Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Her kan du diskutere forumet. Feil og spørsmål om funksjoner hører også hjemme her.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by trygghandel »

Jeg postet innlegg for første gang på en tid, og det endte som alltid med det samme ( av de samme). Jeg tok facebook gruppen i forsvar, det var feil det, for da er man det ene og det andre.

Når en debatterer på saklig vis, risikerer enn å bli angrepet med kraftige skyts. Jeg har pratet med så mange samlere som sier det samme "la være å skrive noe på samlerforum, så slipper du å bli uthengt".

Jeg angrer bittert på at jeg valgte å spørre om et bilde på en skanfil auksjon, og jeg angrer bittert på at jeg involverte meg i facebook debatten . Det er lite hyggelig å få utsagn om deg selv, om samboerens selskap i alle tråder og diskusjoner en deltar i, drittslenging uansett når en har en mening om noe. Uansett hva en mener, så sikter motparten lavest mulig og der det rammer mest mulig.

Ønsker en å verne om seg selv så er det best å ikke bidra på samlerforumet, eller har en "bro" med de riktige på forumet....

Jeg kommer til å fortsette å skrive minimalt på forumet fremover.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by svessien »

trygghandel wrote:Jeg postet innlegg for første gang på en tid, og det endte som alltid med det samme ( av de samme). Jeg tok facebook gruppen i forsvar, det var feil det, for da er man det ene og det andre.

Når en debatterer på saklig vis, risikerer enn å bli angrepet med kraftige skyts. Jeg har pratet med så mange samlere som sier det samme "la være å skrive noe på samlerforum, så slipper du å bli uthengt".

Jeg angrer bittert på at jeg valgte å spørre om et bilde på en skanfil auksjon, og jeg angrer bittert på at jeg involverte meg i facebook debatten . Det er lite hyggelig å få utsagn om deg selv, om samboerens selskap i alle tråder og diskusjoner en deltar i, drittslenging uansett når en har en mening om noe. Uansett hva en mener, så sikter motparten lavest mulig og der det rammer mest mulig.

Ønsker en å verne om seg selv så er det best å ikke bidra på samlerforumet, eller har en "bro" med de riktige på forumet....

Jeg kommer til å fortsette å skrive minimalt på forumet fremover.
Jeg er enig i at debatten bør være saklig, men er det saklig å ta på seg en offerrolle slik noen gjør når de blir møtt med motargumenter?
Jeg synes det er to postere her som er litt i særklasse, det er deg og Zzzzz. Dere har vært medlemmer av forumet lenge, og slitasjen har blitt større og større. Helt nede på kvalitet 1- nå, tenker jeg. Underveis har begge fått utrolig mange tilbakemeldinger på hva forumet mener er greit og ikke, og likevel ender man opp med de samme problemstillingene gang på gang. (Forskjellige dere to imellom, naturligvis). Har man ikke et ansvar selv da?
Zzzzzz er et strålende forummedlem når han poster om numismatikk. Når han tar på seg sommerkjolen og offerrollen, not so much. Når han etter hvert skulle ha penger for å skrive noe om numismatikk, men ikke tok noe for å komme inn i en debatt og gjøre den til en diskusjon om ham selv og hans posisjon i norsk numismatikk - gang på gang - ble begeret fullt til slutt.
Jeg synes ikke du med rette kan hevde at det er drittslenging uansett når du har ment noe. Det har vært drittslenging, og det er jo synd, men "it takes two to tango". Jeg kan ikke huske å ha lest at noen umiddelbart begynner å kritisere deg for å legge ut bilder av en mynt i fin kvalitet. Det kommer vel helst med "Du har PM ;)" - meldingene som i noen tilfeller har fulgt bildene. Du har alltid vært klar på at du har et klart profittmotiv med mynter. Det er helt akseptabelt at det du ønsker å tilføre hobbyen er å være et fordyrende mellomledd mellom to samlere, men vær så snill og ikke forvent at alle samlere synes det du driver med er helt topp og ønsker markedsføringen din velkommen i hvert tilfelle. Du kan heller ikke forvente at folk som har brukt år på å sette opp proveniensoversikter skal gi ut informasjonen til deg helt uten videre, fordi du har en bestemt type mynt for salg og ser muligheten for å få en bedre pris med dokumentert proveniens eller sjeldenhetsoversikt. Kort sagt: Det er ikke Samlerforum sin oppgave å bidra til at du tjener penger. Når det er sagt, er det heller ikke Samlerforum sin oppgave at du skal bli påført økonomisk tap.

