Hvor mange slike ?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
Gunnar Berg
Posts: 84
Joined: 05 Oct 2008 17:40

Re: Hvor mange slike ?

Post by Gunnar Berg »

jenskr wrote:Slik jeg tolker bildet, skulle det som ser ut som en T være en R. Baserer dette ut fra at T i bildet er lik stammen i R, og starten på en begynnende bue på R. Tolker dette til at punslen sannsynligvis har vært defekt for bokstaven R på dette preget.
Stammen er tilsynelatende lik og det synes å være et svakt spor av en R i blanketten, men jeg er usikker. Forskjeller og likheter vises godt i denne animasjonen:
Image
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hvor mange slike ?

Post by vivavegas »

Gunnar Berg wrote:
jenskr wrote:Slik jeg tolker bildet, skulle det som ser ut som en T være en R. Baserer dette ut fra at T i bildet er lik stammen i R, og starten på en begynnende bue på R. Tolker dette til at punslen sannsynligvis har vært defekt for bokstaven R på dette preget.
Stammen er tilsynelatende lik og det synes å være et svakt spor av en R i blanketten, men jeg er usikker. Forskjeller og likheter vises godt i denne animasjonen:
Image
Tja.....
Når man får R'en fylt ut etterhvert blir det jo litt slik at man skaper ett bilde av noe som kanskje ikke er der. Det skjer ihvertfall for meg. For meg så blir det nesten som en slik animasjonstriks hvor man ser forskjellige ting alt avhengig av hvor langt unna man ser, vinkel etc.

Hadde du hatt mulighet til å legge inn "lysbildefremvisning" som man må spole manuelt. For meg så går det litt for fort og jeg synes jeg ser konkurene av R'en der hele tiden. Dvs. det er mulig at den også er der hele tiden, men synes effekten bli litt i sterkeste laget.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Hvor mange slike ?

Post by PENGEBINGEN »

Animasjonen er god. Den viser at det er en T og ingen R. Tverrstreken på T er helt annerledes enn R. Og det sees ingen antydning til R idet animasjonen begynner på nytt igjen.
Så får dere heller krangle og si hva som helst om hvem som helst, ta frem mikroskopet, og sende mynten land og strand rundt omkring.
Men i mine øyne er dette en T.
--------------
Ikke det at jeg skal blande meg inn i diskusjonen men:
Hva med avstanden på stammen mellom O og R på kjente stempler kontra avstanden på denne med O og T??
Avstanden på stammen bør vel da være helt lik om det er en R?
Om ikke det, hva da...?
Den avstanden kan være avgjørende for å "bevise" det ene eller andre...??
Kan det være verdt å sjekke kanskje?
----------------
Sett igang...
:D :D :D :D
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Hvor mange slike ?

Post by vemod »

De fleste av oss ser vel at denne aktuelle mynten har en avvikende detalj, i forhold til de andre 8-skillingene det er naturlig å sammenligne med. Eller mer presist: Det er i alle fall det min hjerne oppfatter, ut fra informasjonen mine øyne reflekterer.

Jeg vet at numismatikkk bør være en eksakt vitenskap, men jeg kan ikke unngå å formulere følgende (litt flåsete) setninger:

"Når går et detalj-avvik på en mynt over fra å være en blankettfeil eller stempelfeil - til en egen, definert variant?"

Og:

"Kan det være en mulighet for at utenforstående oppfatter myntsamlere som litt snodige individer, med lett nerdede tilbøyeligheter?"

Neei.... hvorfor skulle de det?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hvor mange slike ?

Post by vivavegas »

PENGEBINGEN wrote:Animasjonen er god. Den viser at det er en T og ingen R. Tverrstreken på T er helt annerledes enn R.
Men er det en tverrstrek!!
Eller er det en eller annen utvekst/møkk på den høyre delen av det som ser ut som en T.

Uansett så er man vel kommet til det punkt at man må se mynten live for å gjøre seg opp sin egen personlig mening. Og det er det jo noen som har gjort.

Mitt neste spørsmål. Forsåvidt generelt og ikke på bakgrunn av denne.
Hva skal til for at en mynt blir inkludert i litteraturen som en variant.

Er det en komite (har ikke hørt om det). Er det opp til de personene som skriver boken
Etc. etc.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hvor mange slike ?

Post by vivavegas »

Ikke meningen å fyre opp diskusjonene her og overlater til andre å gjøre det.
Men kunne man hatt en avstemming på denne her.

Alternativ 1: T
Alternativ 2: R
Alternativ 3: Vil ha mer informasjon for å konkludere/se mynten live
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Hvor mange slike ?

Post by PENGEBINGEN »

Alternativ 1, selvfølgelig. Hadde ikke skadet med et dryss alternativ 3 på toppen. :)
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvor mange slike ?

Post by madsemann »

Alternativ 3 fra meg.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hvor mange slike ?

Post by vivavegas »

Jeg tenkte forøvrig at man kunne lagt det ut i egen tråd og med slike proffe avstemningsalternativer.
Hadde forøvrig også blitt alternativ 3 fra meg.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hvor mange slike ?

