Moderering

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

Ja, i dette tilfellet tror jeg mods´en må ta "one down". Heller det enn å bruke det noe forslitte argumentet "liker du deg ikke her, så gå et annet sted". Naturen til et åpent, fungerende forum, er at folk liker seg, får lyst til å dele både seriøs og useriøs informasjon, og ha en pågående interaksjon.
Det å ignorere, latterliggjøre, avvise, sensurere, osv, er å drepe åpen kommunikasjon. Slik er det nå en gang bare.

Jeg forventer derfor at det blir oppgitt en redelig forklaring på hvorfor man bare gir seg til å slette en tråd. Hvis en slik forklaring uteblir, tar jeg det som et tegn på at dette er en praksis man akter å opprettholde. I det tilfellet er jeg ute av dette forumet for godt, og så mye jeg kan få med meg av "åndsverkene" mine. Det mener jeg ikke som en trussel, bare et svar på en oppfordring.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

Knugen wrote: Det er mange tråder som havnet off topic også med en sterkt hjelpende hånd fra moderatorene selv i sine innlegg uten at de har blitt slettet. Tråden bestod ikke bare "spam" men også nyttig informasjon om hvordan å åpne linker gjennom de mynthandlere som bruker auction.no løsningen (Som Numisma) slik at samlere kan linke rett til en mynt når de ønsker å tipse hverandre.
Ja, det var blant annet en veldig god illustrasjon på hvordan man åpner og poster linker. Det så ut som den posten hadde tatt litt tid å sette sammen.
Sikkert ikke så kjekt å se den bli blåst til bits fordi en med admin-rettigheter hadde en annen oppfatning enn han som startet tråden.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Moderering

Post by AMO Berg »

Ingen av trådene som er fjernet fra forumet det siste halve året er blitt slettet. Tråder som vi ikke synes hører hjemme på et åpent forum blir flyttet til et lukket underforum som kun moderatorer og administratorer har adgang til. Hvis det skulle oppstå et behov for å hente frem hele eller deler av en tråd som er fjernet, så lar det seg altså gjøre.

Tråden som ble fjernet sist ble fjernet av to grunner. Det ene var at den hadde gått fullstendig off-topic, det var nesten ingen sammenheng mellom trådens overskrift og innhold. Det andre var at tråden lå i grenseland for hvordan man bør kunne fremsette kritikk mot noen (mynthandler, annen bruker osv.) på et åpent forum. Å opprette en kritisk tråd med en mynthandlers navn i overskriften på grunn av at noen mynter mangler kvalitetsvurdering er noe overdrevet. Totalvurderingen av denne tråden førte til at den ble fjernet etter en diskusjon på administrativt forum i går ettermiddag.

Forumets brukere skal vite at vi som er moderatorer ikke tar lett på den oppgaven. Vi har ofte diskusjoner oss i mellom om hvordan vi bør moderere, og vi er ganske flinke til å gi hverandre positive og negative tilbakemeldinger på den jobben vi gjør. Det er aldri en lett avgjørelse å gripe inn mot noe som en annen person har skrevet. Virkeligheten er sjelden sort/hvit, og vi må ofte avgjøre hva som veier tyngst, for eksempel en brukers rett til å ytre seg og en annen brukers rett til å ikke bli utsatt for usaklig kritikk eller mobbing.

Nå har jeg absolutt ikke inntrykk av at brukeren som opprettet tråden som ble fjernet i går er en mobber. Men det kan kanskje være på sin plass å tenke litt over hvordan andre kan komme til å reagere på det man skriver på et forum. Det går an å prøve å formulere seg på en konstruktiv måte hvis man føler for å komme med kritikk av noen. Også mynthandlere er mennesker av kjøtt og blod, og det at de er profesjonelle aktører, betyr ikke at de er fritt vilt.

Mobbing på internett er desverre et stort problem i dag, og dette er noe vi skal være oppmerksomme på også her på Samlerforum. Vi har brukere i alle aldersgrupper, men vi ser gjerne at enda flere brukere fra den yngste aldersgruppen finner veien hit til Samlerforum og kanskje kan la seg inspirere til å begynne å samle på mynter, eller andre spennende samleobjekter. Vi vil gjerne at Samlerforum skal være et godt tilbud til ungdom, og da hviler det litt ekstra ansvar på oss brukere som er litt eldre for hvordan vi fremstår som rollemodeller.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Moderering

Post by vemod »

