Rebusløp - Samlerforum ?

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Rebusløp - Samlerforum ?

Post by brafin »

Hei !
Jeg har hatt mye nytte av lese på forumet når det gjelder min hovedsamlerinteresse vedr. myntsamling, og leser hyppig for å holde meg mest mulig oppdatert.

MEN: Etter hvert som antall medlemmer/emner og innlegg øker så føles det etterhvert som man mister oversikten.

Kan det ikke innføres en begrensning på antall emner /innlegg og dato ):hvor lenge skal ubesvarte tråder ligge ute. Forumet behøver jo ikke til enhver tid å fungere som et leksikon.
Nye/gamle emner kan jo komme tilbake, men tidsbegrenses ? Synspunkter. brafin
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by Flash »

Vanskelig, mye kan sikkert fjernes men mye av det som ligger her er jo også interessant senere eller for nye lesere.

Tror jeg foretrekker å beholde alt inntil videre.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by bengt »

Dette er da et åpent forum, ikke debattsidene i en avis med en redaksjon :-)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by Kjetil Kvist »

Det blir jo litt kaotisk på et forum som oppdateres hver dag. Det vi kanskje kan bli flinkere til er å skrive små artikler som kan publiseres for seg. På sikt kan det bli et fint lite oppslagsverk. Jeg har et par småting jeg har tenkt å legge ut når julefreden har senket seg og ribba er spist.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by Spicyspecie »

Er enig med trådstarter her.

Etterhvert som skribenter strømmer til, kan oversikten bli dårligere. Det bør lages flere hovedkategorier. Vi har jo medaljer, gradering av mynt, falske mynter etc. Her burde det i tillegg komme mynter før 1874 ( kanskje også deles i svenske og danske perioden) og etter 1874.

I tillegg bør det kanskje komme en funksjon hvor en kan søke etter gamle tråder. Søk enten på innhold, emne eller skribent.

Det er mange forskjellige interesseområder her inne, og det er greit å sortere dette med en gang :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by vivavegas »

Jeg er 100% kategorisk til at man ikke skal fjerne ting. Jeg er fremdeles stadig inne på facebook-forumet for å sjekke ut ting. Dessverre er det der ingen søkefunksjon slik at det er vanskelig å finne akkurat hva man er interessert i.

Har aldri hørt om noe forum som gjør noe slikt og nettopp det er jo fordelen (selvsagt også ulempen med internett og diskusjonsforum).

Gamle innlegg vil jo automatisk "falle tilbake" når det ikke blir skrivd nye innlegg....

Men som jeg akkurat skrev på en annen tråd. Forumet er ganske nytt og etterhvert får nok folk skrivd fra seg og antall innlegg som omhandler mye av det samme vil kanskje gå ned og ting bli litt mer oversiktlig.

Forøvrig (for å kverulere litt) så burde vel dette innlegget postes i "om forumet". Føler akkurat nå at det er ett like stort problem, dvs. at ting postes i feil forum. Men igjen her er forumet ganske nytt slik at dette vil helt sikkert "gå seg til".

Det jeg først og fremst føler man trenger en en relativ kraftig omstruktering av inndelingen.

Når man går inn på forumets hovedside så burde mer flyttes ut der. 90-95% av antall innlegg omhandler jo mynter/medaljer/sedler.

Dvs. at siden Mynt og seddel-diskusjon burde stå der forumets hovedside står. Håper det ble forståelig.

Så ville jeg på samme siden hatt noen av kategoriene under generelt, f.eks. skytebanen, om forumet og kjøp salg.

Så ville jeg slått sammen (evnt. hatt egne kategorier) til de andre samleområdene. Evnt. at man har en felles kategori og når man trykker på den så kommer man til de andre underkategoriene.

I tillegg ville jeg hatt evnt. 2-3 nye kategorier øverst sammen med "feilpreg og varianter" og de andre egne kategoriene.

Ble dette forståelig.... Kan skrive ut hva jeg mener hvis folk ikke forstår dette.
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by Stian »

brafin wrote:Hei !
Jeg har hatt mye nytte av lese på forumet når det gjelder min hovedsamlerinteresse vedr. myntsamling, og leser hyppig for å holde meg mest mulig oppdatert.

MEN: Etter hvert som antall medlemmer/emner og innlegg øker så føles det etterhvert som man mister oversikten.

Kan det ikke innføres en begrensning på antall emner /innlegg og dato ):hvor lenge skal ubesvarte tråder ligge ute. Forumet behøver jo ikke til enhver tid å fungere som et leksikon.
Nye/gamle emner kan jo komme tilbake, men tidsbegrenses ? Synspunkter. brafin
Dette er jo ikke noe problem. Når du går nederst på siden i et forum kan du velge hvor gamle poster du skal se. Da faller de gamle ut av din liste når DU vil det. Dessuten kan du bruke "Se nye innlegg" funksjonen oppe til høyre på sidene for å se trådene som er oppdatert siden sist du var innlogget.

