overkant av 8 millioner mynter før feilen ble oppdaget og rettet.

Vil det si at det er flere med feil en de som er rett? Eller har de laget nye og ødalagt flere av de?


Ifølge disse opplysningene vil 50 øre 2011 være vanligst med 11 speilvendt. Om opplysningene stemmer vel å merke. Jeg er ingen atomforsker i NASA, men såpass klarer jeg å lese ut av reportasjen ihvertfall. :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
Erik84
Posts: 194
Joined: 29 Aug 2010 02:21

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Erik84 »

Slik jeg tolker det også, men syns det er merkelig at de jeg har er de som det i såfall er minst av.

Så er jo mulig at de ikke har tatt med at de faktisk har byttet ut de fleste.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Kjetil Kvist »

Det Norges Bank forsikrer oss om er at det er laget nok av disse til oss alle sammen. Foreløpig har ikke jeg sett noen av disse, men så har jeg heller ikke lett så hardt. Her er det bare å sette igang kassadama på Rimi, eller veksle til seg noen ruller 50-ører i banken. Den dukker opp. Det er jeg helt sikker på.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Coin
Posts: 70
Joined: 16 Jan 2011 22:23

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Coin »

Kjetil Kvist wrote:Det Norges Bank forsikrer oss om er at det er laget nok av disse til oss alle sammen. Foreløpig har ikke jeg sett noen av disse, men så har jeg heller ikke lett så hardt. Her er det bare å sette igang kassadama på Rimi, eller veksle til seg noen ruller 50-ører i banken. Den dukker opp. Det er jeg helt sikker på.
Norges Bank bekrefter at (sitat fra e-post i dag) "det er i overkant av 8 millioner mynter som har denne feilen.".

Jeg antar at de først har satt i sirkulasjon myntene uten feil og så har de nå tatt beslutningen om å ta i bruk resten også.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by kråkerøy »

De større mediene fanger også opp dette:

http://www.dinside.no/877702/feil-i-aar ... 50-oringen

Dette blir jo aldri noen sjeldenhet, med 8 millioner eksemplarer laget, men
det kan jo gi et positivt løft for myntsamling ved at mynter med feil / myntsamling blir omtalt i media.

Kanskje det setter fart i variantsamlingen, og at flere begynner å se etter feil/varianter på andre mynter også.
prozeed
Posts: 13
Joined: 13 Aug 2011 20:09

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by prozeed »

Jørgen Sømod wrote:Så vidt jeg er orienteret ejes myntverket,eller hvad det nu hedder, af et privat foretagende. Hvis jeg har bestilt en vare hos et privat firma og får en fejllevering nægter jeg naturligvis at modtage den.
Det Norske Myntverk eies 50% av samlerhuset og 50% av Mint of Finland
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Stig Westerhus »

Det jeg er mest forundret over et hvordan de har klart å produsere med bare 1-tallene snudd feil vei og ikke samtidig 2 tallet?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Jørgen Sømod »

Man kan snilt forestille sig, at de 8 millioner stykker med fejlpræg er gjort med fuldt overlæg, at de kun er sendt i omløb i yderst begrænset antal, at Samlerhuset har købt hele resten af oplaget og når mønten skal indkaldes, da sender Samlerhuset størsteparten af dem retur til myntverket til omsmeltning, og at resten, det SJÆLDNE fejlpræg enten som et introduktionstilbud bliver tilbudt for en meget billig penge eller at det fra starten kommer til at koste en mindre formue.
zaldor
Posts: 159
Joined: 14 Nov 2008 19:10
Location: Larvik

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by zaldor »

Stig Westerhus wrote:Det jeg er mest forundret over et hvordan de har klart å produsere med bare 1-tallene snudd feil vei og ikke samtidig 2 tallet?
Jeg tipper at de to første sifferne er å anse som en del av resten av det standardiserte designet. Det er vel også tenkelig at ett-tallene egentlig har byttet plass med hverandre? Selv om det naturligvis er ubetydelig.
User avatar
Pippen
Posts: 78
Joined: 02 Nov 2009 20:02

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Pippen »

Spørsmålet er om denne varianten i det hele tatt rekker å komme ut i sirkulasjon. Kan ikke helt se at det er noe stort behov for flere 50-øringer per i dag, og allerede neste sommer starter en massiv nedsmelting når mynten går ut av sirkulasjon. Den som lever får se.

Er det ikke litt rart at alle (?) myntsettene inneholder den riktige 50-øren? De har jo vært til salgs en god stund nå.
Når oppdaget de egentlig denne feilen..?
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by Femmern »

Ser bildet av proof-settet er rett.

Edit: 3 av 3 mynter jeg har er riktig.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: 50 øre 2011 variant?

Post by bingo »

Har noen funnet denne varianten, eller er det bare meg? Jeg har funnet 2 stk.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”