Moderatorer og deres funksjon

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Moderatorer og deres funksjon

Post by svessien »

Hei alle sammen

Jeg har lagt merke til at det har vært noen av dere som har hatt noe å utsette på moderatorene i det siste.

Hva det konkret har sammenheng med, er jeg usikker på. Det var nevnt at jeg og Kjetil, begge moderatorer, var uenige i en diskusjon forleden. Dette ble fremlagt som om unntakslover gjaldt for oss, og at vi kunne ture fram som vi ville.
Personlig kunne jeg ikke finne noe ved denne diskusjonen som trengte å modereres innenfor den standarden vi har holdt på forumet.

Flere diskusjoner her har gått over styr, og det har blitt gitt moderatorvarsel når det ser ut til at en eller flere postere ser ut til å poste mer og mer impulsivt og uten egensensur. Vi synes vel de fleste at det kan være god underholdning å lese en litt opphetet diskusjon fra tid til annen, men det er ikke fullt så kjekt når det går over til ren skittkasting. Da trengs det moderasjon av den ene eller andre sorten.

Jeg har vært aktiv på flere myntfora i mange år. Felles for dem er at de fora som har aktive moderatorer som sørger for at personkonflikter og usaklig uenighet ikke får overta plassen for seriøse poster om hobbyen, klarer seg bra, utvikler seg og blir en større og større ressurs for deltakerne. De forum som er umodererte eller auto-modererte går under, dvs. bare kranglefantene sitter igjen til slutt.

Personlig er jeg for individets frihet så langt som mulig, og jeg er sterk tilhenger av ytringsfriheten.
Jeg synes likevel det går en grense, det gjør det også i loven, for hva man kan si til en motpart. Det er vel disse grensene vi prøver å holde. Noen ganger er det sikkert poster vi skulle latt være og andre vi skulle ha fjernet, men summa summarum synes jeg det går ganske greit her på forumet, gjør det ikke?


Mvh
Svein
Moderator
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Lagrinn »

Jeg har ikke noe og særlig og utsette på dere, jeg mener bare at enkelte ting skulle vert stoppet litt før, slik som tråden til storebrum med salg av kina kopier, der skulle noen tatt tak og vist at samlerforum ikke aksepterer slikt salg på sine sider.

Men utover dette tilfellet så gjør dere en knalljobb i mine øyne :)
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Stig Westerhus »

Har ikke noe å utsette på noen av moderatorene.

Men det er jo ikke værre enn at om noen synes en moderator går over streken så kan jo faktisk hvem som helst av oss andre gi beskjed i tråden slik at den det gjelder blir obs på at en grense er på vei til å krysses.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by svessien »

Lagrinn wrote:Jeg har ikke noe og særlig og utsette på dere, jeg mener bare at enkelte ting skulle vert stoppet litt før, slik som tråden til storebrum med salg av kina kopier, der skulle noen tatt tak og vist at samlerforum ikke aksepterer slikt salg på sine sider.

Men utover dette tilfellet så gjør dere en knalljobb i mine øyne :)
Godt å høre, Lagrinn

I forhold til tråden med kinakopier, tenker jeg følgende: Hvis vi hadde stoppet diskusjonen tidlig, og sagt at samlerforum "hever seg over" den form for kjøp og salg, ville vi ikke fått den diskusjonen som fulgte. Dvs. at nye samlere ikke ville fått lest denne, hvor mer erfarne samlere (sterkt) uttrykte seg i forhold til kinakopier og salg av disse.

Jeg tror at størst mulig åpenhet for diskusjon, skaper størst mulig nytte og lærdom for flest mulig. Det er vel det som er hovedmålet vårt her på samlerforum, ikke å nedkjempe enkelte Qxl-selgere? Men som sagt, noen ganger kan sikkert diskusjoner bli dratt for langt.
For øvrig er det ganske få innlegg som blir berørt av moderatorer, stort sett går jobben ut på å utestenge spammere :D
Sånn håper jeg det fortsetter å være.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by svessien »

Stig Westerhus wrote:Har ikke noe å utsette på noen av moderatorene.

Men det er jo ikke værre enn at om noen synes en moderator går over streken så kan jo faktisk hvem som helst av oss andre gi beskjed i tråden slik at den det gjelder blir obs på at en grense er på vei til å krysses.
Helt enig, Stig.

Jeg tror det ville vært hakket bedre, enn om en moderator skulle moderere en annen.
Blir fort rot av sånt. Lurer på hvordan de håndterte slikt i DDR? :D
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Stig Westerhus »

svessien wrote:
Stig Westerhus wrote:Har ikke noe å utsette på noen av moderatorene.

Men det er jo ikke værre enn at om noen synes en moderator går over streken så kan jo faktisk hvem som helst av oss andre gi beskjed i tråden slik at den det gjelder blir obs på at en grense er på vei til å krysses.
Helt enig, Stig.

