Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Det er et historisk sus over slike mynter, får bare håpe at myndighetene ikke setter restriksjon for kjøp av slike i fremtiden.Så litt på V auk. idag og for en mynt fra f.eks italia så sto det at det var imp. restriksjoner til USA, hva fremtiden bringer er uvist.
karstkri
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Nye gamle mynter

Post by Swede »

Det är importrestriktioner i USA - du måste kunna påvisa proviniensen från före 1 Jan 2011 för att få importera romerska mynt.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Da ble det en ny ugle på meg , den er penere en Gyda til ramazotti :). Hadde en hyggelig telefonsamtale med Kjetil i mynthandleren på hjørne. Det ble to mynter en 10$ gull fra 1881 og en råflott tetradrakme fra Athen
Attachments
13408_1.jpg
13408_1.jpg (50.81 KiB) Viewed 1728 times
13408_2.jpg
13408_2.jpg (55.46 KiB) Viewed 1728 times
anigif1.gif
anigif1.gif (109.35 KiB) Viewed 1728 times
karstkri
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Flott Tetradrakme Karsten :!: Har lyst på en "uglemynt" selv. Selv om det ikke er samleområdet. Jeg ser at det er fantastisk mange flotte "greske" antikke mynter.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Pent, pent, og gratulerer!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Da ble det to nye romerske på meg . Lot 95 og 98 Vauksjon i kveld til en OK pris.

Lot 98. CONSTANTINE I. 307-337 AD. Æ Follis (18mm - 3.19 g). Siscia mint. Struck 321-324 AD. CONSTAN-TINVS AVG, laureate head right / D N CONSTANTINI MAX AVG, VOT XX in two lines within laurel wreath; ASIS(palm). RIC VII 174. EF, dark brown patina, a few small rough spots.

Lot 95. PROBUS. 276-282 AD. Antoninianus (22mm - 3.52 g). Siscia mint. Struck 277 AD. IMP PROBVS INV AVG, radiate, draped, and cuirassed bust right, seen from behind / SPE-S AVG N, Spes advancing left, holding flower and hem of skirt; XXI. RIC V 790. VF, dark brown patina.

Samlet pris 95$ og med et salær på 10% så jeg er god fornød med bra kvalitet og mynter til langt under estimat :D
Attachments
PROBUS. 276-282.jpg
PROBUS. 276-282.jpg (59.99 KiB) Viewed 1614 times
CONSTANTINE I. 307-337 AD.jpg
CONSTANTINE I. 307-337 AD.jpg (37.68 KiB) Viewed 1614 times
karstkri
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Nye gamle mynter

Post by peroenge »

Da er sommerferien over og jeg har ervervet min første mynt for denne sesongen:
Trajan_as_sc_kuenker_eur_120.jpg
Trajan_as_sc_kuenker_eur_120.jpg (55.12 KiB) Viewed 1545 times
En Orichalcum As fra Trajan med en morsom bakgrunn:

"This unusual issue, struck at the end of 115 AD, is typically attributed to an eastern mint, usually Antioch. Asses and semisses, both with radiate busts, were struck on orichalcum flans. Metallurgical tests have shown that the orichalcum used is indistinguishable from the orichalcum used for Roman sestertii and dupondii and quite different from the orichalcum used for some provincial issues. This fact, along with the style of the portraiture and legend, and the die axis of 6:00 versus the normal 12:00 die axis for the Antioch mint, suggests that this issue was minted at Rome and shipped to Syria. Anyone interested in this series should read the two articles by Metcalf in ANSMN 20 (1975) and 22 (1977), and Carradice and Cowell's article in NumChron (1987)."
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Khusru II, AD 591-628. AR Drachme
Grunnleggeren av Sassanidedynastiet Ardashir – var vasallkonge i Persis (Fars) under den siste storkongen av Arsakide-dynastiet – Vologases VI. Han tok Vologases til fange i AD 222. Deretter vendte han blikket mot Vologases’ bror Artabanos IV som var konge i Media. Artabanos ble drept i slaget ved Hormuzdagan i AD 224. Da Sassanide-riket sto på høyden av sin makt, strakte det seg fra Syria i vest til India i øst.
Det var sterk uro i imperiet da Khusro arvet tronen etter sin far Hormazd IV i AD 591. En tronrøver, som tok navnet Varhran VI, detroniserte Khusru, som måtte flykte til Konstantinopel. Der fikk han støtte av den romerske keiseren Maurice Tiberius til å vinne tronen tilbake. Han greide å gjenerobre de tapte territoriene, men da han marsjerte mot Ctesiphon, vendte folket seg mot ham. Etter dette falt det enorme riket ut i anarki.

