Hvor mange slike ?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Hvor mange slike ?

Post by ZZzzz »

Ikke rens den, for all del!! Ikke prøv å tenk den tanken heller.....
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Hvor mange slike ?

Post by Knugen »

ZZzzz wrote:Ikke rens den, for all del!! Ikke prøv å tenk den tanken heller.....
Sludder,

fasit er kjøp litt saltsyre på apoteket hvis de fortsatt selger og hiv mynten oppi over natten.

Problemet er løst og mynten har aldri eksistert.... :lol:

Rense mynt med mindre man er pro er fali det gitt.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hvor mange slike ?

Post by vivavegas »

trygvem wrote:Jeg beklager stort at Jenskr trakk seg, og ingenting ville glede meg mere en om han kommer tilbake.
Må jeg også fortelle at kontakt med Bertelsen er oppnåd og vi skal på nytt i morgenkveld avtale ett møte for nærmere studie av mynten, det gleder meg.
Har noen en mening om mynten før eller siden bør renses av den rette person for dette ?
Jeg har selvfølgelig ikke prøvd på noe som helst i den retning selv, men for myntens beste hadde det kanskj ikke vært så dumt ?
Men i tilfelle hvem burde gjøre dette ?
:)
Veldig hyggelig nyheter. Synes det er litt synd at det ble litt småkrangling i denne tråden. Selv om vi forsåvidt kan leve med litt uenighet. Synes jenskr hadde sundt bondevett og skeptisk til mynten. Tross alt er det relativt skjelden det dukker opp slike helt nye varianter og da mener jeg faktisk at det riktige standpunktet er å ta det samme som jenskr og ta utgangspunkt i at det ikke er en ny variant.

Selvsagt inntill den er undersøkt og da en eller flere eksperter har gått god for mynten.

Det kom jo også gradvis frem på tråden at den var undersøkt litt nøyere enn det vi kanskje fikk oversikt over helt i starten av tråden.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

litt rart da og skulle legge ut navna til folk som har sett mynten på ett fremmed sted hvor hovedtyngden skjuler seg bak dekknavn... jeg beklager men jeg synes nå det var litt ekkelt å jeg da...
så hvorfor dekknavn ?
...er det noen som liksom skulle ha noe å skjule ? .. nei jeg tror vel ikke det, men -men.
Jeg vil oppfordre di som lyster til å bruke navnet sitt og hvor de kommer fra, så da begynner jeg med meg selv går det an å forandre navnet ?.. så gjør jeg vel det... :)
Jeg heter Trygve Måleng og jeg er i fra Moss. .. hva heter du er i fra ?
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Hvor mange slike ?

Post by jenskr »

Hei igjen

Jeg har sett denne debatten har gått sin gang siden jeg sist var pålogget, og avsluttet min del av den. Jeg har sendt Trygvem en pm, hvor jeg har forsøkt å redegjøre for min delaktighet i denne debatten, og håper det var oppklarende for han som finner. Jeg har forsøkt å være så saklig og oppriktig som overhodet mulig i denne debatten. Jeg må på en eller annen måte ha ordlagt meg klønete siden jeg ble ansett som negativ. Det har aldri vært min hensikt. Dette er et svært spennende funn, og ser frem til Bertelsens konklusjon.

Og for ordens skyld. Jeg trakk meg fra debatten - ikke forumet. Jeg vil nok være litt forsiktig med å hevde uenighet med majoriteten i fremtiden, da dette kanskje ikke er riktig sted å fremsette mine tanker om et emne som dette.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Hei godt du er tilbake Jenskr,og mange takk for pm .. jeg har sendt deg en pm tilbake,så da håper jeg alt er vell.
Så er alle på plass og kan følge tråden videre, at noen er skeptiske er bra, det er det vi lærer av, for studiene slutter aldrig.
:)
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Hvor mange slike ?

Post by Stein Knutsen »

Spennende mynt som uansett gjør seg fortjent til denne"varianten"
NOR to be or NOT to be,that is the question :)
Hold oss oppdatert om denne Trygve
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Indy
Posts: 136
Joined: 07 Feb 2010 23:31

Re: Hvor mange slike ?

