Regler for moderering

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Regler for moderering

Post by svessien »

1. En forummoderator skal tilstrebe å være et forbilde for andre brukere av forumet, og være en representant for folkeskikk og saklig kommunikasjon.

2. En moderator skal ikke bruke sin rolle som moderator i en meningsutveksling hvor moderatoren er inhabil gjennom:
a) Å være direkte involvert i diskusjonen selv.
b) Å være indirekte involvert i diskusjonen, gjennom at moderatorens egeninteresse er et bestemt utfall av diskusjonen.
c) Å i for stor grad være farget av bestemte oppfatninger av debattantene basert på tidligere erfaringer.

3. Ved inngripen i en meningsutveksling skal en moderator:
a) Tilstrebe at alle får sagt sin mening på en saklig og akseptabel måte ved å først veilede debattantene om hvordan man skal uttrykke seg på dette forumet, og samtidig be om at aktuelle debattanter endrer støtende innlegg.
b) Gi en advarsel om at moderator selv vil endre eller slette et bestemt innlegg dersom oppfordringen i a) ikke blir tatt til følge.
c) Endre innlegg hvis et innhold som gir mening og ikke er støtende kan ivaretas.
d) Slette innlegg hvis gjenstående informasjon etter det støtende innhold er fjernet er meningsløs.
e) Etter å ha måttet utføre c) eller d), skal moderator gi den aktuelle debattanten en kort forklaring for bakgrunnen for inngripen, samt en advarsel om utestenging i 14 dager om atferden ikke endres.

4. I tilfeller hvor debattantene ikke etterkommer moderators advarsel skal moderator:
a) Umiddelbart utestenge debattanten i 14 dager
b) Gå tilbake og fjerne støtende innhold i tråden
c) Tråder bør ikke fjernes, med mindre hele tråden er usømmelig fra start til slutt. Tråder bør heller ikke stenges, det er å skjære alle potensielle debattanter over en kam.


Dette var tanker jeg gjorde meg som moderator. Jeg klarte ikke å leve opp til det, men tror det kan være mulig å etterstrebe. Takk for meg.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Regler for moderering

Post by Thomas B »

Det er ingen tvil om at de mest aktive brukerne ønsker at mindre blir slettet.

For noen måneder siden var det en tråd om en useriøs selger på qxl som jukset med myntbildene.
Den ble slettet, sannsynligvis av hensyn til selgeren. Slike ting synes jeg vi bør kunne diskutere.

Hvis enkeltinnlegg har for sterk ordbruk, kan man moderere enkeltinnlegg. Ikke fjern hele tråden.
Om hele diskusjoner fjernes vil det skape mye frustrasjon. Det kan hende at folk har brukt mye tid på å sjekke påstander i tråden og så kommer tilbake for å kommentere det.
Da er det kjip hvis den plutselig er borte.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Regler for moderering

Post by ZZzzz »

Det er bare for at jeg og andre skal vite klart hva vi har å forholde oss til. Vet vi hva vi har å forholde oss til, så blir det ikke disse kranglene. Bortsett fra om noen av moderatorene skulle trå over streken. Men da har forumet regler, som det kan henvises til. Og da er det bare å rette opp i feilen. Senest i går gjorde jeg en feil på jobb. Men jeg sjekket det opp og innrømmet feilen. Verre er det ikke.

Men spørsmålet er om jeg er en for stor optimist, når jeg håper og tror at vi skal få noen klare retningslinjer.

http://www.youtube.com/watch?v=_AlM77EU ... re=related

Ingenting har skjedd siden i går.......
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Regler for moderering

Post by ZZzzz »

Jeg tolker tiden fra jeg skrev forrige innlegg og frem til dette innlegget ble postet uten at noen fra ledelsen har skrevet noe innlegg, som total mangel på vilje til å lage regler for moderering.

I mellomtiden har vi mistet enda et medlem.

Jeg må bare si at jeg synes at ledelsen styrer dette svært dårlig. Hvorfor kan det ikke bare lages regler, slik at folk vet hva de og moderatorene har å forholde seg til? Det er tåplig at ledelsen bare sitter og ser på og gjør ingenting.

Jaja, vi får se hvem andre som velger å slette sine bilder og innlegg i protest mot ledelsens moderering uten regler, for deretter å aldri komme tilbake!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Regler for moderering

Post by Kjetil Kvist »

Det blir helt feil å snakke om "ledelsen". Dette forumet har en eier, og han gir beskjed om det skal lages nye regler. Det er ikke opp til moderatorene å gjøre det. Dersom du med "ledelsen" mener moderatorene.

Samlerforum er ikke en forening. Hadde det vært det, så kunne vi bare tatt opp saken til avstemming.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Regler for moderering

Post by ZZzzz »

Det du skriver er ikke annet enn å trekke fokuset bort fra det som er viktig. Ja, kanskje jeg ikke har uttrykt meg korrekt nok. Men det er ikke hvordan jeg uttrykker meg som det handler om. Dette handler om å få laget et sett med regler for moderering.

Men det finnes ingen vilje til å gjøre det, hvem det nå skulle være som skulle lage dem. Hvem er for meg likegyldig. Det eneste viktige er at de lages.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Regler for moderering

Post by Kjetil Kvist »

Det jeg skriver er å sette fokus på det som er riktig: Dette forumet har en eier. Vi har ikke fått noen tilbakemelding fra eier om at vi trenger et nytt sett med regler for moderering. Dersom det kommer, så vil vi selvsagt også foreslå et nytt sett med regler for moderering. Det er bare liten vits å legge mye jobb i nye regler dersom de ikke blir godkjent.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Regler for moderering

Post by ZZzzz »

Ja, du har helt rett i at det ikke er noe vits i å lage nye regler uten at ledelsen/eieren godtar disse. Jeg har heller ikke foreslått noen regler (bortsett fra at en moderator må være en uavhengig person). Moderatorene mener jeg også med fordel kunne ta dette opp med ledelsen/eieren. Det er ikke noe vits å bare sitte og vente på at ledelsen/eieren skal si noe. Man kan selvsagt komme dem i forkjøpet og si noe til ledelsen/eieren.

Så, fortsatt behøver vi regler for moderering.
Post Reply

Return to “Om forumet”