Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
Post Reply
norway5
Posts: 249
Joined: 30 Aug 2009 10:38

Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by norway5 »

Kanskje forumet og medlemmene kan tenke seg å tenke litt nytt!!!!!

Jeg sitter og følger med på en del av problemene og irritasjon , som ofte er gjennomgangsmelodien her på forumet.
ut fra det jeg forstår så er det stor frustrasjon over måten FINN og QXL tar tak i dette med kinamynter,og det er forståelig,økonomien råder i all form for handel.

Jeg vil referere til en modell som er fra Russland , hvor den ledende internettplassen for mynter har opptrådt så dårlig og arrogant i utallige tillfeller at mange seriøse numismatikere har trukket seg ut.
De har nå opprettet et forum hvor de kjører daglige auksjoner ,som enhver av medlemmene styrer selv(etter at de er verifisert og godkjent).
Dette er veldig bra både for samlere og selgere,hvor det er tilbud og etterspørsel hele tiden.
Dette hadde også ført samlere og selgere nærmere her på forumet , hvor det til tider er helt totalt sprik om meningene og nærmest fiender (men begge parter trengs), hvor samlere er i stort flertall.
Her kan man diskutere mynter, gradering, priser,vilkår osv før auksjon.
Dette har vist seg å fungere og de blir bare større og større,og de virker fornøyde.
Det vil bli litt ekstra jobb for de som gjør en fantastisk jobb her på forumet for å holde det i gang , og da burde en liten salgsdel av auksjonen gå til drift/kostnader her på forumet .

Det koster mye og omsette mynter i Norge gjennom alle salgskanaler , og en slik auksjon vil redusere kostnaden både for kjøper og selger (HURRA, endelig et punkt hvor samler/kjøper er enig).
Sikkert ikke populært hos alle dette innlegget , men tror dette hadde vært veldig sunt for myntnorge og forumet.

PS godkjente (av forumet) kopimerkede mynter (if you cant beat them , join them),burde kunne omsettes på en slik auksjon ,og samlerhuset boikottes og utestenges.

Interresert i å høre meninger rundt dette innlegget.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by Espen »

Skal ikke se bort i fra at vi får til noe. :wink:
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by svessien »

LITT NYTT!!!!!!!!!!!!! :?: :shock: Det har jo vært snakket om i 1 1/2 år, blant annet av deg, Norway.

Jeg tror ikke det er heldig med auksjoner på forumet. Det kan fort bli et forstyrrende element i seriøsitet rundt diskusjoner om gradering, sjeldenhet, osv.

Det at det er så stor irritasjon over Qxl sin håndtering av kinakopier er jeg totalt uenig i. Qxl har tatt dette forumet veldig seriøst, og har egne brukere her som tar tilbakemelding på hvordan de kan forbedre seg. Ikke akkurat "arrogant", spør du meg.

Det har også blitt mindre og mindre avertering av auksjoner på forumet, inntil det omtrent bare er de seriøse handlerene som annonserer her. Forumet tjener bedre som vaktbikkje for andre auksjonssteder/utsalgssteder enn et eget auksjonssted i seg selv.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by Espen »

Flyttet denne til Om Forumet.
norway5
Posts: 249
Joined: 30 Aug 2009 10:38

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by norway5 »

svessien wrote:LITT NYTT!!!!!!!!!!!!! :?: :shock: Det har jo vært snakket om i 1 1/2 år, blant annet av deg, Norway.

Jeg tror ikke det er heldig med auksjoner på forumet. Det kan fort bli et forstyrrende element i seriøsitet rundt diskusjoner om gradering, sjeldenhet, osv.

Det at det er så stor irritasjon over Qxl sin håndtering av kinakopier er jeg totalt uenig i. Qxl har tatt dette forumet veldig seriøst, og har egne brukere her som tar tilbakemelding på hvordan de kan forbedre seg. Ikke akkurat "arrogant", spør du meg.

Det har også blitt mindre og mindre avertering av auksjoner på forumet, inntil det omtrent bare er de seriøse handlerene som annonserer her. Forumet tjener bedre som vaktbikkje for andre auksjonssteder/utsalgssteder enn et eget auksjonssted i seg selv.
Denne gangen er jeg helt uenig med deg svessien.
Hvorfor er det ikke heldig med auksjoner på forumet?
Er ikke dette noe som gavner samlere/selgere?
Et forstyrrende element , forstår jeg overhodet ikke ,skal ikke et forum dekke hele tema rundt et forum?
kjøp salg er faktisk en stor essens i den numismatiske verden.
et samlerforum,er da for guds skyld ikke en vaktbikkje,men et media for alles synspunkter.
Det skal da ikke være et media for bilder og gradering, det blir for dumt.
Alle klager over hvor dyrt det er å kjøpe norske mynter , er det da noe galt i at man gir en liten fee til et forum istedenfor at kjøper/selger betaler opptil 40% for et salg.
sorry svessien nå forstår jeg ikke dine argumenter.

mvh
geir
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by svessien »

Det er ganske åpenbart at du er uenig med meg, Geir, da du vil ha auksjoner her, og jeg er redd for at det vil forstyrre noe.

Men det er helt greit :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
norway5
Posts: 249
Joined: 30 Aug 2009 10:38

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by norway5 »

svessien wrote:Det er ganske åpenbart at du er uenig med meg, Geir, da du vil ha auksjoner her, og jeg er redd for at det vil forstyrre noe.

Men det er helt greit :)
Uenig er jeg , men jeg mener at dette ikke vil på noen måte forstyrre noe ,men derimot komme som et bidrag til alle i den norske numismatiske verden,inklusive dere som driver dugnad her.
:D
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by storbrum »

Jeg synes dette er en god tanke, da får vi litt av alt her inne.

