10 øre 1926

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
MrPusten
Posts: 3
Joined: 05 Apr 2016 15:34

10 øre 1926

Post by MrPusten »

Hei Samlerforum.

Er ny myntsamler og har kommet over denne:
10 øre 1926 front.png
10 øre 1926 front.png (817.49 KiB) Viewed 3098 times
10 øre 1926.png
10 øre 1926.png (1.07 MiB) Viewed 3098 times
Har ikke funnet lignende her, og om noen kan gi en vurdering av mynten så blir jeg meget glad.
Tror kvaliteten på mynten er rundt 1- ?
Mvh Christian
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: 10 øre 1926

Post by vestmar »

Hei Christian, velkommen til Samlerforum og gratulerer med en morsom mynt :)

Varianter med skjevt hull er slett ikke vanlige når det gjelder hullmyntperioden fra 1920 til 1951. Men det er - iallfall foreløpig - heller ikke så mange som samler på dem, så salgsverdien er neppe mer enn et par hundrelapper. Men det behøver jo ikke være mindre morsomt å samle dem av den grunn - kanskje tvert i mot...

Tidligere fantes en utmerket nettside for alle slags varianter - feilpreg.com - men den har dessverre vært ute av drift en tid. Men om du søker litt rundt her på forumet, kan du nok finne tråder med samme eller lignende tema.

Vennlig hilsen
vestmar
MrPusten
Posts: 3
Joined: 05 Apr 2016 15:34

Re: 10 øre 1926

Post by MrPusten »

Takk for svar vestmar.

Kjekt å få vite at mynten var verd noen kroner, har noen kilo mynter til å se på, så forhåpentligvis finner jeg noe mere spennende.

Det er mange gode tråder her, så læringskurven er bratt :)

Om jeg skulle selge den er vel Qxl, Finn eller Skanfil greie muligheter?

Mvh Christian
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: 10 øre 1926

Post by vestmar »

MrPusten wrote:Om jeg skulle selge den er vel Qxl, Finn eller Skanfil greie muligheter?
Ja, og andre muligheter er auction.no og facebook - disse er helt gratis for både kjøper og selger. Kan være lurt å følge litt med på de ulike kanalene en stund, se på aktivitetsnivået, antallet objekter, kjøpere, selgere, budgivning etc før du eventuelt begynner å selge selv.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 10 øre 1926

Post by ramazotti »

Jeg tror jeg hadde valgt Skanfil for denne mynten, de har mange samlere av varianter.Den kan sikkert fenge
noen samlere, men jeg tror ikke den blir veldig kostbar, kvaliteten er for lav.
MrPusten
Posts: 3
Joined: 05 Apr 2016 15:34

Re: 10 øre 1926

Post by MrPusten »

Hei igjen. :)

Da har jeg hørt på erfarne fjellfolk og levet mynten inn til Skanfil i Bergen. De tok imot og har nå lagt den ut på Lokalauksjon nr 33, som objekt 75 den 15/6. Prisvurderingen har de gjort selv, så får man se om den blir solgt eller ikke... :)
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”