Mynten er kjøpt hos Numisma i kvalitet 01.
Attachments
sassanid_empire_map2.gif
sassanid_empire_map2.gif (95.16 KiB) Viewed 1504 times
17751_2.jpg
17751_2.jpg (72.11 KiB) Viewed 1504 times
17751_1.jpg
17751_1.jpg (72.1 KiB) Viewed 1504 times
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Fin mynt. Jeg liker den historiske innfallsvinkelen din til numismatikken.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Mye historie ja og som du ser av kartet ligger både Baktria og Phartia innenfor riket . Begge med mange kjente mynter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bactria

Mynter fra Parthia : http://www.parthia.com/parthia_coins_parthia.htm

Parthia det øst romerske rike : http://no.wikipedia.org/wiki/Partia
Attachments
Bactria.jpg
Bactria.jpg (118.73 KiB) Viewed 1446 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Ja dette er moro! Sassanidiske drachmer fant også veien nordover, sannligvis via svenske vikinger - mange funn i Sverige, men såvidt jeg vet også på Kaupang. Så dette er mynt som kan ha sirkulert i Norge. For en del år siden hadde Oslo Mynthandel en haug med slike drachmer, jeg tror du fikk 4 for en hundrings (men de beste var 1+). Idag ser jeg sassaniddrachmer gå for $200 og mer på auksjon i USA.
Virkelig morsomt blir det når du kommer til Bactria. Perserkongen Kyros erobret Lilleasia (Lydia) og med det greske byer langs kysten. De likte lite å bli persiske. Kyros (verdenshistoriens første humanist? Det var han som lot jødene spasere hjem fra Babylon) sendte demonstrerende grekere så langt vekk han kunne innen riket - til Baktria. Flere kom sikkert under/etter den joniske krig rundt år 500 f.Kr. Eksilgrekerne må ha funnet seg vel til rette, de hadde ikke lyst til å bli befridd av Alexander. Han var makedoner, kjente stridbare grekere fra hjemmebane og for ikke mildt frem. Baktria kom under seleukidene, men frihetstrangen var sterk, og Diodotos I kalte seg konge og laget mynter med bilde av seg selv (dog Bazilos Antiocos på revers, som lip service til seleukidkongen Antiocos). Senere sluttet de med det. Det må ha vært et rikt land, Eukratidesmynten du viser er kjent som antikkens største gullmynt (169 g), men han og andre laget flotte portrettmynter - hvis jeg lykkes å legge inn kommer hans kjente spydkastermynt med som vedlegg. Portrettmyntene ble dårligere etter hans sønn Heliokles (135-110, som drepte faren når han var lei av å være kronprins). Til gjengjeld fikk vi deretter historiens første (?) bilinguale mynter, gresk advers og indisk dialekt på revers.
Ingen baktriske konger varte mer enn 20 år, så det er en del av dem - og med det mange mynter. Noen dyre, noen overkommelige.
Baktrias - og derved Afganistans ulykke er at det er landeveien til India, og derfor hovedvei for folkevandringer og erobringstokt. Partere, Kushaner,Hunere! (Jeg har en hunisk mynt fra Kabul ca. 450 e.Kr.), Sassanider, Arabere, Mongoler, mer persere og fler.
Eukratides 1 av Baktria. Perspektivet er særdeles uvanlig. ca. 160 f,Kr.
Eukratides 1 av Baktria. Perspektivet er særdeles uvanlig. ca. 160 f,Kr.
BaceukraSpyd Bop_8A.jpg (53.11 KiB) Viewed 1402 times
Samle mynt fra "Baktria" kan gi ekstrem variasjon..
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

BacMenanApollodot CNG2630539.jpg
BacMenanApollodot CNG2630539.jpg (154.39 KiB) Viewed 1330 times
Mer Baktria, erhvervet som "lot" på dagens CNG auksjon. Firkantet mynt: Apollodotes 1, rund: Menander 1. Disse to fikk i oppdrag av Eurakratides (han på Karstkris gullmynt ovenfor) å underlegge seg landet sørøst for Hindu Kush, altså dagens Pakistan, klarte det fint og etablerte det som etterhvert ble kjent som det "indo-greske"-kongedømme. Dette varte inn i første årh.e.Kr, mens Baktria nordvest av Hindu Kush ble oversvømmet av skyterne (de glemte jeg ovenfor). Skyterne kom seg etterhvert over Hindu Kush, og dannet det "indo-skytiske" kongedømme.
De to myntene på bildet er begge bilinguale, selvom de greske bokstavene ikke er like klare som i den "greske" storhetstid. Det indiske språk på reversen er Karosthi (til hjelp for språkforskere der ute).
Menander ble den "store" av de to, han ble budhist - inderne kaller ham Milinda og han regnes som en av de gode konger i Indisk tradisjon.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Gratulerer med to spennende mynter Olav K . Det er alltid lærerikt å lese dine innlegg. Har aldrig hørt om bilinguale mynter før nå ,hvor det er to forskjellige språk. Og den gullmynten kunne jeg god tenkt meg, men får nøye meg med bilde.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Nye gamle mynter

Post by Olav K »

Takk for tilbakemelding. Jeg synes det er så hyggelig når du skriver om dine funn av antikkmynt, at jeg sjelden kan la være å kommentere. Det er jo så moro å grave i historien bak mynten, og vi blir aldri utlært.
Ps. Vinner jeg i Lotto vil jeg prøve å få tak i "spydmynten", men jeg er redd full pott i Vikinglotto med Lykketall ikke er nok til Eukratides 20 statér i gull. (Ville jeg i det hele tatt bruke 100 mill. på én enkelt mynt? Tviler på det, selv om jeg hadde hatt råd.)
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Nye gamle mynter

Post by Alex R »

1000 urensede romere.
Kommer nok noen bilder om det blir noen spennende mynter ut av dette kjøpet.
Post Reply

Return to “Antikke mynter”