Moderatorer og deres funksjon

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by svessien »

Til de som mener diskusjonen av storbrums auksjoner burde ha vært slettet:

Hva får dere til å tro at å stenge slike diskusjoner vil redusere salget av kinesiske kopier?
Jeg går ut i fra at dette er målsetningen.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Arve »

Jeg synes moderatorene på dette forum gjør en god jobb. De må jo ha lov til å vise uenighet i en dsikusjon. Oppgaven deres er å passe på at forumreglene overholdes. Der står det ingenting om at de må ha en felles oppfatning om alle saker. Ytringsfriheten er grunnleggende.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by mynt01 »

Enig at moderatorene gjør en god jobb, men det burde vist der de har forandret på noe eller slettet ting. Eks. Endret eller slettet av .....
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by svessien »

mynt01 wrote:Enig at moderatorene gjør en god jobb, men det burde vist der de har forandret på noe eller slettet ting. Eks. Endret eller slettet av .....
Det er et godt tips. Men hadde du likt om det stod "Moderert av.... XX.XX.XXXX" på et av dine innlegg? :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by mynt01 »

JA. :D Det hender ting du har lest bare blir borte eller forandret.
Andre ganger er det visst umulig å få forandret på noe.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Lagrinn »

storbrum wrote:
Lagrinn wrote:
storbrum wrote:Beklager off topic, Måtte svare på en påstand lenger oppe i tråden.

Når det gjelder Moderators funksjon synes jeg denne virker veldig bra :D
Er det meg du sikter til her storebrum?

Isåfall kan du jo si hva min påstand er, jeg mener tråden din skulle vert stengt, hva dem skulle gjort med brukerprofilen din skal jeg ikke uttale meg om.
Det er en mening jeg har, jeg påstår ingen ting.

Skjønner hva brafin mente med att ingen burde ha stemt på avstemingstråden din nå.
Hva er problemmet med en avstemmning da?
Å hvorfor skulle du mene noe om min brukerprofil?

Får meg virker det som du lever og ånder får og provosere enkelte forum medlemmer derfor skulle du fått en lærepenge p.g.a det, Du skriver at jeg står helt utenfor dette, hvordan kan du si eller mene noe sånt?
Har ikke jeg en rett til og uttale meg om dette? jeg har da lest alle dine innlegg angående dette emne, jeg har bare ikke uttalt meg før nå.

Det er i skrivende stund 534 medlemmer på forumet, du sier at din "spørreundersøkelse" siere at ca 28prosent av forummedlemmene samler eller eier kinakopier, du mener da at her på forumet så Samler/eier/innehar 149,52 medlemmer kinakopier?
Trur du virkelig at det stemmer med den virkelige verden storbrum.

(og bare slik at det er nevnt, caps locken din driver og henger seg opp, så du burde vurdere og bytte tastatur, da dette oppfattes som roping/brumming på forum, du er inne på et forum, og inne bruker vi innestemme :D )
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Stig Westerhus »

Nå tror jeg poenget har kommet fram så nå kan moderator stenge tråden.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by svessien »

Stig Westerhus wrote:Nå tror jeg poenget har kommet fram så nå kan moderator stenge tråden.
:lol:
Ja, vi kunne vel ikke bedt om en bedre demonstrasjon.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Mineline »

Blir mye om igjen her , men det de fleste er enige om tror jeg , er at
moderator må varsle litt oftere når det begynner å bli personlige angrep
to medlemmer imellom . Dette fører til at noen sympatiserer for den ene part , og
andre for den andre , og mange ikke lenger kan ytre sin mening for ikke å komme
på kant med de som er mest engasjert . Dette forsurer forumet ... :(

Dette med storbrum var ikke salget av kopier , men hans tidligere uttalelser imot
kopier her på forumet , for så å snu og bruke forumet til reklame for kopiene og på
den måten bruke forumet til å gjøre disse populære , da blir det feil .. og reaksjonene
uteble ikke :twisted:

Hadde storbrum kun lagt ut kopiene på qxl uten å blande inn forumet , og ikke svart
så aggresivt på kritikken hadde dette aldri blitt noe i hele tatt

Nå er dette noe som berører de fleste aktive her på forumet og desverre på en negativ måte

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Espen »

Nå skal det sies at jeg ikke har noe erfaring fra tidligere med administrering av noe som helst, men det kan virke som om målgruppen jeg har nådd er av den dannede sorten og at det derfor ikke er store behovet for noe særlig moderering, i alt så har dette gått rimelig greit for seg... synes nå jeg.

