Hvor mange slike ?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hvor mange slike ?

Post by jornkris »

trygvem wrote::shock:
6 Feil ligger her: http://www.danskmoent.dk/artikler/kgl229.htm
Hvor mange finner dere ?

1. type 2.1 skal ha punkter ved årstallet, har ruter i skriften.
2. type 2.1 var 1 skal ha punkter ved årstallet, har ruter i skriften og feilaktig årstall 1702 i stedet for 1710
3. type 2.1 var 2 skal ha punkter ved årstallet, har ruter i skriften og feilaktig årstall 1702 i stedet for 1709
4. type 2.1 var 3 skal ha punkter ved årstallet, har ruter i skriften og feilaktig årstall 1702 i stedet for 1711
5. type 2.1 var 4 skal ha punkter ved årstallet, har ruter i skriften og feilaktig årstall 1702 i stedet for 1713
6. type 2.1 var 5 skal ha punkter ved årstallet, har ruter i skriften og feilaktig årstall 1702 i stedet for 1703
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Hei Jornkris,
Godt å vite at der var flere som ser feilene, takk skal du jammen ha !
? Ditt punkt 1. er jeg dog usikker på hva du mener.
En tileggsfeil som jeg har er i avsnittet Baksider, eller bagsider, litt nedover der.. så står det igjen en feil.
¤Bs.Bvar.5:Rettet årstall 1702/3-1713.pt.kendt1stempel.
Så om det er andre som sjekker så er det topp å få ryddet i det.
:D
Bernt B
Posts: 157
Joined: 19 Jan 2009 23:00

Re: Hvor mange slike ?

Post by Bernt B »

Ovennevnte 8 skilling 1702 NOT er typen med stor blankett, dvs. NM.22/Schou 7. Jeg kjenner 21 øvrige stempelvarianter (kombinasjoner) av 1702 med stor blankett, herav 16 ulike adverser og 13 ulike reverser. Ut fra opplagstall og beregnet stempelholdbarhet er det sannsynligvis preget ca 40 ulike stempelvarianter av denne årgangen med stor blankett. Dette eksemplaret med NOT har både ”ny” advers og revers, dvs. jeg kjente ingen av sidene fra før. I tillegg finnes det altså mange hittil ”ukjente” stempler – bare av denne ene årgangen.

8 skilling 1702 NOT er studert under (mikroskop-)lupe, og det har utvilsomt blitt punslet inn en T i stedet for en R i pregestemplet. Mynten har dermed fått stavefeilen NOT, i stedet for NOR. Det er benyttet samme punsel til denne T-en som til øvrige T-er på samme mynt, og det kan ikke være en beskadiget R. Tverrstreket i T er særegent, og kan ikke forveksles med øvre del av R. Mynten er for øvrig fullpreget i det aktuelle området.

Dette er en interessant variant og utvilsomt et morsomt funn, men på ingen måte noen sensasjon. En gjennomgang av Schou viser en rekke skrivefeil på eldre norske mynter, og da særlig på 1600-talls mynter fra Frederik III. Noen ganger mangler det en bokstav, mens det i andre tilfeller er blitt punslet inn feil bokstav i pregestemplet slik som her. Eksempelvis ble det på Numisma’s nettauksjon (SAS) den 7. januar d.å. solgt en pen 2 skilling 1660 med NSS på reversen, der det skulle vært (DA)NSK. Det dukker stadig opp slike varianter, også nye og ukjente som ikke ble beskrevet av Schou eller Rønning. Dette gjør det særlig spennende å samle varianter av eldre mynter, og som oftest er det ikke mye ekstra man må ut med for spesielle varianter. Dette skyldes nok at vi er relativt få variantsamlere.

Det blir fort helt feil når slike varianter listes i priskataloger som Norges Mynter eller Sieg. Det mest kjente (og muligens eneste) tilfellet blant norske skillingsmynter er vel 8 skilling 1710 med stavefeilen GOR, som av en eller annen grunn ble tatt med som en særskilt ”type” i Norges Mynter. Hvordan havnet denne der – som absolutt eneste stavefeilvariant, mens f.eks. ingen av Frederik III’s mange norske mynter med stavefeil ble tatt med? Mitt svarforslag er at en av katalogforfatterne (Brekke) hadde en slik mynt i sin egen samling, og derfor ønsket å få denne med i katalogen.

Brekke sitt eksemplar av 1710 GOR ble for øvrig solgt på Oslo Mynthandels auk. nr 3, og ligger for øyeblikket i min stempelvariantsamling :) . Men det finnes ingen saklig grunn til å ta den med i kommende utgaver av Norges Mynter, med mindre katalogforfatterne er konsekvente og også har med ekstra oppføringer av alle øvrige mynter med kjente stavefeil. I så fall har katalogforfatterne en betydelig utfordring, ikke bare for å kartlegge kjente skrivefeilvarianter, men også mht. ”fastsettelse” av markedspriser (såkalte katalogpriser) for slike. Og hvor bør grensa gå om man først skal liste slike varianter? Vi ser f.eks. ofte ”overpunsling” (som mange kaller ”overpreg”) hvor feilen er rettet opp med en ny bokstav (eller tall) oppå feilen, skal slike varianter også ”godkjennes”? Jeg velger å betrakte den unike oppføringen av 1710 GOR som en slurvefeil som lukes bort ved fremtidige utgivelser. Det er min mening at man må være konsekvente, og en ”single” oppføring av varianten GOR bør ikke videreføres bare fordi den tidligere fikk et tvilsomt innpass.