Hvis folk ikke skriver noe på samlerforum i frykt for å bli uthengt, hva er det de lar være å skrive om da? Kan du gi eksempler på dette, og hva det handler om? Det er mange som kommer her med spørsmål man kunne forventet at de evnet å finne ut selv, men de blir så godt som alltid godt mottatt med "velkommen" og får hjelp til det de ber om. Hva er det folk ikke tør spørre om her? Er det når de har kjøpt eller solgt en overgradert mynt? Hvis de har kjøpt til overpris? Hva er det folk er redde for, og hvordan kan samlerforum gjøre noe med dette?

Hva er det folk trenger å "verne om seg selv" for, Trygghandel? Du kommer med påstander her som du nesten må utdype. Jeg tenker jo at folk som verner om seg selv eller er redde for å bli hengt ut, gjør det av en årsak. Det er et eller annet andre ikke må se. Jeg tror vi trenger å få vite mer om dette, for å fastslå om det egentlig er deltakerne på Samlerforum sitt ansvar at noen ikke vil si noe her fordi de vil "verne om seg selv."

Så påstår du at man må ha en "bro" til moderatorene. Javel. Spør Myge hvor mye bro jeg har hatt til ham gjennom årene. Likevel har jeg aldri fått et varsel fra ham om noe som helst. Jeg har kommet med mange sure, kritiske bemerkninger til Myge og Skanfil. Vel så mange som til deg. De har ikke blitt moderert, og Myge har svart saklig, selv om han sikkert har synes jeg har vært en idiot. For min del har det gjort noe med min respekt for ham. (Brobygging over Boknafjorden antas likevel å være et stykke unna).

Du sier du angrer "bittert"på at du har deltatt i facebook-debatten. Hvorfor det? Det du sa der var saklig og greit og ingenting å angre på slik jeg ser det. Hvis alle de andre var slemme og usaklige, får vel det stå for deres regning? Folk som leser dette forumet er vel i stand til å gjøre seg opp en egen mening om hvilke argumenter som er gode og dårlige. Jeg tror man må akseptere meningsforskjeller hvis man skal delta på et debattforum. Som regel høster man ikke applaus fra alle.

Jeg gikk en lengre runde med meg selv på hvorvidt det er riktig å si sin mening om hva andre gjør for å tjene penger på mynter i går, i og med at det sikkert ikke er så kjekt å høre at noen synes man driver salg på "feil" måte. Det slo meg at samfunnet er fullt av meninger om hva andre folk selger. Det er terningkast på produkter i avisene nærmest daglig, og vi har et organ som Forbrukerombudet som stadig er ute og mener noe om hvordan folk driver forretning. Det er legitimt i samfunnet vårt at folk gir uttrykk for en mening om en selger og produktene hans/hennes. Denne legitimiteten gjelder numismatikken og, såvidt jeg kan se. Og igjen, jo mer saklig begrunnet dette er, desto større påvirkningskraft får det. Jeg kommer derfor til å fortsette å ta opp auksjoner og salg jeg mener har problematiske sider ved seg på Samlerforum, i den tro at det er viktig for et velfungerende marked at man diskuterer varene, selgerne og salgskanalene.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by trygghandel »

Jeg respekterer det du skriver, i alle høyeste grad, du har dine meninger...

Jeg synes at det gikk litt langt ved å komme med antydninger om systematisk overgradering. . Jeg synes det er direkte ufint å skrive det samler607 skrev i går, virkelig. En ting er å ta opp konkrete eksempler på mynter en er uenig om, men å skrive et slikt utsagn som påstår useriøsitet, føler jeg ble under beltet....

Jeg er på 1-, helt greit for meg. Logger av og takker enkelt å greit av for meg for denne gang uten mer dramatikk.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by svessien »

trygghandel wrote:Jeg respekterer det du skriver, i alle høyeste grad, du har dine meninger...

Jeg synes at det gikk litt langt ved å komme med antydninger om systematisk overgradering. . Jeg synes det er direkte ufint å skrive det samler607 skrev i går, virkelig. En ting er å ta opp konkrete eksempler på mynter en er uenig om, men å skrive et slikt utsagn som påstår useriøsitet, føler jeg ble under beltet....

Jeg er på 1-, helt greit for meg. Logger av og takker enkelt å greit av for meg for denne gang uten mer dramatikk.
Jeg er enig i at man bør styre unna generelle påstander. Jeg skal prøve å bli bedre på dette, og heller starte en tråd hvor vi fører statistikk over auksjoner hvor mynten er overgradert, og hvem som selger denne. Så kan vi trekke konklusjoner på et mest mulig saklig grunnlag etter hvert.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by vivavegas »

Jeg har vel også forsøkt å starte litt debatter om dette (var jo delvis iniativtaker til Facebooksiden i sin tid, dvs. det var ikke jeg som startet den men en kamerat etter jeg backet han opp på dette).

Nå trur jeg det er flere årsaker.

