Moderne kronestykker med stempelskår

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Moderne kronestykker med stempelskår

Post by Espen »

hvor mange forskjellige finnes det?

her er noen jeg har plukket ut fra sirkulasjon.

dette er en krone fra 2001 med stempelskår på

Image

to forskjellige varianter av 2005

Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Moderne kronestykker med stempelskår

Post by Kjetil Kvist »

Jeg samler ikke norske mynter (selv om jeg ønsker meg en Oscar-tokrone), men jeg har lagt tilside noen slike moderne kroner med feil.

Jeg har 5 kr 2002 med klump på første 2; 5 kr 2000 med klump i andre 0. 1 kr 1999 med klump inne i alle 9-tallene; 1 kr 2002 med klump i første 0; 1 kr 2005 med klump i 5; 1 kr 2005 med klump i første 0 og 1 kr 2006 med klump i 6.

Den jeg har flest av er 1 kr 2005 med klump i 5.

Jeg pleier ikke å lete etter disse, og såvidt jeg skjønner er verdien veldig lav.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Moderne kronestykker med stempelskår

Post by vivavegas »

Her skal jeg snart bidra.
Kjøpte for noen måneder siden 20 ruller som ett lite forskningsprosjekt.

Trur jeg har funnet en dryss av små millimeter-varianter. Skal forsøke og sortere resten av rullene og se hva jeg finner.

Kommer til og legge alle ut for salg (tilsammen 20-30 mynter) på QXL. Timelønnen er nok utrolig lav, men synes det det var artig og ha det som ett lite "forskningsprosjekt".

Foruten stempelskår så har jeg funnet noen med litt skjevt hull (da snakker vi om 1 mm. eller to), samt virker som det er endel som har doble stopler/monogram.

Som tidligere diskutert virker det som om samleområde varianter i Norge mer eller mindre er dødt, ifht. andre land. Delvis fordi det vel i Norge er mindre varianter enn andre (f.eks. Sverige) og delvis pga. litt vanskelig tilgjengelig litteratur. Er jo en liten "skandale" at f.eks. Norges Mynter ikke kan omtale flere varianter.

Ser da bort fra de 1 og 5 kr. som har manglende/veldig skjevt hull som har relativ gode priser.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Moderne kronestykker med stempelskår

Post by vivavegas »

Der kom du meg ihvertfall i forkjøpet med en mere detaljert forklaring/oppramsing enn det jeg uansett hadde klart å komme opp med.

Som du skriver så er det også en dryss stempelrevner. Faktisk så mange at det er ganske mange som jeg rett og slett ikke har giddet og sortere ut. Da snakker vi om millimeter-varianter, slik at jeg uansett ikke har klart og ta bilde av de så jeg har ansett verdien som liten.

Angående jernmynter så synes jeg "alle" 5 ører 1945 har disse stemplene forøvrig.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Moderne kronestykker med stempelskår

Post by Espen »

Jeg får nesten litt lyst til å sprette de rullene med kronestykker jeg har fra 2005 og 2006 når jeg leser her.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Moderne kronestykker med stempelskår

Post by ZZzzz »

Hva med denne? Har rota bort myntene, hehe :) Men her er det ikke tvil om hvilket kjønn fuglen er :lol:
Attachments
hannfugl_med_vorte_paa_6[1].jpg
hannfugl_med_vorte_paa_6[1].jpg (223.53 KiB) Viewed 1865 times
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”