Moderering

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Moderering

Post by ZZzzz »

Problemet er at slik moderering vi har opplevd, er med på å gjøre debattanter med tilbakeholdne, i frykt for å bli sensurert av en moderator som deltar i debatten, eller at en moderator stenger eller sletter tråden fordi han/hun ikke er enig i det som blir sagt der.

Da det først ble rislet med sabelen i tråden som ble stengt, så vurderte jeg selvsagt hele tråden og min deltakelse.

Hvis folk er skeptiske til tanken som kan ligge bakenfor tråden, så ønsker jeg at det gjerne startes en ny tråd, som stiller spørsmålstegn til meg om min omgang med Samlerhuset!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moderering

Post by madsemann »

Ser ikke ut for at de ivrigste moderatorene er så lystne på å diskutere den jobben de gjør :(
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Moderering

Post by Swede »

Jag har erfarenhet av moderering på ett av världens största forum där jag var moderator i tre år drygt. En av reglerna där var att en moderator som deltar i diskussionen inte modererar tråden (på annat än ren spam eller totalt urspårade anklagelser och skitsnack) - jag tycker att detta är en bra utgångspunkt, även om de flesta klarar av att moderera sig själva med viss betänketid.

Stängning av trådar skedde bara om diskussionen spårat ur totalt (och det inte var idé att ta bort off-topic inläggen) eller om diskussionen måste hejdas temporärt av någon anledning. Borttagning av inlägg skedde om det var spam, helt off-topic (till en grad så att tråden förstörs om den har ett klart syfte) och personliga angrepp. Allt borttaget material flyttas till ett område där moderatorer kan tillgå det, och föra tillbaka en tråd/post till sin ursprungliga plats om ett fel begåtts. Jag säger inte vad som är rätt/fel att göra, och vet inte alls vilka riktlinjer modereringen här på forumet följer.

Det enda jag upplevt något konstigt är att trådar med en pågående diskussion (om än lite upphettad och med klara meningsskiljaktigheter) stängs. I detta fall exempelvis tråden om Samlarhusets evenemang.

Personligen i det specifika fallet ansåg jag att evenemanget är av allmänintresse för brukarna (vill man se 0-mynt Oscar II är det ju ett bra tillfälle), visst kan jag se ett visst element av gratisreklam för Samlerhuset, men poängen med tråden är knappast att promota Samlerhuset. Några kanske tycker att denna typ av evenemang gör Samlerhuset mer 'rumsrena' och populära i samlarkretsar - jag är inte direkt imponerad och tycker inte om deras affärsmodell något bättre bara för att de visar upp Oscarsmynt i hög kvalitet. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att se på mynten eftersom det är intressant att se vackra mynt - jag är ju numismatiker!


OK, jag inser att mitt inlägg här har två olika topics, ett är mitt svar på denna tråds ämne och ett är mitt svar på tråden om Samlerhuset, men av förklarliga skäl kan jag ju inte posta det där!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Moderering

Post by vivavegas »

Swede wrote: Personligen i det specifika fallet ansåg jag att evenemanget är av allmänintresse för brukarna (vill man se 0-mynt Oscar II är det ju ett bra tillfälle), visst kan jag se ett visst element av gratisreklam för Samlerhuset, men poängen med tråden är knappast att promota Samlerhuset. Några kanske tycker att denna typ av evenemang gör Samlerhuset mer 'rumsrena' och populära i samlarkretsar - jag är inte direkt imponerad och tycker inte om deras affärsmodell något bättre bara för att de visar upp Oscarsmynt i hög kvalitet. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att se på mynten eftersom det är intressant att se vackra mynt - jag är ju numismatiker!
Synes det var en veldig fin oppsummering. Jeg oppfordrer som sagt til at man i utgangspunktet sletter ingenting. Så kan man heller skrive (som f.eks. Kjetil gjør) at tråden blir overvåket og stengt hvis den ikke kommer tilbake i riktig spor.

Ren personsjikane bør selvsagt modereres og man bør få advarsler slik at man kan bli utestengt i lengre eller kortere tid.

Samlerhuset "hater" vi alle, men husker ikke helt hva den tråden handlet om (bortsett fra visning av 0-mynt), men ser ingen grunn til at man skal slette den tråden. Skulle man videreført den linjen og vært 100% konsekvent så skulle man vel også hatt samme harde linje mot andre av Samlerhusets selskaper (f.eks. Oslo Mynthandel).
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

Det ser ut som om tråden om Roschberg mynthandel sin graderingspraksis ble slettet.
Var det noen som sa noe ufint, eller ble det bestemt at man ikke kan kritisere en mynthandel på et samlerforum?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moderering

Post by madsemann »

svessien wrote:Det ser ut som om tråden om Roschberg mynthandel sin graderingspraksis ble slettet.
Var det noen som sa noe ufint, eller ble det bestemt at man ikke kan kritisere en mynthandel på et samlerforum?
Godt spørsmål!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

madsemann wrote:
svessien wrote:Det ser ut som om tråden om Roschberg mynthandel sin graderingspraksis ble slettet.
Var det noen som sa noe ufint, eller ble det bestemt at man ikke kan kritisere en mynthandel på et samlerforum?
Godt spørsmål!
Ja, jeg går ut i fra du sitter på svaret? Det var du som startet tråden, og det ville vel vært rimelig å få en forklaring på hvorfor man ble sensurert på den måten.
Har det blitt en veldig lav terskel for å slette hele tråder på Samlerforum? Hva er i tilfelle begrunnelsen for dette?