Noen forum, f.eks kjøp og salg er tidsbegrenset.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by Spicyspecie »

[quote="vivavegas"]Jeg er 100% kategorisk til at man ikke skal fjerne ting. Jeg er fremdeles stadig inne på facebook-forumet for å sjekke ut ting. Dessverre er det der ingen søkefunksjon slik at det er vanskelig å finne akkurat hva man er interessert i.

Har aldri hørt om noe forum som gjør noe slikt og nettopp det er jo fordelen (selvsagt også ulempen med internett og diskusjonsforum).


Sjekk www.stocktalk.no. Der funger dette meget bra!
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by Stian »

vivavegas wrote: Forøvrig (for å kverulere litt) så burde vel dette innlegget postes i "om forumet".

Når man går inn på forumets hovedside så burde mer flyttes ut der. 90-95% av antall innlegg omhandler jo mynter/medaljer/sedler.

Dvs. at siden Mynt og seddel-diskusjon burde stå der forumets hovedside står. Håper det ble forståelig.
Denne gangen flytter jeg tråden. Det gjør jeg stort sett om jeg ser en feilposting, men nå la jeg ikke merke til det :)

Dette er et generelt samlerforum, derfor er det lagt opp som det er nå.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by vivavegas »

Litt selvmotsigelse ifht. hva jeg tidligere skrev.

Men synes også det er bra med en bred hovedkategori. Jeg leser/skumleser uansett 90-95% av det som skrives slik at det kan være greit og ikke ha for mange underkategorier som man må klikke seg inn på, for så å gå tilbake.

Trur som sagt mye vil løse seg av seg selv i løpet av noen måneder. Siden august har forumet fått 135 nye medlemmer ut av 164 totalt. Typisk så skriver man mange innlegg når man er ny på ett forum siden det er mange ting man lurer på. I tillegg har det også vært noen store saker med ekstraordinært mange tråder. Forhåpentligvis blir det mindre forfalskningstråder fremover.

Ellers viktig med forklarende overskrifter (er vel stort sett greie), samt plasere i riktig kategori (fungerer vel også sånn nogenlunde greit).

Selv om jeg finner det litt morsomt (unnskyld meg, klarer ikke la være) at en tråd om uoversiktlig forum postes i feil kategori.

Men jeg har også fått ett innlegg flyttet, slik at det kan forsåvidt skje alle.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by brafin »

Uansett om gamle poster blir liggende i ukesvis eller ikke, når de ikke er aktive kan vel problemstillingene taes opp igjen når det blir aktuellt. Mest aktuelle poster, med flest besøkende blir jo holdt i live av seg selv uansett.
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by Stian »

Som jeg ser det er ikke dette noen problemstilling i det hele tatt.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by brafin »

Beklager,men jeg er ikke en veldig datakyndig person, er desverre passert 50, og har brukt data bare de siste 2år. Er kun datakyndig nok til bare å bruke dette til formidling lik kommunikasjonen i dette forum.

Skulle gjerne ønske jeg kunne legge ut bilder like bra som "proffene" her på forumet, men jeg vet ikke hvordan.

Bor på Skedsmokorset (som bla.en annen her på forumet også gjør). Kan du være behjelpelig med å ta noen bilder ?(losset)

Har noen flotte specier, og (5ø 1920/1907 bla. i kv 0 )- ref Alex/kvaliteter som trenger bilder av jernmynter i denne kv.) Haakon hullmynt i prakt, og ( 50 ø 1954 i prakt,sjelden). Forøvrig samler jeg etter 1814 i best mulig kv.brafin
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by brafin »

re:bengt
Da foreslår jeg bengt til redaktør i det åpne forum,og ber om at redaksjonen i hans avis legger ned debattsidene.
): brafin.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Rebusløp - Samlerforum ?

Post by Alex R »

brafin wrote:Beklager,men jeg er ikke en veldig datakyndig person, er desverre passert 50, og har brukt data bare de siste 2år. Er kun datakyndig nok til bare å bruke dette til formidling lik kommunikasjonen i dette forum.

Skulle gjerne ønske jeg kunne legge ut bilder like bra som "proffene" her på forumet, men jeg vet ikke hvordan.

Bor på Skedsmokorset (som bla.en annen her på forumet også gjør). Kan du være behjelpelig med å ta noen bilder ?(losset)

Har noen flotte specier, og (5ø 1920/1907 bla. i kv 0 )- ref Alex/kvaliteter som trenger bilder av jernmynter i denne kv.) Haakon hullmynt i prakt, og ( 50 ø 1954 i prakt,sjelden). Forøvrig samler jeg etter 1814 i best mulig kv.brafin
Sitter selv med en 5 øre 1918 i 0. Men om mynten har godt preg så kan man jo prøve å få et bilde. Jeg har hvertfall funnet ut at jernmynter er noe dritt å ta bilder av. :lol:
Post Reply

Return to “Om forumet”