Offentliggjøring av bilder av personer

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by Myge »

Dette er en gråsone, det aller enkleste er å informere de tilstedeværende at en tar et bilde, og hører om det er ok. I et slikt tilfelle som her, så vil jeg anta at de som "leier" stedet kan føle at det ikke er rett å legge ut slike bilder. Hadde det f.eks. kommet en mann og fotografert på en auksjon hos oss, ville jeg sjekket hva han drev med, og hva intensjonen med bildene var.

Avtales slikt på forhånd, unngår man slike problemstillinger som dette. Jeg forstår de som stiller spørsmål ved dette. Og det å legge ut bilder på Facebook av personer som ikke har gitt sitt samtykke er vel heller ikke lov etter det jeg har forstått. At mange velger å publisere festbilder og andre festligheter må stå for deres regning, men jeg ønsker ikke å plutselig finne bilder av meg selv i "uheldige situasjoner" på nett som jeg ikke selv ville publisert. Men det er en annen sak enn dette.

Når det gjelder Webkamera f.eks. ut av vinduet, så tror jeg neppe Datatilsynet ville sett på det med blide øyne...
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by storbrum »

Litt info om webkamera!

"Å sette opp webkamera"

Ulovlig sier Datatilsynet

Dette er skjult overvåkning. Alt som filmes og legges ut på nett skal ha samtykke fra de som filmes hvis de kan gjenkjennes. Det må selvsagt innhentes tillatelse når film går live på nett.

-Det er ikke anledning til å kameraovervåke offentlig sted så lenge personer kan identifiseres. Å sette opp et web-kamera er i utgangspunktet lovlig så lenge det filmer en oversikt, som for eksempel å vise været eller trafikksituasjonen. Når folk kan gjenkjennes er det derimot en helt annen sak.
Datatilsynet får stadig henvendelser om web-kamera, eller annen kameraovervåkning. Det handler kort sagt om privatlivets fred.

-En butikk plaget av tyverier har anledning til å sette opp kamera i butikken. Men de skal gjøre folk oppmerksom på det, og de har ikke adgang til å for eksempel filme utenfor butikken på offentlig område. I tillegg skal filmen slettes etter 7 dager,

kun politi og etterretning som har anledning til å drive kameraovervåkning, og at tillatelse for øvrig gis i helt spesielle sammenhenger.

-Web-kamera er som kjent ikke ulovlig så lenge personene ikke er identifiserbare.
User avatar
Valkendorf
Posts: 158
Joined: 19 Nov 2008 21:23

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by Valkendorf »

Oslo Mynthandel har selv tatt bilder fra sine auksjoner og publisert dem i auksjonskatalogene. Der var personene avbildet forfra, bare se i OMH 55.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by kråketoppen »

Ja og det er ikke det styggeste som finnes i pressen, skulle gjerne hatt bilde av meg selv i katalogen til OMH , spec.på forsiden :D
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by storbrum »

Enig der, men jeg tror at om man tar bilder av personer som ikke er omtalt er det noe annet, og selvfølgelig visst man ikke er identifiserbar....

Ta feks facebook greia som folk bruker, der er det helt sykt.

Ta alle private bilder tatt fra fest og diverse tull, venner å bekjente legger ut i haugevis, så kommer den dagen du skal søke en jobb, da er det bare for arbeidsgivere å søke på navnet ditt så kommer all møkka opp.

Det finnes regler for hva man kan legge ut av bilder privat, er du på offentlig sted, kan du bli tatt bilde av , men da skal du også spørres om dette er greit, da tenker jeg på bilder der du er i sentrum, og er omtalt. Er ansikt med og du er navngitt er det veldig vanlig å bli spurt om dette er ok. Da har du mulighet til å si fra.
Jeg tror hvem som helst har rett til å få fjærnet bilder som ikke er ønskelig.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by Torashe »

Skal mye til for en får noe tiltale/straff eller kall det hva du vil om og ta slike bilder. Kunne tatt bilde av kjøper på daleren og lagt ut,ikke straffbart om ikke er opplysninger sier annet i lokalene. Ytringsfriheten kan du og kobble inn,så du kan vende og vri så mye du vil på ting.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by Lagrinn »

Han som tok bildet av lommemannen, smugfotograferte han jo på voss ,fotografen spurte om han kunne posere sammen med sin meget spesielle bil (en ariel atom) dette ville han ikke, fotografen synest dette var litt rart og tok et par bilder av han uten at han visste om det.

Disse bildene er senere blitt kjøpt av VG og brukt av mange flere.
Så jeg tror dette regelverket er så defust at mann kan komme unna eller ta seg lov til det meste uten store farer får konsekvenser, hva som står skrevet i loven er sikkert mye strengere en det som blir praktisert i hverdagen.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by vivavegas »

Valkendorf wrote:Oslo Mynthandel har selv tatt bilder fra sine auksjoner og publisert dem i auksjonskatalogene. Der var personene avbildet forfra, bare se i OMH 55.
Men da har man jo for det første muligens spurt, og for det andre selv om man ikke har spurt så har man mulighet til å se ned/holde noe foran ansiktet.

I tillegg er vel det spesielle her koblingne opp ifht. hvor han evnt. jobber og hva han kjøpte av objekter.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by svessien »

Det morsomme med denne tråden, er at det virker som folk har en oppfatning av at det vil være å sette en person i forlegenhet om man blir avbildet arbeidende for Skramlehuset. :lol:

Jeg lurer på om de ansatte der er av samme oppfatning?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by AMO Berg »

Når det gjelder offentliggjøring av opplysninger om en person, så skiller loven mellom "kjendiser" og vanlige personer. Er man en kjent person, det være seg kongelig, politiker, skuespiller mm. så gjelder litt andre lover.
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Offentliggjøring av bilder av personer

Post by supersamler »

Gunnar pleier jo å si når pressen tar bilder:
"Det er ingenting å bekymre seg for. Det er bare ligningsvesenet"
Post Reply

Return to “Om forumet”