Post by Indy »

IF IT IS NOT AND NOT NOR, I CAN NOT TELL
NOR CAN ANYONE ELSE BE SURE IF IT IS NOT OR NOR
IF IT IS NOT NOR BUT NOT, THE COIN IS WORTH A LOT
THIS IS WHY WE WANT THE NOR TO BE A NOT AND NOT THE NOT TO BE A NOR
SO LET US HOPE THE NOR IS A NOT
THAT WOULD PLEASE US ALL A LOT

-INDY
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

:shock: :lol:
WhhOauuu ...
Mesterlig Indy !
og Stein også...så jeg skal putte på så fort det skjer noe.
Mynten skal på studie reise i helga så vi får nok litt å smake på etterhvert,
bare Numismatikeren får områdd seg med mikroskopet,
Så tror jeg nok han vil komme med en utalelse her.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

...jeg kan fortelle at nå er jeg hjemme igjen etter en tur til Oslo for å hente mynten.
Som jeg fortalte så har den nå vært hos Bertelsen noen dager for nærmere studie litt mere i oiensyn igjennom mikroskopet. Vi må bare tålmodig vente på hans utalelse om mynten, ikke annet å gjøre så lenge.
Carl Andre
Posts: 3
Joined: 13 May 2010 20:20

Re: Hvor mange slike ?

Post by Carl Andre »

Er helt sikker på at denne er 100 % sikker Trygve. Gratulerer med et godt funn.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Takk for det Carl Andre,så hyggelig !
:)
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Kjære dere,
Til Numismatikkens beste, så studer her mine ord er dere snille !
Hvorfor er det ikke interessant å studere Kurt Guldborg Larsens artikkel som ligger inne på Dansk Mønt. ?
Jeg sikter til den artikkel som her er lagt ut og tilsiktet ved flere tilfeller, nemlig hans flotte artikkel om de Norske Parykk 8 Skillinger fra perioden 1700-1715.
Da jeg etter mitt funn av NOT søkte direkte inn på Dansk mønt for å studere videre på mynten og finner der Guldborgs artikkel som fremstår helt fullstendig forvirrende, fordi den er full av feil. Feil nok til at en amatør som meg ikke forstod noen ting annet en at dette kunne jeg ikke stole på.
Etter å ha delt ut info om dette til mine kjente, hvorpå disse heller ikke forsto artikkelen riktig, prøvde jeg å medele Dansk Mønt om dette, men der når jeg ikke frem og det hele strandet der, til Asbjørn fikk medelt di, men se di forsto da heller ikke hva han mente.
Guldborgs artikkel er kortfattet og helt grei å komme igjennom for enhver, for evnt.å se etter feil.
Feilene består i at beskrivelser og myntbildetegningene flere steder ikke stemmer overens. Derfor kan forvirringen bli katastrofal for den enkle sjel.
Da jeg fikk vist Hr. Bertelsen disse feilene så skjønte han meg med engang og sier at jammen har du rett, men dette er på Dansk Mønt !.. slik fremstår ikke hans (Guldborgs) gode artikkler på papiret ! ....så fikk jeg di skrevne papirer i hende hos Hr. Bertelsen som selvfølgelig har slikt for hånden, og jeg ble bare så glad da jeg fikk dette å se at Hr. Guldborgs papirartikkler er rette og lette å studere... jeg ble så glad !
Men TRIST er det jo at se Guldborg flotte artikkler er feil oppsatt på de ellers så flotteste numismatiske sider Dansk Mønt.
Alle gjør vi feil før eller siden, til og med den beste kan det.
Så derfor mine venner vil dere kunne være behjelplige til å studere dette, forså å medele Dansk Mønt til å få "rettet oppat alle feila fra i går"
Det ville vært til ALLES beste, men også med Heder og ære for Hr.Kurt Guldborg Larsen.
Mvh. Trygve Måleng.
:)
http://www.danskmoent.dk/artikler/kgl229.htm
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hvor mange slike ?

Post by ramazotti »

Og nu må vi så bede Hr. Bertelsen at afkomme med sin dom over denne mønt.

Tu bi år NOT tu bi, thætt is .....
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

:shock:
6 Feil ligger her: http://www.danskmoent.dk/artikler/kgl229.htm
Hvor mange finner dere ?
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”