For det første så er det naturlig at det er ekstra aktivitet en periode når man har nye forum. Etterhvert så "får man nok snakket fra seg".
For det andre så betyr nok endel utestengelser endel på aktiviteten. Utestengelser jeg stort sett har vært enig i, uten at jeg har analysert alle disse.

I tillegg er det kanskje ett uttrykk for redusert aktivitet. Mange av brukerne her på forumet trur jeg i sin tid var "QXL-folk" og der har jo aktiviteten falt.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by svessien »

vivavegas wrote:Jeg har vel også forsøkt å starte litt debatter om dette (var jo delvis iniativtaker til Facebooksiden i sin tid, dvs. det var ikke jeg som startet den men en kamerat etter jeg backet han opp på dette).

Nå trur jeg det er flere årsaker.

For det første så er det naturlig at det er ekstra aktivitet en periode når man har nye forum. Etterhvert så "får man nok snakket fra seg".
For det andre så betyr nok endel utestengelser endel på aktiviteten. Utestengelser jeg stort sett har vært enig i, uten at jeg har analysert alle disse.

I tillegg er det kanskje ett uttrykk for redusert aktivitet. Mange av brukerne her på forumet trur jeg i sin tid var "QXL-folk" og der har jo aktiviteten falt.
Du har nok rett i at dette påvirker aktiviteten. Jeg tror det er noen andre faktorer også. Sommeren, naturligvis, som ikke er høysesong for numismatikk for alle. I tillegg er flere og flere online med mobiltelefon eller nettbrett, noe som gjør det mer tungvint å delta. Disse gadgetene er mer rettet mot å konsumere framfor å skape, og det påvirker folk om de vil eller ikke. Man skriver sjelden noe langt og komplekst på telefonen, og deltar i samtaler i form av å skrive en kort setning og en smiley - ofte et nokså begrenset bidrag til en debatt.

Jeg oppfatter en del av samfunnsutviklingen i retning av at vi er "ønsket" først og fremst som konsumenter av noe noen andre har skapt. Media og markedskrefter er flinke til å legge opp til dette. Det er behagelig å gi etter og være passiv. Så kan man skylde på at de som er aktivt skapende, for eksempel på forumet, ikke skaper et produkt som man ønsker å delta i, beskrive sin egen emosjonelle sårbarhet slik at det framstår som noen andre sin skyld, og bli sittende som passiv tilskuer og "offer" for omstendighetene.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by vivavegas »

[quote="svessienI tillegg er flere og flere online med mobiltelefon eller nettbrett, noe som gjør det mer tungvint å delta.[/quote]

Innbiller meg at de fleste myntsamlere nok fremdeles i større grad enn ellers holder seg til den gode gammeldagse stasjonære PC'en.

Nå har jo jeg som sagt være med helt fra facebooks sine dager og jeg om han som startet facebook-forumet var jo ganske aktiv også her tidligere.
For begge oss har nok interessen for myntsalg dabbet litt av og følgelig blitt mye mindre aktive på forumet. Som tidligere nevnt har jo også QXL hatt en nedgang i salget, men usikker på om det også gjelder myntkategoriene.

Vanskelig å synes om slike ting, men jeg trur vi kan ha hatt en gruppe med samlere som tidligere var aktive og som nå ikke er så aktive lengre som kan ha hatt noe å si for antall innlegg. Nå var uansett ikke mine tråder og innlegg så veldig vitenskapelige, men litt "spammet" jeg jo forumet med innimellom.

Folk for bedre og bedre råd og jeg trur kanskje det er færre og færre som gidder å holde på med nettsalg for å tjene noen få titusen kroner i løpet av året. Kombinert med redusert samleinteresse så kan dette også slå ut (ikke dokumentert, men kun en følelse jeg har).
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by vivavegas »

Jeg hadde tenkt å "slå i bordet" med at noen store brukere hadde falt vekk fra forumet. Men sjekket alle over 1000 innlegg og nesten alle har vært innom forumet bare de siste par dagene. Slik at det argumentet gjelder tilsynelatende ikke. Altså ingen store brukere som gjør at det nå er færre innlegg enn før.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Verdens mest introverte diskusjonsforum?

Post by vivavegas »

Disse 29 brukerne har forøvrig 55.247 innlegg som utgjør ca. 60% av innleggene.

Men slik er det nå på de fleste forum. Sjekket NMF.nu (Metallsøkerforumet).
Der er vi 273 medlemmer. 62820 innlegg. 13 medlemmer i den eksklusive (over 1000 innlegg) klubben som tilsammen har 29.194 innlegg (47%).

Disse tallene er ikke direkte sammenlignbare, men ment som illustrasjon på at det nok er normalt at man har den "halen" ifht. hvor mange innlegg de forskjellige brukerne skriver.
Post Reply

Return to “Om forumet”