Avtrykk av en 2 øre

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
User avatar
Kolli
Posts: 58
Joined: 22 Feb 2009 16:40

Avtrykk av en 2 øre

Post by Kolli »

DSC01005.JPG
DSC01005.JPG (63.39 KiB) Viewed 2060 times
Hva kan dette være?
Er det noen unger som har vært ute med hammeren og lekt litt??
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by Myge »

Dette skjedde mye når de preget jernmynter, at det ble liggende igjen mynter i pressa, som da lagde negative trykk på andre rondeller eller metallstykker. Vanligvis ble alle slike mynter destruert, da ved å bruke metallet på nytt, eller grave feilpregene i jorden, slik at de skulle ruste bort.

Dette er kjent på mynter fra 1917-1920. Er artige objekter når det negative preget er så tydelig som hos deg, men i kroner og øre snakker man ikke de store summene.

Riibe har hatt flere slike for salg, ta en titt på www.riibe.no og se på feilpregede mynter.

Eirik
User avatar
Kolli
Posts: 58
Joined: 22 Feb 2009 16:40

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by Kolli »

Takker for info :)
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by Letti »

Litt for enkelt å si at `mynter ble liggende igjen i pressa`. Det kan skje at løse mynter spretter rundt inni pressa men hovedårsaken til denne feilen er at metallet jernblanketten var laget av ikke var egnet til å lage mynter og det festet seg ofte til stempelene. Så de fikk ett slag som etterlot et preg, så satte de seg fast på et stempel og ble med på neste runde når en ny blankett kom inn i pressa. Derfor er denne feilen spesiellt vanlig å se på mynter av jern. Interessant at noen påstår at dette ikke er verdt noe særlig, hadde dette vært en mynt ifra USA preget på skrapmetall hadde den vært mer ettertraktet og mye dyrere enn samme mynt normal i kvalitet 0. :) Så man kan heller si at norske myntsamlere ikke vet hva som er sjeldent og hva som ikke er sjeldent.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by MarkusLømo »

Letti wrote:Så man kan heller si at norske myntsamlere ikke vet hva som er sjeldent og hva som ikke er sjeldent.
På ingen måte, en kan heller si at norske myntsamlere ikke bare går ut i fra sjeldenhet når de vurderer verdien på et objekt. Det er flere faktorer i spill enn bare hvor mange som finnes av de forskjellige tingene. Jeg samler ikke på slike uansett pris og de fleste av oss føler nok at disse er lite spennende. Derfor bør nok ikke de som har slike regne med noen eksplosiv verdivekst bare fordi det er få av dem.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by Letti »

MarkusLømo wrote:
Letti wrote:Så man kan heller si at norske myntsamlere ikke vet hva som er sjeldent og hva som ikke er sjeldent.
På ingen måte, en kan heller si at norske myntsamlere ikke bare går ut i fra sjeldenhet når de vurderer verdien på et objekt. Det er flere faktorer i spill enn bare hvor mange som finnes av de forskjellige tingene. Jeg samler ikke på slike uansett pris og de fleste av oss føler nok at disse er lite spennende. Derfor bør nok ikke de som har slike regne med noen eksplosiv verdivekst bare fordi det er få av dem.

Nei noen eksplosiv verdivekst blir det nok ikke her i lille Norge, folk vet jo ikke hva som er sjeldent. Når man finner noe det finnes èn av og i tillegg skulle det aldri skulle ha vært i sirkulasjon og andre sier "pøh, det er ikke interessant" så er det tydelig at noe er feil. De samler på ting det finnes tusenvis av men unike ting er ikke interessant? Jaja, dem om det, jeg forstår det ikke men det er det samme for meg, jeg samler uansett mynt fra USA og har bestemt meg for å kutte ut norske mynter helt, det er rett og slett ikke interessant lenger, for mye unøyaktigheter og tull, det skal bli godt å bli kvitt det og ikke ha noe med det å gjøre lenger så det er nå pakket og klart og blir sendt til USA i morgen for salg. Det er en befrielse å få det unna :D (ja jeg sender norske mynter til USA for salg, jeg vil gjerne gi de et godt hjem og det vet jeg det er lite sannsylig at de får her til lands).
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by signum »

Letti wrote:
MarkusLømo wrote:
Letti wrote:Så man kan heller si at norske myntsamlere ikke vet hva som er sjeldent og hva som ikke er sjeldent.
På ingen måte, en kan heller si at norske myntsamlere ikke bare går ut i fra sjeldenhet når de vurderer verdien på et objekt. Det er flere faktorer i spill enn bare hvor mange som finnes av de forskjellige tingene. Jeg samler ikke på slike uansett pris og de fleste av oss føler nok at disse er lite spennende. Derfor bør nok ikke de som har slike regne med noen eksplosiv verdivekst bare fordi det er få av dem.

Nei noen eksplosiv verdivekst blir det nok ikke her i lille Norge, folk vet jo ikke hva som er sjeldent. Når man finner noe det finnes èn av og i tillegg skulle det aldri skulle ha vært i sirkulasjon og andre sier "pøh, det er ikke interessant" så er det tydelig at noe er feil. De samler på ting det finnes tusenvis av men unike ting er ikke interessant? Jaja, dem om det, jeg forstår det ikke men det er det samme for meg, jeg samler uansett mynt fra USA og har bestemt meg for å kutte ut norske mynter helt, det er rett og slett ikke interessant lenger, for mye unøyaktigheter og tull, det skal bli godt å bli kvitt det og ikke ha noe med det å gjøre lenger så det er nå pakket og klart og blir sendt til USA i morgen for salg. Det er en befrielse å få det unna :D (ja jeg sender norske mynter til USA for salg, jeg vil gjerne gi de et godt hjem og det vet jeg det er lite sannsylig at de får her til lands).