Det fåregår jo masse salg her inne i dag, om det finnes noen gode auksjoner så synes jeg dette ville vært kjempegøy, forumet ville blitt enda større , med enda flere samlere og masse mer delt kunnskap.

Dette handler jo bare om å sette ting i system, jeg "tipper" uansett at auksjonsdelen blir liggende utenfor forumet, men at forum inneholder link direkte....

kommer vel helt ann på hvordan forumets grunnleggere ønsker å legge dette opp.

positivt her hverfall :D
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by ramazotti »

Jeg aner ikke hvorfor Svessien er i mot dette,så lenge auksjonene får sin egen tråd ?
Man kan selv velge om man vil lese eller ikke.

Slik det er nå ,legges det ut en del mynt til gradering,og PMene sitter løst
når det dukker opp gode objekter. Hvorfor ikke en egen tråd som
kommer ildsjelene bak dette forumet til gode,hvor man kan legge ut auksjoner for en
rimelig penge,og de får en liten slant av hva objektet omsettes for ?

Og jeg er enig med Storbrum,det trekker nok enda flere medlemmer til
disse sidene,noen ren kjøp/salg side blir ikke dette med det første likevel.
Diskusjonene forsvinner neppe,til det er uenigheten for stor :lol:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by Myge »

Tja, det kunne vært spennende å forsøkt, men som aktør gjennom et auksjonsfirma liker vi jo selvsagt ikke konkurrenter, hehe.

Det er jo ingenting i veien for å prøve, men en må være klar over fallgruvene en kan komme borti da. Hvem skal da kunne moderere noe slikt? Det er flere av moderatorene på denne siden, meg inkludert, som da, i henhold til inhabilitet i forhold til ansettelsesforhold, som ikke kan delta på moderering av slike ting.

Om en ønsker å prøve, så er det veldig viktig at moderatorene passer på at det ikke foregår shillbidding, og at man også da får et visst ansvar, selv om en ikke er delaktig i salget.

Jeg personlig har ikke noe i mot at en forsøker, men vet at det å drive auksjon ikke er en lett affere. Det er mange hensyn som må tas. Hvis man i tillegg har ønsker om annonsører, som f.eks. auksjonssteder, så spørs det hva en kan forvente å få inn, når man annonserer hos en konkurrent. Jeg ville blitt overrasket om f.eks. vi i Skanfil hadde trykket en helsides annonse for Oslo Mynthandel eller Numisma i våre kataloger. Og skal en da ha prosenter av salget, eller skal man ta betalt for annonsene en og en? Tror Espen og de andre grunnlegerne må ta en gjennomgang på dette. De fortjener en god slant for jobben de gjør, og dette er et viktig forum. Men om man ender opp med en haug med auksjoner og salg her inne på "småting", tror jeg fort at forumet mister sin viktige funksjon. Svessien og jeg er nok enige her på noen områder tror jeg, selv om vi til tider sikkert er uenige i andre ting.

Og bare for å egle litt, så nevner jeg i en bisetning uten komma og med alt for mange ord som overhodet ikke trenger å stå her til noens fortvilelse at Skanfils auksjon over mynter er noen timer unna og det er over 1000 numismatiske objekter til salg der som sikkert noen her inne har lyst på. (Reklame slutt)

Men nå må jeg sove, skal på jobb i morgen, gleder meg til å se noen av dere i morgen.

Myge
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by storbrum »

Jeg ser poenget ditt myge, men det er bare å snu dette på hode, hvorfor skal samlerforum annonsere for mynthandlere, og ikke motsatt? Flere auksjonshus er jo her inne å bruker samlerforum på en flott måte synes jeg. skulle vel ikke være mer en foventet at dere gjorde det samme.

Utfordringern for mynhandlerne da vil jo være at dere må bli enda mer proffe og enda flinkere med det dere holder på med....

Om Samlerforum vil ha en liten auksjonside, med litt objekter av flere samleroråder for sine medlemer, ser jeg ikke på dette som noe direkte problem opp i mot auksjonshus/mynthandlere.

Tenk hvor mange klubber som har mindre samlermøter med små auksjoner 1 gang i måneden, dette utgjør vel ingen stor trussel for mynthandlere? den største forskjellen er vel at her på forum møtes flere på nett, hver kveld, og det er lettere å samles, mye mer lærerikt. Så kan vi ha det enda mer gøy :D

Om alle medlemer feks fikk slenge inn 1-5 objekt hver uke, med 7 dager , kunne jo dette vært spennede.
Jeg tror kanskje tanken var å gjør det enda mer gøy å være her inne, ikke å ta opp kampen med auksjonshus.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by ramazotti »

Og la det endelig ikke bli en kopi av Auction !
3000 mynter som kan plukkes ut av kilovare,er ikke veldig spennende.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Kjør auksjoner på forumet (nytenking)

Post by losset »

Som svessien sa;

Jeg tror ikke det er heldig med auksjoner på forumet. Det kan fort bli et forstyrrende element i seriøsitet rundt diskusjoner om gradering, sjeldenhet, osv.

Det er bedre å ha forumet som en vaktbikkje over nettstedene som selger mynter.

Svessien har to poeng her som jeg støtter.

Da er det bedre at forumets medlemmer legger hodene i bløt med tanke på registering ( slabs ) etc.......

Slike ynkelige mennesker som (hånd) jagr vil finnes der ute alltid og Larry flynt vil definitivt ikke få fylt mine hull :lol: ( selv om han er en og samme person ).
Post Reply

Return to “Om forumet”