Noen veteranske tanker på tampen av det gamle året.

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
Post Reply
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Noen veteranske tanker på tampen av det gamle året.

Post by vemod »

I dag leser og skriver jeg mest på ipad. For godt og vel 10 år siden satt jeg med en bærbar (rettelse: «såvidt bærbar») personlig computer på fanget i godstolen. Dette var en stor og bemerkelsesverdig overgang fra den stasjonære (rettelse: «ubærbare») pc`n, som jeg hadde kranglet med siden 80-tallet på handelsskolen, da vi måtte vaske gulvet med MY, for å unngå at alt konket ut, pga statisk elektrisitet. Jeg ønsker meg ikke tilbake dit.

Slik kan vi bla tilbake i alle stadier av teknisk og teknologisk utvikling, og vi er skjønt enig om at det er mest bekvemt her-og-nå....og så kan vi jo i riktige sammenhenger (og ofte i samvær med yngre skråsikre individer) kokettere med at «alt var bedre før». Dèt var det jo ikke. Rekk opp hånda alle som savner diskettstasjon og oppringt internett.

De som befinner seg i overgangen mellom barne og ungdomsskole, er på snap, og på 30 andre apper som utgjør den største utvidelsen av generasjonskløften på denne siden av the Beatles. De ringer ikke med telefonen lenger, og hvis de gjør det, er det utelukkende fordi de har mistet sin egen, og må låne noen andres til å ringe sine foresatte etter raske tjenester og ytelser. De eldre ungdommene er opptatt av å bedrive sosial sammenligningskunst, hvor total vellykkethet er den eneste inngangsbilletten til aksept og samfunnsdeltagelse.

Per på 50 tøyer ytringsfriheten, og bedriver aktiv polarisering på ulike nettforum, og får i så måte den oppmerksomheten han har savnet, uten å måtte ta ansvar for sine handlinger. Randi på 54 legger ut 234 bilder av barnebarnet sitt (uten samtykke seff) og 948 bilder av sitt julepyntede hjem som et detaljert, visuelt koldtbord til alle som fortsatt gidder å planlegge et godt gammeldags innbrudd. Oldefar på 90 er på skype, og minstemann på 2 1/2, ser på «Bukkene bruse på Liertoppen» på youtube, fordi mor må blogge. Og så videre.

Hva har dette med Samlerforum å gjøre?

Jeg er medlem i så mange kjøp-/salg og samlergrupper på facebook, at jeg forlengst har mistet oversikten. I tillegg må jeg forvalte et knippe hjemmesider til ulike forhandlere og et ukjent antall nettauksjoner og auksjonshus. Jeg innser at mengden informasjon er mye større enn jeg noensinne vil klare å få oversikt over, uansett om jeg kutter ut både jobb, familie og søvn. Derfor er det, til en viss grad, til hjelp med nettvakter, touch-metoden, mye kaffe og raske hjelpemidler, slik at jeg kan få konsumert mest mulig, på kortest mulig tid.

Jeg har egentlig ikke tid til å skrive (slikt som dette) på Samlerforum lenger, fordi det er altfor mye annen informasjon jeg burde/skulle gi eller få, andre steder.

Jeg håper i stedet på at «noen andre» skriver noe. At noen andre underholder meg. Noen som serverer en perfekt marinert og temperert replikk. Et perfekt skrupasning av et underfundig poeng. Et perfekt bilde av en perfekt mynt, preget på en solskinnsdag av en nyforelsket myntmester. Dessverre kan jeg ikke trykke «liker». Eller vise mine umiddelbare emosjoner i form av idiotiske visuelle pictogrammer. Så jeg scroller videre, og må plutselig sjekke en oppdatering et annet sted.... så er jeg borte.

Samlerforum har blitt samlernes svar på sakte-TV. Ikke noe galt med det. Det er ofte her jeg søker kunnskap i gammel informasjon, ikke rask profitt eller kjappe likes. Absolutt ikke. Mange kunnskaps- og replikkvekslinger her inne, kan fint forsegles, og henges på kunnskapens tre for all framtid. Flow. Folkeopplysning. Fortid. Framtid?

Hvis jeg kommer på demensavdeling på et alders- og sykehjem, håper jeg at Samlerforum fortsatt vil være åpen for informasjonssøk. For å gjenskape minner. Det representerer noen år av livet, da denne sida var den første jeg åpnet om morgenen, og den siste jeg besøkte på kvelden/natta.

Om det er noe som har livets rett for yngre generasjoner av samlere, gjenstår å se. Vi må kanskje omdefinere begrepet samling, men fortsatt opplyse hverandre, dele med hverandre, begeistre hverandre....og glede oss på vegne av hverandre. Forumet kan ikke erstatte sosial deltagelse i en myntklubb eller -forening, men langt på vei være et bindeledd mellom de «gammeldagse» formene for sosial omgang, og teknologiens raseri og raseringen av evnen til å tenke eller produsere noe selv..... eller sette pris på en 5-øring fra 1944, som levde et hardt liv ved å bli kastet på stikka....

Ikke la Samlerforum i stikken.

...og godt nytt år.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Noen veteranske tanker på tampen av det gamle året.

Post by karstkri »

Mange fine refleksjoner her, håper ikke Samlerforum dør helt ut... Det var perioder jeg var innom flere ganger om dagen ,nå går det mnd. mellom vær gang.Håper at all info her ikke forsvinner en dag , det hender jeg er innom og leser gamle tråder.Så får vi håpe at 2019 gir samleforum et løft.


Godt nyttår til alle samleforum venner :D
karstkri
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Noen veteranske tanker på tampen av det gamle året.

Post by tho »

Jeg håper da virkelig ikke Samlerforum dør ut. Det er hva vi skaper selv.
Samlergrupper på Facebook har jeg ikke sansen for. Det handler mest
om å lirke og lure for å prakke på ting på andre for å tjene penger.

For mitt vedkommende så bruker jeg finn.no når jeg skal selge noe.

Når det gjelder data, så var jeg tidligere ut enn deg vemod. Mitt
første dataprogram laget jeg i 1973 da jeg var 18 år.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Noen veteranske tanker på tampen av det gamle året.

Post by Samler »

Et forum forblir som den omfavner. Alle skal med og ingen må havne i klikkmentaliteten. Ydmykhet og integritet er en viktig forum egenskap. Ydmykhet ovenfor almuen tilsier at et forum består inntil demensavdelingen venter. Godt nyttår !
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Noen veteranske tanker på tampen av det gamle året.

Post by Samler »

tho wrote: 02 Jan 2019 20:48
For mitt vedkommende så bruker jeg finn.no når jeg skal selge noe.

Når det gjelder data, så var jeg tidligere ut enn deg vemod. Mitt
første dataprogram laget jeg i 1973 da jeg var 18 år.
De som er i myntkategorien bør avholde seg for finn.no
Ellers er jeg sånn middels på datafronten, men dog
godt nok. Utviklingen på den fronten er stor og de unge
overtar snart helt. De som har passert " middagshøyden " har
mer enn nok med utviklingen.
Post Reply

Return to “Om forumet”