Jeg tror det ville vært hakket bedre, enn om en moderator skulle moderere en annen.
Blir fort rot av sånt. Lurer på hvordan de håndterte slikt i DDR? :D
De trengte aldri å håntere slikt i DDR, ingen som turte å uttale seg.....
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by storbrum »

Lagrinn wrote:Jeg har ikke noe og særlig og utsette på dere, jeg mener bare at enkelte ting skulle vert stoppet litt før, slik som tråden til storebrum med salg av kina kopier, der skulle noen tatt tak og vist at samlerforum ikke aksepterer slikt salg på sine sider.

Men utover dette tilfellet så gjør dere en knalljobb i mine øyne :)
Du er helt utenfor når det gjelder dette Lagrinn, vil minne dere på ar dette ikke er et forum for di som ikke samler kopier, kOPIER ER EN DEL AV SAMLERVERDEN OG CA 25 % HER INNE SAMLER KOPIER. (selv samler jeg ikke slike)

JEG BA selv MODERATOR STENGE TRÅDEN ETTER MITT SISTE INNLEGG!
Detter fordi et par av forumets medlemmer ikke klarer å være saklig nok i en slik diskusjon.
norway5
Posts: 249
Joined: 30 Aug 2009 10:38

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by norway5 »

Nei selvfølgelig samler du ikke på dem Storbrum DU SELGER DEM I STEDET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by svessien »

storbrum wrote:
Lagrinn wrote:Jeg har ikke noe og særlig og utsette på dere, jeg mener bare at enkelte ting skulle vert stoppet litt før, slik som tråden til storebrum med salg av kina kopier, der skulle noen tatt tak og vist at samlerforum ikke aksepterer slikt salg på sine sider.

Men utover dette tilfellet så gjør dere en knalljobb i mine øyne :)
Du er helt utenfor når det gjelder dette Lagrinn, vil minne dere på ar dette ikke er et forum for di som ikke samler kopier, kOPIER ER EN DEL AV SAMLERVERDEN OG CA 25 % HER INNE SAMLER KOPIER. (selv samler jeg ikke slike)

JEG BA selv MODERATOR STENGE TRÅDEN ETTER MITT SISTE INNLEGG!
Detter fordi et par av forumets medlemmer ikke klarer å være saklig nok i en slik diskusjon.
25% altså. Hvor tar du det tallet fra?

Saklighet i denne tråden, er moderatorenes funksjon på forumet.

Som trådstarter vil jeg sette pris på en tilbakemelding på dette, framfor å rippe opp i qxl-auksjonene dine igjen.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by storbrum »

Beklager off topic, Måtte svare på en påstand lenger oppe i tråden.

Når det gjelder Moderators funksjon synes jeg denne virker veldig bra :D
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by karstkri »

Jeg må si meg veldig godt fornød med moderatorene her . Det er mye mere personangrep som f.eks kommer igjenom i leserinnlegg i en avis redaksjon. Jeg vill påstå at samlerforum er noe av det beste som har skjedd i norsk numismatikk i det siste. Jeg hadde ikke i mine villeste fantasier trodd at det skulle utvikle seg til å bli så stort. Uansett hva en lurer på , her er det svar å få :) Og det er takkhøyde for alle , både skrapsamlere og de som samler Gimsødalere !
karstkri
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by storbrum »

28,57 % har stemt for at di har kinakopier, det var der jeg tok mit tall fra...
Last edited by storbrum on 15 Nov 2009 22:14, edited 1 time in total.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by Lagrinn »

storbrum wrote:Beklager off topic, Måtte svare på en påstand lenger oppe i tråden.

Når det gjelder Moderators funksjon synes jeg denne virker veldig bra :D
Er det meg du sikter til her storebrum?

Isåfall kan du jo si hva min påstand er, jeg mener tråden din skulle vert stengt, hva dem skulle gjort med brukerprofilen din skal jeg ikke uttale meg om.
Det er en mening jeg har, jeg påstår ingen ting.

Skjønner hva brafin mente med att ingen burde ha stemt på avstemingstråden din nå.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by svessien »

Jeg er glad for å høre at de fleste så langt synes det er ok å ha moderatorer.

Det blir litt som å være fotballdommer: Jo mindre synlig en er, jo bedre jobb har man gjort.
Jeg synes også at samlerforum har vært en formidabel suksess, og folk følger Kardemommelovene og alt går stort sett greit.
Grunnen til at jeg startet tråden, er som sagt noe grums som kom opp på andre tråder.
Jeg håper de som uttrykte seg der vil legge fram problemet sitt her, så får vi det ut av verden.
Jeg vil aller helst bare poste som "svessien", og la moderatoren ligge i dvale. Det tror jeg gjelder for alle av oss som ble gitt den statusen.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Moderatorer og deres funksjon

Post by storbrum »

Hva er problemmet med en avstemmning da?
Å hvorfor skulle du mene noe om min brukerprofil?
Last edited by storbrum on 15 Nov 2009 22:16, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Om forumet”