Post by ramazotti »

Soleklar 1 fra meg. Jeg har hold den i hånda og studert den nøye,riktig nok bare gjennom lupe,men velger
å stole på mine egne øyne. Jeg tror heller ikke Gullbekk tar feil,og ingen andre av de som har holdt den.

En kan jo begynne å lure på hva som skall til for å "godkjenne " denne ?
Et unisont JAAAAA fra hele landetets befolkning,kanskje...
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Hvor mange slike ?

Post by PENGEBINGEN »

ramazotti wrote:Soleklar 1 fra meg. Jeg har hold den i hånda og studert den nøye,riktig nok bare gjennom lupe,men velger
å stole på mine egne øyne. Jeg tror heller ikke Gullbekk tar feil,og ingen andre av de som har holdt den.

En kan jo begynne å lure på hva som skall til for å "godkjenne " denne ?
Et unisont JAAAAA fra hele landetets befolkning,kanskje...

En folkeavstemning? Hadde ikke vært rare responsen tror jeg. :roll:
De fleste andre har annet å bedrive tiden med enn å se på bokstaven T på en gammel mynt som er gravd opp av jorda.
Men folkeavstemningen hadde nok gått i retning av/vist tendens til at det er bokstaven T.
Men hva som skal til for at en mynt skal bli "tatt inn i varmen" og bli "godkjent" (som du sier) er jo et relativt interessant spørsmål.
En tanke dukker opp :idea: :idea:
Hvilke høye herrer er det vi har tilgjengelig som har "sertifikat" på dette og er kompetente til å bestemme slikt?
Om disse "men in black" eksisterer, bør jo denne mynten fremvises for de, og så kan kanskje denne diskusjonen legges død.
:mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hvor mange slike ?

Post by vivavegas »

Nå betviler jeg ikke at Gullbekk har hatt mynten.
Men oppfatter jeg det riktig at hans konklusjon var "ingen tvil".

Ikke misforstå og ikke meningen å kverulere. Men hadde man på ett tidlig tidspunkt sagt at mynten er presentert for Gullbekk og han brukte ordene "ingen tvil" så trur jeg kanskje tråden hadde blitt litt annerledes.

Men det er selvsagt ikke så greit med slike tråder som plutselig spretter opp igjen og som man kanskje har glemt.

Og hvis det ikke er hemmelig. Sa han noe mer om mynten. F.eks. at den burde med i kataloger og slikt....
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Hvor mange slike ?

Post by ZZzzz »

Hvis det i all verden er så viktig å tjene seg rik på denne mynten, så fortjener en eventuell kjøper ihvertfall en vitenskapelig undersøkelse av mynten. Her må bla. stempelanalyser og punselanalyser inngå.

Så, er man villig til å sørge for det (tid og penger), så kanskje man har en "unik" variant. Eller så blir kanskje konklusjonen at dette absolutt ikke er noen unik variant, men kanskje en manipulert mynt (flere mener jo å se restene etter R'en)? Hvem vet? Ihvertfall ikke jeg før det foreligger en vitenskapelig undersøkelse, som jeg kan ta stilling til. Og deretter vil man sevsagt begynne å teste undersøkelsen.......

Er finneren av mynten villig til dette? Finneren må jo garantere ovenfor kjøper at dette er det han utgir mynten for å være!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Hvor mange slike ?

Post by AMO Berg »

Nå kjenner jeg ikke så godt til Gullbekk, men jeg tviler på at han har hatt så mye "live" befatning med denne typen mynt. Jeg sier ikke at hans "godkjenning" er feil, men jeg mener det er andre som er bedre egnet til å vurdere om en slik mynt er en ekte variant, eller om det for eksempel dreier seg om et beskadiget stempel.

Etter stemingen på denne tråden å dømme, så er vel mynten forlengst "tatt inn i varmen" i den betydning at minst to eller flere budgivere er villige til å by/betale for denne som om dette helt sikkert er en variant.

Kan sammenligne litt med 3 kronen fra 1699, som heller ikke synes å få "norsk statsborgerskap" med det aller første, uten at det ser ut til å bekymre de mange norske samlere som har kjøpt, eller prøver å få tak i en slik.

Ting tar tid i numismatikken. :wink:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hvor mange slike ?

Post by ramazotti »

Trygve får ta med seg mynten på "signingsferd" rundt om i østlandsområdets myntsjapper.
Jeg tror den har vert innom Numisma,men det er jeg ikke sikker på.

B. Bertelsen er nevnt,han har jo sett noen 8-skillinger,og får sikkert lov til og låne den litt.
Jeg vet det var meningen at den skulle være med i årets Sieg,men det er vel ikke lett
å endre noe der heller.

Egentlig litt rart at det fortsatt er så mye skepsis til denne,et frimerke får gjerne en attest av en filatelist og det
er ingen som da ber om flere attester fra alle kriker og kroker av landet.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”