Dette er et viktig punkt omhandlende grenselandet ytringsfrihet/personvern. Jeg har ikke lest tråden; kan noen kort - og litt mer presist - gjengi hva som var grunnen til at nevnte tråd ble sensurert - dvs.: På en slik måte at det ikke blir sensurert på nytt? (Hvis den måten eventuelt finnes)...
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

vemod wrote:Dette er et viktig punkt omhandlende grenselandet ytringsfrihet/personvern. Jeg har ikke lest tråden; kan noen kort - og litt mer presist - gjengi hva som var grunnen til at nevnte tråd ble sensurert - dvs.: På en slik måte at det ikke blir sensurert på nytt? (Hvis den måten eventuelt finnes)...
Det begynte med en post som omhandlet at en mynthandler ikke hadde gradert myntene i webshopen sin.
Det var ingen ukvemsord, ingen bestemt negative beskrivelser, men noen linker til de aktuelle myntene.
Det ble stilt spørsmål ved om det var tidligere diskusjoner på forumet rundt kvalitetssettingen til den aktuelle handleren som hadde forårsaket at han nå ikke graderte myntene.

Det var langt fra mobbing, og jeg anså det som helt seriøst, men nokså uinteressant. For nye, unge samlere (som vi må strekke oss etter å ivareta), kunne det kanskje vært interessant å diskutere bakgrunnen for ulike graderinger av ulike aktører, osv, osv.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Moderering

Post by vemod »

svessien wrote: Det ble stilt spørsmål ved om det var tidligere diskusjoner på forumet rundt kvalitetssettingen til den aktuelle handleren som hadde forårsaket at han nå ikke graderte myntene.
Denne, antar jeg:

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6 ... g&start=90
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

vemod wrote:
svessien wrote: Det ble stilt spørsmål ved om det var tidligere diskusjoner på forumet rundt kvalitetssettingen til den aktuelle handleren som hadde forårsaket at han nå ikke graderte myntene.
Denne, antar jeg:

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6 ... g&start=90
Skulle tro det. Men såvidt jeg så, var det ikke noen slik ordbruk i tråden som ble slettet i går.

Det er forståelig at enkelte på forumet er bevisste på å ivareta folk i bransjen. Andre er opptatt av at samlere får det de betaler for.
Dette er interessemotsetninger som det bør være rom for å diskutere på et "forum for samlere".
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Moderering

Post by AMO Berg »

vemod wrote:Dette er et viktig punkt omhandlende grenselandet ytringsfrihet/personvern. Jeg har ikke lest tråden; kan noen kort - og litt mer presist - gjengi hva som var grunnen til at nevnte tråd ble sensurert - dvs.: På en slik måte at det ikke blir sensurert på nytt? (Hvis den måten eventuelt finnes)...
Jeg skulle gjerne ha gitt deg et klart svar på hvor grensen for moderering går, men det er jeg desverre ikke i stand til å gjøre. Tråden som ble fjernet i går var et grensetilfelle, og det var flere timer med avveininger for og i mot som til slutt endte med at den ble fjernet. Den andre tråden du linket til hvor det også er en ordveksling mellom Roschberg og trådstarter av fjernet tråd, lå også til grunn for avgjørelsen som ble tatt.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

Tråden som ble fjernet sist ble fjernet av to grunner. Det ene var at den hadde gått fullstendig off-topic, det var nesten ingen sammenheng mellom trådens overskrift og innhold. Det andre var at tråden lå i grenseland for hvordan man bør kunne fremsette kritikk mot noen (mynthandler, annen bruker osv.) på et åpent forum. Å opprette en kritisk tråd med en mynthandlers navn i overskriften på grunn av at noen mynter mangler kvalitetsvurdering er noe overdrevet. Totalvurderingen av denne tråden førte til at den ble fjernet etter en diskusjon på administrativt forum i går ettermiddag

Fint å få svar, Anders. Takk for det.

Jeg har noen spørsmål:
Ville det vært mulig, slik det er blitt gjort i andre tråder, å splitte tråder dersom to ulike fenomen ble diskutert på samme tråd?

Ble det gitt noen advarsel om at i dette spesielle tilfellet er ikke off-topic lov? Det er jo stort sett helt i orden, så det blir en smule utydelig hvis det er lov av og til og på det strengeste forbudt andre ganger?

Hvis tråden var i grenseland for hvordan man kan rette kritikk mot en mynthandler, noe jeg på ingen som helst måte har forståelse for i dette tilfellet, går jeg ut i fra at det hadde vært greit å rette kritikk mot en mynthandler på en annen, og mye, mye mer skånsom måte. Ble trådstarter på noen måte veiledet eller hjulpet til forståelse for hvordan man kan stille spørsmål ved en mynthandlers praksis på et åpent forum?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moderering

Post by madsemann »

Jeg sitter tilbake med en litt vond smak i munnen. Jeg syntes det var rart at det var en del mynter hos Roschberg som ikke var graderte eller gradert med "god kvalitet". Jeg spurte derfor om dette var et resultat av diskusjonen her på forumet tidligere. At tråden/spørsmålet blir slettet pga at den kom OT. synes jeg ikke er godt nok!

