Blindetiern "Flagget", med feilpreg.

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
GlennRemi
Posts: 2
Joined: 19 Jun 2021 09:38

Blindetiern "Flagget", med feilpreg.

Post by GlennRemi »

Hei,

Jeg mottok i går, en 10 kronersmynt (Olav 1983-91 "Flagget", fra Samlerhuset. Den er utgitt som en del av samlingen, Norges myntrekke med spesialpreg. Jeg antar at det er blitt benyttet usirkulerte mynter, som er blitt tilført det norske flagget, som spesial preg. Mynten jeg mottok er trykket 1984.

Det som gjør den spesiell derimot, er at trykket er noe forskjøvet, i underkant av en millimeter. Se vedlagt bilde.

Jeg er helt ny innen det her, og bestilte den mest fordi jeg likte utseende. Men, jeg skjønner at slike feilpreg forekommer ganske sjeldent, og dette er jo en mynt med spesialpreg, så da ble jeg umiddelbart mer interessert i å høre med noen som kan mer om dette, om mulig verdi på et slikt ekselar osv.., er den så sjelden som jeg forestiller meg?
Attachments
IMG_20210619_095534.jpg
IMG_20210619_095534.jpg (611.55 KiB) Viewed 480 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Blindetiern "Flagget", med feilpreg.

Post by Arve »

Litt avhengig av hvilken kommune du bor i og hvilket system de har for søppelsortering så finner du nok ut hvor du skal kaste denne. Verdien er lik metallverdien, det er bare å sjekke dagsprisen på kobber og nikkel. Jeg har en sterk følelse av at markedet for feilpreg på Samlerhusets underlige kreasjoner ikke er tilstede. Hvis du har mulighet til å returnere denne så gjør det.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
GlennRemi
Posts: 2
Joined: 19 Jun 2021 09:38

Re: Blindetiern "Flagget", med feilpreg.

Post by GlennRemi »

Tusen takk for svar. Selv om det ikke var helt så spennende som jeg hadde håpet på 🤔
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Blindetiern "Flagget", med feilpreg.

Post by mynt01 »

Det ligger lignende malte på Gibud.no qxl.no til en brøkdel av prisene hos SH.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”