Denne klumpen som du mener er unik, Letti, må vel være mer interessant for en pregemaskinfabrikkant enn for en numismatiker.

Forresten er det bra marked for norske mynter i USA for tiden?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by ramazotti »

Jeg trodde Letti skulle ha med seg myntene sine i grava ,jeg ?
Men jeg er jo enig i at det ikke ville vert noe godt hjem !
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by 2rhaug »

Jeg begynner å bli usikker på om denne Letti skriver ironisk eller mener alvor.
Er det ironi, blir den ensidige bruken av dette virkemiddelet overdrevet. Er det alvor,
skjønner jeg ikke hvorfor personen er på forumet. Forumet er til for å utveksle ideer, tanker og bryte meninger etc.
Letti kan jo alt. Hva er hensikten med å skrive innlegg på et forum hvor uvitenheten er så plagsom.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by MarkusLømo »

Letti wrote: Nei noen eksplosiv verdivekst blir det nok ikke her i lille Norge, folk vet jo ikke hva som er sjeldent. Når man finner noe det finnes èn av og i tillegg skulle det aldri skulle ha vært i sirkulasjon og andre sier "pøh, det er ikke interessant" så er det tydelig at noe er feil. De samler på ting det finnes tusenvis av men unike ting er ikke interessant?
Hvor i all verden har du det fra at sjeldenhet er interessant uansett? Selv i USA er det ikke sånn. Denne her kan ikke knyttes direkte opp mot myntsamling. Det er neppe noe noen trenger for å få eller komme nærmere en komplett samling. Og for de fleste fremstår den nok som lite dekorativ. Noen liker dem allikevel, bevares, men det er ingen grunn til å late som du er indignert fordi flertallet av samlere er uinteressert.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by vemod »

Letti wrote:
MarkusLømo wrote:
Letti wrote:Så man kan heller si at norske myntsamlere ikke vet hva som er sjeldent og hva som ikke er sjeldent.
På ingen måte, en kan heller si at norske myntsamlere ikke bare går ut i fra sjeldenhet når de vurderer verdien på et objekt. Det er flere faktorer i spill enn bare hvor mange som finnes av de forskjellige tingene. Jeg samler ikke på slike uansett pris og de fleste av oss føler nok at disse er lite spennende. Derfor bør nok ikke de som har slike regne med noen eksplosiv verdivekst bare fordi det er få av dem.

Nei noen eksplosiv verdivekst blir det nok ikke her i lille Norge, folk vet jo ikke hva som er sjeldent. Når man finner noe det finnes èn av og i tillegg skulle det aldri skulle ha vært i sirkulasjon og andre sier "pøh, det er ikke interessant" så er det tydelig at noe er feil. De samler på ting det finnes tusenvis av men unike ting er ikke interessant? Jaja, dem om det, jeg forstår det ikke men det er det samme for meg, jeg samler uansett mynt fra USA og har bestemt meg for å kutte ut norske mynter helt, det er rett og slett ikke interessant lenger, for mye unøyaktigheter og tull, det skal bli godt å bli kvitt det og ikke ha noe med det å gjøre lenger så det er nå pakket og klart og blir sendt til USA i morgen for salg. Det er en befrielse å få det unna :D (ja jeg sender norske mynter til USA for salg, jeg vil gjerne gi de et godt hjem og det vet jeg det er lite sannsylig at de får her til lands).
Hva mener du med at dine norske mynter "ikke får et godt hjem her til lands?" Her synes jeg det ble for mye unøyaktigheter og tull, Letti.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by Trond i California »

Det er en befrielse å få det unna (ja jeg sender norske mynter til USA for salg, jeg vil gjerne gi de et godt hjem og det vet jeg det er lite sannsylig at de får her til lands).
Letti,
Du faar bare sende de norske myntene dine til meg. Jeg skal gi dem et godt hjem og lover aa lufte de hver uke. :D :D
Trond
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by ramazotti »

Trond i California wrote:
Det er en befrielse å få det unna (ja jeg sender norske mynter til USA for salg, jeg vil gjerne gi de et godt hjem og det vet jeg det er lite sannsylig at de får her til lands).
Letti,
Du faar bare sende de norske myntene dine til meg. Jeg skal gi dem et godt hjem og lover aa lufte de hver uke. :D :D
Trond
Kanskje har du et lite hull i bakken de kan
overnatte i ? :wink:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Avtrykk av en 2 øre

Post by kråketoppen »

ramazotti wrote:
Trond i California wrote:
Det er en befrielse å få det unna (ja jeg sender norske mynter til USA for salg, jeg vil gjerne gi de et godt hjem og det vet jeg det er lite sannsylig at de får her til lands).
Letti,
Du faar bare sende de norske myntene dine til meg. Jeg skal gi dem et godt hjem og lover aa lufte de hver uke. :D :D
Trond
Kanskje har du et lite hull i bakken de kan
overnatte i ? :wink:

Befri og bevare meg. jeg tror at du ikke er helt klar i machine/engine
det låter som en slags " hevn" :roll:
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”