At dette kan ha bli oppfattet som mobbing, det må jeg virkelig unskylde. Jeg synes også synd på de som oppfatter dette som mobbing, da de ikke kan ha det enkelt ute i det virkelige livet, langt borte fra curlingmor sin pupp.

Bare noen spørsmål til ettertiden:Skal alt det negative om samlerhuset her på forumet slettes? Mye av det må jo kalles mobbing! Men det er sikkert noe helt annet!?!?!?
Er det lov å omtale/diskutere mynthandlere der det ikke kun er i positivt ordlag? Hvis man kommer over objekter som er oppgradert i forhold til tidligere omsetninger, kan man fortelle om det? Og sist men ikke minst. Er dette et forum for samlere, eler handlere?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Moderering

Post by Knugen »

AMO Berg wrote: Tråden som ble fjernet sist ble fjernet av to grunner. Det ene var at den hadde gått fullstendig off-topic, det var nesten ingen sammenheng mellom trådens overskrift og innhold. Det andre var at tråden lå i grenseland for hvordan man bør kunne fremsette kritikk mot noen (mynthandler, annen bruker osv.) på et åpent forum. Å opprette en kritisk tråd med en mynthandlers navn i overskriften på grunn av at noen mynter mangler kvalitetsvurdering er noe overdrevet.
Er det på ditt initiativ at tråden ble tatt opp til diskusjon om den skulle fjernes? (Jeg går ikke på person men ønsker dette avklart)

Hvis det er deg så må jeg si det er meget alvorlig da du tidligere har også fjernet en tråd som du som selvdebatant fjernet etter hva du anså tidligere som "reklame" for Samlerhuset. Det har du mottatt reaksjoner på tidligere i denne tråden fra flere personer.

Det er meg lite forstått at nevnte tråd blir sensurert vekk mens det har vært kritikk mot Riibe, Skanfil, Numisma, Oslo Mynthandel, Kristiansand Mynthandel uten at trådene har blitt fjernet fra offentligheten. Hvorfor skal denne mynthandler behandles annerledes? Vi har tidligere hatt noen som har gått amok på Numisma uten at tråden ble fjernet, man bare tilbakeviste påstandene.

Hva hvis madsemann lager en ny tråd nå, blir den også sensurert?

Jeg mener god moderatorsikk har blitt brutt, men det er min simple mening som bruker av dette forumet.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Moderering

Post by AMO Berg »

Svar til svessien: Det ble vurdert å splitte tråden, men det lot seg vanskelig gjøre i dette tilfellet slik den fremstod. Forøvrig så føler jeg at jeg har sagt det jeg har på hjertet i denne saken nå. Vi registrerer de tilbakemeldingene vi får og kommer det konstruktiv kritikk så tar vi det til oss.

AMO
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

Det har allerede kommet konstruktiv kritikk, og dere har ikke vist tegn til å fire på noe som helst, men framstå som ufeilbarlige, til og med i denne ELENDIGE beslutningen.

Nå går jeg og gjør yoga. Når jeg kommer hjem starter jeg slettingen av innlegg og bilder på dette forumet. Det skal bli en befrielse.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moderering

Post by madsemann »

AMO Berg wrote:Svar til svessien: Det ble vurdert å splitte tråden, men det lot seg vanskelig gjøre i dette tilfellet slik den fremstod. Forøvrig så føler jeg at jeg har sagt det jeg har på hjertet i denne saken nå. Vi registrerer de tilbakemeldingene vi får og kommer det konstruktiv kritikk så tar vi det til oss.

AMO
Hentyder du at det ikke er kommet noen konstruktiv kritikk i denne tråden? Det er i allefall slik det fremkommer av ditt semiarogante svar.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moderering

Post by madsemann »

svessien wrote:Det har allerede kommet konstruktiv kritikk, og dere har ikke vist tegn til å fire på noe som helst, men framstå som ufeilbarlige, til og med i denne ELENDIGE beslutningen.

Nå går jeg og gjør yoga. Når jeg kommer hjem starter jeg slettingen av innlegg og bilder på dette forumet. Det skal bli en befrielse.
Moderatorene har dessverre fjernet muligheten vår til å slette egne innlegg! Men man kan endre dem :-)
Locked

Return to “Om forumet”