Metallsøkere

aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Metallsøkere

Post by aashild123 »

kråketoppen wrote:
aashild123 wrote:Investerte i metallsøker i vår, Minelab X-terra 705.
Og tro det eller ei, på min første tur fant jeg 5 skillingsmynter som lå sammen ca. 10 cm. under jorda bak ei gammel løe ved Try
25 km. vest for Kr.sand. 1 sk. 1771, 2 x 1 sk 1820, 1/2 sk. 1840 og 1/2 sk. 1841.
Dette var en bit av den gamle postveien mellom Kr.sand og Stavanger.

Har fått en bok, "Gamle vegar i vest-agder" av en tidligere kollega i Vest-Agder Vegvesen.
Her får man en detaljert beskrivelse og historien bak f.eks. gamle ride/postveier, ferjesteder, husmannsplasser mm. i fylket.
Veldig interessant og spennende lesning.

Her er to spennende linker:
http://www.kulturminnesok.no
http://www.miljostatus.no


Høres spennende ut med gamle vegar,ride/postveier mm.
Hva koster en metallsøker lik den du bruker?
Tok kontakt med en metallsøkerforening og fortalte bl.a at jeg samlet på mynt. Fikk ingen god mottagelse der,kun en bunke med brosjyrer med div.metallsøktyper.
Jeg bestilte min på nettet, Metallsøker Import - Askim. Den kostet 5.990,- + frakt.

Her er linken:
www.metallsoker.no

Lykke til!
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

kråketoppen wrote:
aashild123 wrote:Investerte i metallsøker i vår, Minelab X-terra 705.
Og tro det eller ei, på min første tur fant jeg 5 skillingsmynter som lå sammen ca. 10 cm. under jorda bak ei gammel løe ved Try
25 km. vest for Kr.sand. 1 sk. 1771, 2 x 1 sk 1820, 1/2 sk. 1840 og 1/2 sk. 1841.
Dette var en bit av den gamle postveien mellom Kr.sand og Stavanger.

Har fått en bok, "Gamle vegar i vest-agder" av en tidligere kollega i Vest-Agder Vegvesen.
Her får man en detaljert beskrivelse og historien bak f.eks. gamle ride/postveier, ferjesteder, husmannsplasser mm. i fylket.
Veldig interessant og spennende lesning.

Her er to spennende linker:
http://www.kulturminnesok.no
http://www.miljostatus.no


Høres spennende ut med gamle vegar,ride/postveier mm.
Hva koster en metallsøker lik den du bruker?
Tok kontakt med en metallsøkerforening og fortalte bl.a at jeg samlet på mynt. Fikk ingen god mottagelse der,kun en bunke med brosjyrer med div.metallsøktyper.
Jeg er helt sikker på at det ikke var en forening du tok kontakt med,det kommer ikke brosjyrer
fra den kanten. NMF er en flott og inkluderende forening med en mengde personligheter det er umulig
å ikke like.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Metallsøkere

Post by ZZzzz »

Jeg er så heldig at jeg var ute med metalldetektoren i jobbsammenheng på fredagen :D
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Metallsøkere

Post by kråketoppen »

Ok, men jeg fant en artikkel i Aftenposten, må vel ha vært rundt 1990 årene og skrev ett brev til formannen, men som nevnt liten respons fra den kanten kun brosjyrer ikke ett pip om foreningen. Trodde de fikk hetta da jeg nevnte at jeg var bl.a. myntsamler, men også har historie som mitt store interessefelt. Jeg flytter over grensa snart og tenkte jeg skulle prøve meg på gamle torp og historiske steder der. Flott måte å kombinere friluft og mosjon dette her.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

kråketoppen wrote:Ok, men jeg fant en artikkel i Aftenposten, må vel ha vært rundt 1990 årene og skrev ett brev til formannen, men som nevnt liten respons fra den kanten kun brosjyrer ikke ett pip om foreningen. Trodde de fikk hetta da jeg nevnte at jeg var bl.a. myntsamler, men også har historie som mitt store interessefelt. Jeg flytter over grensa snart og tenkte jeg skulle prøve meg på gamle torp og historiske steder der. Flott måte å kombinere friluft og mosjon dette her.
Om det er Sverige du mener ,må du være veldig forsiktig . Du kan gå på badestrender,men ikke
noe annet. Da venter fengsel og lite hygglige saker.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Metallsøkere

Post by Ole Christian »

Selv ikke badestrender er fritt frem. Man må søke for de også
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Metallsøkere

Post by kråketoppen »

ramazotti wrote:
kråketoppen wrote:Ok, men jeg fant en artikkel i Aftenposten, må vel ha vært rundt 1990 årene og skrev ett brev til formannen, men som nevnt liten respons fra den kanten kun brosjyrer ikke ett pip om foreningen. Trodde de fikk hetta da jeg nevnte at jeg var bl.a. myntsamler, men også har historie som mitt store interessefelt. Jeg flytter over grensa snart og tenkte jeg skulle prøve meg på gamle torp og historiske steder der. Flott måte å kombinere friluft og mosjon dette her.
Om det er Sverige du mener ,må du være veldig forsiktig . Du kan gå på badestrender,men ikke
noe annet. Da venter fengsel og lite hygglige saker.

