Nytt emne i myntkategorien.

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
Post Reply
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Nytt emne i myntkategorien.

Post by Lagrinn »

Skulle vi hatt ett underforum som heter oppbevaring og behandlig av mynter/medaljer?

Blir kanskje ikke det mest besøkte emne, men er jo utrolig greit og se hva andre gjør med samlingene sine.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Nytt emne i myntkategorien.

Post by kråketoppen »

Mine godmynter (de som er tilbake) oppbevarer jeg i myntskrin/skatoll med røde filtputer.
Her har dem ligget i mange år og er like fine etter 20-30 år. Fikk noe rødfarge på moderne sølvmynter, men ikke eldre typer. Mørkt og passe kjølig er bra for myntene. :)
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Nytt emne i myntkategorien.

Post by 2rhaug »

kråketoppen wrote:Mine godmynter (de som er tilbake) oppbevarer jeg i myntskrin/skatoll med røde filtputer.
Her har dem ligget i mange år og er like fine etter 20-30 år. Fikk noe rødfarge på moderne sølvmynter, men ikke eldre typer. Mørkt og passe kjølig er bra for myntene. :)
Der kjenner jeg meg hjemme. Har fått kraftige råd om Hartbergere. Jeg liker eik og filt. 8)
Og heldigvis er det meg som samler!
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Nytt emne i myntkategorien.

Post by Lagrinn »

2rhaug wrote:
kråketoppen wrote:Mine godmynter (de som er tilbake) oppbevarer jeg i myntskrin/skatoll med røde filtputer.
Her har dem ligget i mange år og er like fine etter 20-30 år. Fikk noe rødfarge på moderne sølvmynter, men ikke eldre typer. Mørkt og passe kjølig er bra for myntene. :)
Der kjenner jeg meg hjemme. Har fått kraftige råd om Hartbergere. Jeg liker eik og filt. 8)
Og heldigvis er det meg som samler!
Jeg har til nå hatt hele samlingen min i myntskrin, men den paranoide samleren i meg kjøpte nylig inn ett stort album, store hartbergere og myntark med store lommer, så nå er alt pakket i plast, men det er tre gode grunner mener jeg, det tar mindre plass, bedre beskyttelse og det er lettere og organisere synest jeg.

Men trenger vi ett eget underforum som omhandler dette, tenker mest for nye samlere, er jo greit att det står ikke puss myntene dine en plass eller ti da mange nye samlere lurer på nettopp dette.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Nytt emne i myntkategorien.

Post by Espen »

Behandling av mynter er et tema som går igjen. Jeg kunne tenke meg en pinned topic med bilder og illustrasjoner. Noe eget underforum er ikke nødvendig slik jeg ser det.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Nytt emne i myntkategorien.

Post by kråketoppen »

2rhaug wrote:
kråketoppen wrote:Mine godmynter (de som er tilbake) oppbevarer jeg i myntskrin/skatoll med røde filtputer.
Her har dem ligget i mange år og er like fine etter 20-30 år. Fikk noe rødfarge på moderne sølvmynter, men ikke eldre typer. Mørkt og passe kjølig er bra for myntene. :)
Der kjenner jeg meg hjemme. Har fått kraftige råd om Hartbergere. Jeg liker eik og filt. 8)
Og heldigvis er det meg som samler!

Jeg tar kraftig avstand fra Hartbergere i album, de går til nød ann til div.småmynt, men da jeg hadde årgangssamling i album, randt arkene til slutt nesten ut av der de skulle høre hjemme.
Har jo lagt ut bilder av mitt myntskrin her i en tråd tidligere. Her kan det legges ut en liten skillingsmynt,så en noe større osv. helt opp til 39,5 mm. og alle ligger pent i små og større runde fordypninger som passer til div.typer. Store typer f.o.m. 40-70 mm. som medaljer ligger også i runde filtputer. Alle skuffer dekkes av ett plexiglass. Myntskrinet som var tilsalgs rundt 1980 årene hos de fleste handler, er idag litt vanskelig å skaffe, men noen deler har jeg skaffet via ebay.de og hos T.Høiland. :D
Post Reply

Return to “Om forumet”