Jeg har noen ganger vurdert å skifte brukernavnet til enkelte til 'den gullforgylte speciedaler' når man går på person og ikke sak.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by ZZzzz »

Moderatorene gjør vanligvis en svært god jobb, men med visse unntak, som det bla. ble kommentert i går på en annen tråd.

Jeg var også så heldig å bli spurt om jeg ville bli moderator for en tid tilbake. Men jeg vurderte det slik at jeg ikke kan modere andre, når jeg selv kan komme med krasse innlegg, skrive ting som tidvis burde kunne modereres eller at jeg kan ende opp med å diskutere utenfor en tråds emne og rammer.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Stig Westerhus »

ZZzzz wrote:jeg kan ende opp med å diskutere utenfor en tråds emne og rammer.
Der traff du spikeren på hodet.... hehe
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by jba »

Jeg syntes moderatorene gjør en fin jobb på forumet, i tilegg til at de sitter på mye kunnskap som de villig deler med andre (det være seg generellt om numsismatikk, myntfortografering etc) :D

Når det er sagt, kan jeg MEGET godt forstå at diskusjonen vedr. Storbrums og Trebjørns kopisalg setter sinnene i kok og provoserer. Jeg vil i dette inlegget være diplomatisk og ikke uttale meg mer om dette, men bare henvise til et annet innlegg jeg skrev. Der er min tale klar nok!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by vivavegas »

Nå var det muligens meg trådstarter henviste til.

Nå skrev jeg vel forsåvidt at jeg er veldig fornøyd med moderatorne og spesielt Kvist som jeg kanskje har sett hyppigst måtte gripe inn. Han har sikkert fått litt pepper for enkelte av disse advarslene, men som har bidratt til å holde forumet sivilisert.

Nå var det vel først og fremst diskusjonen/krangelen mellom Myge og Kjetil Kvist jeg mente kanskje hadde trengt en moderering. Det ble jo også delvis en litt uryddig tråd som omtalte maxlimits myntprogram, så en uenighet rundt forfalskningshefte mellom Myge og Kvist og så også en mer generell diskusjon (hvis jeg oppfattet diskusjonene rett).

Jeg har ikke detaljlest den tråden, men satt uansett igjen med inntrykk av at hadde det vært noen andre som hadde hatt en slik delvis privat diskusjon med påstander som uansett vanskelig kan bevises så trur jeg tråden hadde blitt stengt.

Så henvist jeg videre til at 2 av moderatorne selv deltok i diskusjonen. Den ene på flere områder, den andre kanskje ikke på alle områdene og trakk derfra en konklusjon at det kanskje var grunnen til at denne ikke hadde blitt moderert.

Det er uansett ikke en stor sak, men jeg oppfattet tråden som litt småkrangling og at det var flere påstander som vanskelig/umulig kunne bevises og at det også kunne være vanskelig for litt utenforstående å skjønne hva diskusjonen handlet om.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Stig Westerhus »

Det er jo helt klart at om en moderator stenger en tråd der vedkommende er deltagende i en diskusjon som utarter seg så vil jo det bli tatt ille opp. Enten for at vedkommende moderator stenger og inngir derav uttrykk for at han ikke er i stand til å svare på påstandene, eller at han skriver siste ord og deretter stenger for svar fra motparten. Begge deler vil bli lite positivt mottatt. Derfor tror jeg gjerne at det kan med godt hell være flere moderatorer slik at denne kan stenge uten at det blir misforstått av noen.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Post Reply

Return to “Om forumet”