Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by Torashe »

har gått gjennom en hel del mynt jeg kjøpte på tv2 sine kjøp og salg sider når det var nyåpnet kanal,betalte 2000kr for en sammling jeg ikke har gått gjennom før nå,er vel ca15år siden det ble kjøpt,var blandt annet en halv specidaler fra 1844 med der,meget pen en :mrgreen: og utrolig mange mynt album med mynter som i første øyekast bare så slitte og skittne ut,så gjorde ikke noe mer med di,men nå i senere tid har jeg jo sett at veldig mye av usirkulert mynt el mynt i veldig god kvalitet rett og slett kan se litt skittne og slitt ut om en bare kikker fort over de,så gått gjennom albumma og funnet utrolig mye usirkulert mynt og mye god kvalitet,han som solgte det har nok og bare sett di så skittne og slitt ut for han hadde skrevet kv og pris på og det var helt på jorde :P fant og en hel del med jern mynt med sånne pusse riper og frost glans som den omtalte 5øre 1945 som er på forumet her,men desverre for min del var det kun 1ører fra 41-45,men finere en di jeg alt hadde i 0kv syns jeg di var, fant og mye varianter,så får ikke håpe det er noen av dere her inne som har solgt sammlinger på tv2 :lol: å ja herregud må jo komme til poenget med innlegget mitt,gikk og da over jern myntene som var der fra 1verdens krig,der lå det plutselig en strøken perle av en sort fin jern mynt med H7 siden opp,litt spent på hva årstalle skulle vise meg når jeg snudde den rundt,1935??????????????????????????????????????? what a f--k :evil: jeg har sett mørke brune 1ører,men SVART,skikkelig jern svart og usirkulert,hva kan ha skjedd med den??????????????????????
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by holofire »

Har du bildet av den?
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by Torashe »

kan fort gå noen dager skal jeg få det til :lol: men skal prøve se hva jeg kan få til og legge ut igjen.
pluto
Posts: 87
Joined: 07 Nov 2008 01:13

Re: Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by pluto »

Regner med at du har sjekket mynten med magnet, før enn at du kommer på nett med slike sjokkmeldinger! :shock:
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by Torashe »

nyminnebrikke,bilder2008-2009 440.jpg
nyminnebrikke,bilder2008-2009 441.jpg
mine første bilder av mynt og ble heller dårlig ja :mrgreen:
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by kråkerøy »

Umulig å tyde så mye av bildene, men dersom den ikke er magnetisk, antar jeg at den har lagt i et fuktig miljø.

Er den magnetisk er det jo temmelig spesielt.
zaldor
Posts: 159
Joined: 14 Nov 2008 19:10
Location: Larvik

Re: Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by zaldor »

Prøv å slå på macro-funksjonen hvis kameraet ditt har det.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by Alex R »

For meg så ser det ikke ut som en jernmynt.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Noen som gidder lese dette og kan hjelpe meg forstå?

Post by Jørgen Sømod »

Prøv med en kobbermagnet.
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”