1 krone med dobbelt trykk???

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
Myntz
Posts: 7
Joined: 05 Dec 2015 16:35

1 krone med dobbelt trykk???

Post by Myntz »

Hei alle sammen.

Gikk gjennom samlinga med gamle mynter som min mor har småsamlet litt på, og der fant jeg en 1 kroning fra 1974 der det er dobbelt trykk på siden der kongen er avbildet. Det ser ut som en 10 øring fra 1974, som er trykket speilvendt oppå ansiktet til kongen. Tenkte først det var av at den kan ha ligget under press med en 10 øring og fått trykket, men det kan det ikke være, ettersom trykket går ut av mynten.

Noen som kan fortelle meg om denne? Aner ikke hvordan jeg får lastet opp bildet her..? fortell meg hvordan så skal jeg gjøre det med en gang.
Myntz
Posts: 7
Joined: 05 Dec 2015 16:35

Re: 1 krone med dobbelt trykk???

Post by Myntz »

kan ikke se at det står 1974 speilvendt, men ser at det står 19 speilvendt bak øret hans, og noe som likner et speilvendt 7 tall under øyet hans.
Myntz
Posts: 7
Joined: 05 Dec 2015 16:35

Re: 1 krone med dobbelt trykk???

Post by Myntz »

pluss, den har en annen type farge i midten der det ser ut som en annen mynt.

Noen som kan hjelpe meg litt? Har aldri samlet på mynt så har lite peiling.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 1 krone med dobbelt trykk???

Post by Olav K »

Bilder: Jeg regner med at du har bilde på PC, og at du har arkivert det der. Når du trykker på "svar" under et innlegg, får du opp den store hvite ruten du skriver i, men under denne finner du en grå knapp med "Vedlegg". Trykk på den, og du får opp "last opp fil". Da går du tilbake til ditt bildearkiv, finner det du vil ta inn, og trykker "velg". Da vil tittelen på bildet du har valgt dukke opp på en linje, sammen med "Last opp fil". Før du trykker på denne klikker du en markering i tekstfeltet ( du ser en loddrett strek). Virker det ikke kan bildet være for stort (vanligste feil) eller bildetittelen innholde "ulovlige" tegn, som er alt uten punkt og komma. Er bildet for stort må du lage en redusert kopi, her varierer metodene fra maskin til maskin, noen gir muligheten for "copy for web" og det er alltid godt nok her. Lykke til.
Myntz
Posts: 7
Joined: 05 Dec 2015 16:35

Re: 1 krone med dobbelt trykk???

Post by Myntz »

20151205_170047.jpg
20151205_170047.jpg (57 KiB) Viewed 2667 times
Myntz
Posts: 7
Joined: 05 Dec 2015 16:35

Re: 1 krone med dobbelt trykk???

Post by Myntz »

takk for hjelpa. så ikke at det stod vedlegg der.

men der har dere bilde av mynten..

Noen som kan ha litt info mer enn det jeg vet??
Myntz
Posts: 7
Joined: 05 Dec 2015 16:35

Re: 1 krone med dobbelt trykk???

Post by Myntz »

Så ingen kan si meg noe som helst om denne mynten??????
Har noen sett noen flere 1kronere som denne?????
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: 1 krone med dobbelt trykk???

Post by Arve »

Calma, calma. Det hjelper lite å mase. Du får nok svar etter hvert bare husk på at dette ikke er Facebook hvor de avhengige er koblet opp hele tiden. Her går man inn og leser når man har tid og lyst. Kunnskapen du etterlyser er det nok ikke så mange som har, men svar får du nok.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Myntz
Posts: 7
Joined: 05 Dec 2015 16:35

Re: 1 krone med dobbelt trykk???

Post by Myntz »

Hahaha. Ikke meningen at det skulle være mas. Er så gira på å finne ut om dette er den eneste slike mynten. Syntes bare dette er interessant og gøy.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”