Vi har kjøpt 2 hus med låver og mm. + 80 mål tomt, kan man bli nekta å søke på sin egen eiendom? Men vil selvfølgelig undersøke med lokalmyndigheter hvor jeg kan få søke.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Metallsøkere

Post by Ole Christian »

Du har ikke lov på egen eiendom heller. I utgangspunktet er ALL metallsøking ulovlig. Du må søke på länsstyrelsen om lov og da oppgi spesifikke steder du ønsker å søke. Egen grunn gir stort sett nei, det eneste som gir sånn nogen lunde sikkert ja er badestrender.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Det man har "lykkes" med i Sverige, er å stemple absolutt alle som eier - eller bruker - en metallsøker som potensielt kriminelle, noe som er ganske unikt. En sammenligning som ville virke direkte usmakelig i forhold til våpen (f.eks).

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... t=1988:950

http://www.ostran.se/nyheter/oeland/kap ... fornminnen

http://www.arkeologiforum.se/forum/inde ... opic=809.0

http://www.mynthandeln.com/tidningen/artiklar/0009a.htm
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Metallsøkere

Post by ZZzzz »

Hadde man bare gjort det til lovlig affære og betalt full markedspris for det man fant, så hadde det ikke vært noe problem....
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by vivavegas »

Da er jeg i gang igjen. Dvs. ihvertfall klargjort til søk i morgen/overmorgen.

Undertegnede har holdt på med metallsøking i snart 25 år. Interessen skjøt virkelig fart når jeg flyttet til Oslo i 1994 og meldte meg inn i Norges Metallsøkerforening. Det var nok en periode fra 1994 frem til rundt 2000 jeg var en av de mest aktive i Norge.

Men pga. sykdom, utenlandsreise, flytting, barn og hele pakke så har det blitt lengre og lengre pauser. De siste 10 årene har det vel vært mindre enn 10 turer.

Men jeg er nok litt av og på angående slike hobbyer. Men nå har jeg nesten bokstavelig talt brukt hele dagen til å klargjøre alt. Metallsøkeren er vasket, proben klargjort, alt er ladet opp, ekstra batterier innkjøpt, finnet frem klær og kjøpte tom. en snekkershorts på Jula siden det er meldt så varmt i morgen.

Slik at de neste 2 dagene skal jeg søke i Vestfold-distriktet. Forhåpentligvis blir det ikke bare ett blaff.

Min gamle søker Whites XLT er forøvrig litt sliten så en ny søker står høyt på ønskelisten. Skulle dette ta seg opp igjen, så vurderer jeg seriøst en tur til England. Sparer jo inn hele turen på å dra til England og så får man gratis tur på kjøpet.

Men den fungerer muligens akkurat bra nok til at jeg ikke kan rettferdiggjøre det ovenfor meg selv. Det er på displayet det er noe galt. På den øverste halvdelen er det endel rader/celler som det er blankt på. Slik at det er endel horisontane striper på skjermen.

Kommer garantert til å holde dere oppdatert om hva jeg finner så følg med.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Jeg lurer kort og greit på om det finnes noen heraldikere og våpenskjoldfetisjister her, da mine nettsøk ikke fører fram.

Mål: 5 x 6 cm. Vekt: 5 gram. Utstanset/"brakteatpreget".

Det er funnet på historisk grunn, med godt dokumenterte aktiviteter fra både 1808, 1814 og 1905. Umiddelbart har jeg ingen tro på at dette kan ha ligget i jorda i minimum 100 år - og har derfor en mistanke om at det kan være et moderne "tullemerke". Området har med ujevne mellomrom tiltrukket seg mennesker, som tar sin historie svært alvorlig - og ikke overlater noe til tilfeldighetene hva mundering og uniformering angår....

Lier.jpg
Lier.jpg (135.89 KiB) Viewed 3432 times
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Metallsøkere

Post by Jørgen Sømod »

Det synes ikke at være et dansk adelsvåben. Prøv at finde en "Svensk Adelskalender". Her er våbenskjoldene vist, men desværre kun i alfabetisk orden. Mit eksemplar af bogen er på 800 sider og den gider jeg ikke bladre igennem.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Jørgen Sømod wrote:Det synes ikke at være et dansk adelsvåben. Prøv at finde en "Svensk Adelskalender". Her er våbenskjoldene vist, men desværre kun i alfabetisk orden. Mit eksemplar af bogen er på 800 sider og den gider jeg ikke bladre igennem.
Takk Jørgen; da innsnevrer vi søket mot Sverige.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Metallsøkere

Post by Jørgen Sømod »

Den tyske højadelige slægt Waldeck er en af de yderst få, som benyter en ottetakket stjerne. Det kan gerne være en sidegren til slægten.
Post Reply

Return to “Metallsøking”