Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
Post Reply
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by svessien »

- når jeg forventer et kort "takk for hjelpen", når noen har fått hjelp med et spørsmål fra et annet forummedlem.

Er det helt avlegs? Ville man ikke sagt "takk" i den virkelige verden?
Jeg synes det stadig skjer at enkelte forummedlemmer bruker tid og møye med å bla i kataloger eller søke på nettet for å hjelpe andre, uten at det blir møtt med annet enn nye spørsmål, eventuelt ikke noe i det hele tatt. Jeg vet jeg ikke er alene om denne oppfatningen.

Det koster en fem sekunder av egen tid å gi en liten respons når andre har brukt mye mer på å være hjelpsom, og gir de som gidder å svare på spørsmål en motivasjon til å fortsette. I mange tilfeller kunne også vedkommende enkelt funnet ut svaret selv, men det er sikkert greiere at andre gjør det.

Bah! Humbug! :x
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by madsemann »

Jeg er enig med deg! Når det er sagt hender det at jeg glemmer å takke selv, men det tror jeg er sjeldent.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by Espen »

Er sikkert skyldig i samme synder, men vi kan jo innføre vår egen nettikette når det kommer til det å spørre til seg kunnskap fra brukerne.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by Mineline »

Det er riktig det du skriver , men her er det noe av det de gamle lærte som blir glemt ..
Og noen ganger her på forumet blir det litt vanskelig å finne rett tidspunkt å takke for hjelp ..
med redsel for at da er det ingen flere som kommer med innspill ,
Alikevel tror jeg de aller fleste er bevisst på hjelpen uten at det alltid kommer frem ..
Fra meg : takk til alle som har komentert og gitt meg hjelp vedrørende mine innspill , takk
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er veldig enig i mye av det som kommer fram i tråden, men vil også legge til at jeg også liker å få utfordringen med å finne ut av mynter. Det er min hjernetrim, rett og slett. Som andres kryssord og sudoku.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by Myntsamleren »

Da kan Kjetil takke for spørsmålet så kan vi andre takke for svaret :wink:

Jeg må selv innrømme at samvittigheten er litt dårlig på dette området...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by Arve »

svessien wrote:- når jeg forventer et kort "takk for hjelpen", når noen har fått hjelp med et spørsmål fra et annet forummedlem.

Er det helt avlegs? Ville man ikke sagt "takk" i den virkelige verden?
Jeg tror ikke det. De som ikke sier takk for hjelpen her på forumet ville ikke sagt det ellers heller. Dette går på generell høflighet som det har blitt dårlig med i Norge. Jeg bor i Italia 4-5 måneder i året og merker stor forskjell i det daglige. Det kan ofte være flaut å se hvor uhøflige norske turister er. Dette går på små ting som å la være å hilse når man går inn i en butikk eller la være å takke når en får igjen vekslepenger. Å takke for hjelpen på et nettforum bør være en selvfølgelighet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by svessien »

Helt enig med deg, Arve.

Som Kjetil og mange andre, synes jeg også det er kjekt med en numismatisk utfordring,
men det er jo kjekt å bli behandlet med helt alminnelig høflighet også.

Hvis man er redd man ikke får flere svar hvis man takker for hjelpen, kan man jo lure på hvor mange som etter hvert gidder å svare i det hele tatt.

Godt å se at noen er enige her, og at det ikke bare er jeg som sutrer :lol:
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by ramazotti »

Om jeg stiller direkte spørsmål og får svar,har jeg
takket for dette,(tror jeg) ?
Jeg har fått veldig mye hjelp av mange medlemer på dette forumet,og om jeg har glemt det,sier jeg herved takk til alle !
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by Askeladd »

Tenk hvor fantastisk nyttig og lærerikt det er å være en del av et forum som har mange medlemmer som ser det som en utfordring å hjelpe andre med gode svar og forslag til løsninger og fasit.
Det skulle vel bare mangle om man ikke takker når man får hjelp!!! Enkelte har vel også fått hjelp som har ført til at de har spart mye penger (falske mynter) eller tjent litt ekstra.
Høflighet er fortsatt en dyd :D
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Jeg lurer på om jeg forventer for mye....

Post by ZZzzz »

Jeg glemmer vel selv å takke noen ganger ;)

Forøvrig savner jeg at Samlerhuset takker for alt de snapper opp her. Og siden de tjener penger på det, forventer jeg prosenter fra deres fortjeneste til videre utvikling av Samlerforum!
Post Reply

Return to “Om forumet”