Uansett; Gratulasjoner til "trygvem" for funnet av en meget spennende variant :D !
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvor mange slike ?

Post by madsemann »

Nå er jeg overbevist :-)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hvor mange slike ?

Post by hertervig »

Det skulle vel bety at ekspertisen har avlevert sitt irreversible syn, og at det er tid for gratulantene å komme med sin unisone hyllest! Gledelig at dette ble resultatet!
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Må jeg få takke for undersøkelsene dine Bernt Bertelsen, og for all oppmerksomhet.
Til alle uansett om og hva, så har alle bidratt til ett numismatisk fremme, tusen takk !
Ærbødigst Trygve Måleng.
:D
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hvor mange slike ?

Post by ramazotti »

Tusen takk for en flott utredning om varianter generelt,og av NOT spesielt.

Enn så lenge sitter trygvem med en unik mynt,og det blir opp til oss andre å se
om det kan finnes flere ,og jeg tenker da ikke på som jordfunn da det kan
virke svært lite sannsynelig :)

Men det er vel lite trolig at stemplene holdt kun til dette ene eksemplaret,og når
noen først blir klar over at det eksisterer en slik variant kommer flere samlere til å gå
i gjennom parykkpengene sine på nytt uten bare å se på årstall og kvalitet..

Takk i gjen til Bernt B,og gratulerer til Trygve !
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Hvor mange slike ?

Post by jenskr »

Flott, og herved gratuleres Trygve med en spennende variant.

Stå på, og håper du finner flere. Da er iallefall dette eksemplaret grundig studert, og alle dører av tvil lukket.

Jeg stiller meg herved i gratulasjons køen!
Carl Andre
Posts: 3
Joined: 13 May 2010 20:20

Re: Hvor mange slike ?

Post by Carl Andre »

Gratulerer med flott og spennende mynt Trygve :D
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Hvor mange slike ?

Post by ZZzzz »

Gratulerer med en pen mynt!
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Hvor mange slike ?

Post by Torashe »

Tøfft 8)
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Ja deilig å få det i havn,
Maa faa takke for alle gratulasjoner, og hilsener !
Men 3 navn maa nevnes fordi ble så fremtredende, og det var Ramazotti som trådstarter og storflottetakker til Bernt for en mesterlig utredning. Og sist men ikke minst til Jenskr den seriøse, som fikk sparka ting i gang, (på godt norsk heter det fikk sparka meg i ræva...) :wink:
Så NOT er UNIK til det motsatte er bevist !
Hvor lenge varer det ?
Ja det blir spennende å se ....det er rart da at NOT som er fra 1702 det vil si 309 år i år ! Og så er den ikke kjent fra før det er da ganske utrolig.
:shock:
Mange har sagt at det var rart at jeg så det stod NOT ....
men NEI det var ikke vanskelig i det heletatt det lyste jo i mot meg da jeg fant den !
:?:
Men hvor mange eksemplarer finnes det av 1710 varianten GOR ?
Den er som kjent oppført i "Kongeboka" norgesmynter fra 1976 som en R mynt altsaa da Sjelden.
Men se ogsaa i SCHOU 5, boka som jo ble utgitt i 1926, som jo er 85 år siden, og at GOR var kjent på den tid virker jo mere naturlig.
Når blev 1710 GOR oppdaget og hvor mange kjente eksemplarer har vi ?
Bernt har 1.
Hvor mange fler ?
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Hvor mange slike ?

Post by jenskr »

Hei Trygve

Når det gjelder 1710 GOR så ble dette nevnt da den var tilsalgs på OMH 58. Bildet er sakset fra katalogen.
Attachments
1710 GOR.jpg
1710 GOR.jpg (40.66 KiB) Viewed 2695 times
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Hvor mange slike ?

Post by trygvem »

Hei Jenskr
Takk for ett nydelig oppsett, når er det i fra ?
Altså hva er OMH 58 .. unnskyld meg for teite spørsmål men...
Disse auksjonene er jeg ikke videre kjent med.
Så jeg er veldig glad for info :D
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Hvor mange slike ?

Post by jenskr »

Hei

Det er sakset fra Oslo Mynthandels auksjon nr. 58, som ble avholdt 21. - 22. april 2007. GOR varianten var lot nr. 117 på denne auksjonen.

Oslo Mynthandel har scannet de fleste av sine kataloger, og du finner de http://www.oslomynthandel.no. Trykk på siste auksjonskatalog slik at du kommer inn på forrige auksjon, og så finner du de tidligere auksjonene i menyen til venstre.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”