Jeg synes det er viktig å få vite dette, fordi jeg noen ganger bruker lang tid på å skrive et svar her. Det er riktig nok svært sjelden, men det kommer til å bli betydelig sjeldnere dersom det har blitt slik at diskusjonstråder kan slettes uten at det blir oppgitt en rimelig grunn.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moderering

Post by madsemann »

Jeg sitter dessverre ikke på svaret. Men vil som deg revurdere min tilstedeværelse på forumet dersom det fortsetter slik.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Moderering

Post by Kjetil Kvist »

Hvor skal dere henvende dere med kritikk om dere ikke har tenkt å være aktive på Samlerforum?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

madsemann wrote:Jeg sitter dessverre ikke på svaret. Men vil som deg revurdere min tilstedeværelse på forumet dersom det fortsetter slik.
Det er i tilfelle FULLSTENDIG UAKSEPTABELT at du ikke har fått oppgitt en årsak for at din mening om noe vedrørende hobbyen din har blitt slettet.
En slik praksis er åpenbart i konflikt med å ha et forum hvor folk bruker tid på å utveksle informasjon og erfaringer.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote:Hvor skal dere henvende dere med kritikk om dere ikke har tenkt å være aktive på Samlerforum?
Hva er dette, Kjetil? Maktspråk?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote:Hvor skal dere henvende dere med kritikk om dere ikke har tenkt å være aktive på Samlerforum?
Hva er vitsen med å bruke så mye som et tastetrykks tid på samlerforum, dersom det du har skrevet blir slettet og sensurert uten at rimelig grunn blir oppgitt, som i et annet diktatur?

På hvilken måte brøt madsemann retningslinjene for bruk av forumet?

Var det enkeltposter som kunne ha vært slettet i stedet for å ta hele tråden?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Moderering

Post by Kjetil Kvist »

svessien wrote:
Kjetil Kvist wrote:Hvor skal dere henvende dere med kritikk om dere ikke har tenkt å være aktive på Samlerforum?
Hva er dette, Kjetil? Maktspråk?
Nei, faktisk bare et spørsmål. Alle her vet at det ikke er et annet aktivt forum for myntsamlere på norsk. Alle vet at det er dette forumet som leses av samlere og bransjen. Man kan selvsagt trekke seg tilbake og publisere på sin egen blogg, slik jeg driver på for tida, men da får du også en mindre publikum. Jeg finner det beroligende og klargjørende å gjøre det selv, og kan selvsagt anbefale strategien om å trekke seg litt tilbake om du ikke er fornøyd med hvordan dette forumet drives.

Når det gjelder den aktuelle tråden om Roschberg, så hadde jeg ikke noe med den å gjøre, men har forstått det slik at den gikk veldig raskt off topic. Den tok seg heller ikke inn. Det er rart at den aktuelle moderatoren ikke har sendt en beskjed til trådstarter med begrunnelsen. Det er selvsagt også andre alternativer som å rydde å tråden, dele den i flere tråder osv. En advarsel kunne man også ha gitt.

..og nå er lunsjen over, så jeg er ikke online før sent i kveld.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderering

Post by svessien »

Alle vet også at dette forumet har blitt en tanke mindre interessant det siste året, og at det avhenger av aktiviteten til ganske få personer at det skal være et aktivt forum.

Dette forumet begynte ut i fra ingenting, og kan like fort bli redusert til ingenting. Så kan det oppstå et nytt forum, et annet sted. Sic transit gloria mundi.

For øvrig takk for oppklaringen. Det opprinnelige spørsmålet kunne misforstås i den konteksten det stod, og det gjorde jeg.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Moderering

Post by Knugen »

Kjetil Kvist wrote:Når det gjelder den aktuelle tråden om Roschberg, så hadde jeg ikke noe med den å gjøre, men har forstått det slik at den gikk veldig raskt off topic. Den tok seg heller ikke inn. Det er rart at den aktuelle moderatoren ikke har sendt en beskjed til trådstarter med begrunnelsen. Det er selvsagt også andre alternativer som å rydde å tråden, dele den i flere tråder osv. En advarsel kunne man også ha gitt.
Det er mange tråder som havnet off topic også med en sterkt hjelpende hånd fra moderatorene selv i sine innlegg uten at de har blitt slettet. Tråden bestod ikke bare "spam" men også nyttig informasjon om hvordan å åpne linker gjennom de mynthandlere som bruker auction.no løsningen (Som Numisma) slik at samlere kan linke rett til en mynt når de ønsker å tipse hverandre.

Jeg synes moderatoren kan stå frem og begrunne sin sletting av tråden, hvorfor han ikke kontaktet trådstarter som er god praksis. Hvorfor vedkommende valgte å slette tråden fullstendig i stedet for å gjøre noe av tiltakene Kvist (m.fler) viser til og utfører selv er også et spørsmål.
Locked

Return to “Om forumet”